Full-text resources of CEJSH and other databases are now available in the new Library of Science.
Visit https://bibliotekanauki.pl

PL EN


Journal

2015 | 1(38) | 7-24

Article title

Ambiwalencja i Tajemnica. Wokół antropologii filozoficznej Dostojewskiego

Content

Title variants

EN
Ambivalence and mystery. About philosophical anthropology of Dostoyevsky

Languages of publication

PL

Abstracts

PL
Niniejszy artykuł jest próbą ukazania głównych kategorii antropologicznych w literackiej twórczości Fiodora Dostojewskiego, wśród których tajemnica i ambiwalencja wydają się kategoriami najważniejszymi. Obraz człowieka w powieściach Dostojewskiego jest pełen sprzeczności, paradoksów i logicznych wykluczeń. Nie ma tu jakiejś ostatecznej definicji istoty ludzkiej, ponieważ jest ona zagadką. Istota ta nie jest bowiem jakimś monolitem – mieści w sobie rozmaite obszary egzystencjalne i psychologiczne. Przede wszystkim jednak nie przysługuje jej żaden ontologiczny rdzeń, któryby ją ostatecznie określał i determinował. Egzystencja jest zadaniem. Czy tę różnorodność da się scalić? Czy da się rozświetlić tę tajemnicę? U Dostojewskiego odpowiedzi należy szukać w chrześcijaństwie.
EN
The following article is an attempt to demonstrate Dostoyevsky’s philosophy of man. In this framework two categories seems most important: ambivalence and mystery. The picture of a man in Dostoyevsky’s novels is full of ambiguities, contradictories, paradoxes and – seeming – lack of logical senses. There is no total definition of a man, because he’s a big enigma. A man is not a monolith, he contains full of different existential and psychological areas. A man doesn’t have any ontological score, which would can to name and to determine him – particular, to name and to determine him unambiguously and permanently. An existence is a task. Can this diversity in a man integrated? Can the mystery of a man illuminate? It seems that Dostoyevsky sees only one solution: the Christianity.

Journal

Year

Issue

Pages

7-24

Physical description

Contributors

  • Uniwersytet Przyrodniczy w Poznaniu

References

  • Bachtin M., Problemy poetyki Dostojewskiego, tł. N. Modzelewska, Warszawa 1970.
  • Bierdiajew M., Rosyjska idea, tł. JC-SW, Warszawa 1987.
  • Dostojewski F., Biesy, tł. A. Pomorski, Kraków 2010.
  • Dostojewski F., Bracia Karamazow, tł. A. Wat, Wrocław 1995.
  • Dostojewski F., Idiota, tł. J. Jędrzejewicz, Warszawa 1997.
  • Dostojewski F., Zbrodnia i kara, tł. J. P. Zajączkowski, Warszawa.
  • Evdokimov P., Kobieta i zbawienie świata, tłum E. Wolicka, Poznań 1991.
  • Evdokimov P., Prawosławie, tł. J. Klinger, Warszawa 2003.
  • Gide A., Dostojewski, tł. K. Kot, Warszawa 2003.
  • Grossman L., Dostojewski, tł. S. Pollak, Warszawa 1968.
  • Hesse H., Wilk stepowy, tł. G. Mycielska, Warszawa 1999.
  • Jastrząb D., Duchowy świat Dostojewskiego, Kraków 2009.
  • Mackiewicz-Cat S., Dostojewski, Bielsko Biała 1997.
  • Marcel G., Homo Viator, tł. P. Lubicz, Warszawa 1959.
  • Marcel G., Od sprzeciwu do wezwania, tł. P. Lubicz, Warszawa 1984.
  • E. Mikiciuk, „Chrystus w grobie” i rzeczywistość Anastasis. O symbolice grobowej w „Idiocie” Fiodora Dostojewskiego, „Znak” 1999 nr 10 (533).
  • Pamuk O., Pisarz naiwny i sentymentalny, tł. T. Kunz, Kraków 2012.
  • Podsiad A., Słownik terminów i pojęć filozoficznych, Warszawa 2000.
  • Ricoeur P., O sobie samym jako innym, tł. B. Chełstowski, Warszawa 2005.
  • Sartre S.-P., Egzystencjalizm jest humanizmem, tł. J. Krajewski, Warszawa 1998.
  • Skarga B., Ślad i obecność, Warszawa 2002.
  • Sofokles, Antygona, w. 332, s. 101, [w:] tegoż, Tragedie, tł. K. Morawski, opr. Z. Kubiak, Warszawa 1969.
  • Szestow L., Dostojewski i Nietsche. Filozofia tragedii, tł. C. Wodziński, Warszawa 1987.

Document Type

Publication order reference

Identifiers

YADDA identifier

bwmeta1.element.desklight-ddcf5b03-9ab3-4120-8df1-0c3a833b7b83
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.