Full-text resources of CEJSH and other databases are now available in the new Library of Science.
Visit https://bibliotekanauki.pl

PL EN


2015 | 2(44) | 14-26

Article title

Wartości w firmie jako źródło przewagi konkurencyjnej w niestabilnych czasach

Content

Title variants

EN
Assets in the Company as a Source of Competitive Advantage at Turbulent Times

Languages of publication

PL EN

Abstracts

PL
Celem rozważań jest przedstawienie koncepcji zarządzania poprzez wartości (Managing by Values– MBV) jako źródła przewagi konkurencyjnej firmy w niestabilnych czasach. Odwołując się do pojęć kultury organizacji oraz hierarchii potrzeb według Maslowa, Rosenberga i Diltsa, autorka uzasadnia tezę o potrzebie odejścia od zarządzania wartością firmy przez instrukcje czy też cele. Na potwierdzenie słuszności tego kierunku myślenia przytacza m.in. wyniki badań ECCO Network oraz cyklicznie publikowany raport z cyklu Corporate Values Index.
EN
An aim of considerations is to presents the concept of managing by values (MBV) as a source of company’s competitive advantage at turbulent times. Referring to the notions of culture of organisation and the hierarchy of needs by Maslow, Rosenberg and Dilts, the author is reasoning the thesis of the need to depart from company’s assets managing by instruction or by objectives. To confirm the validity of this direction of thinking she provides, inter alia, results of surveys of ECCO Network as well as the cyclically published report in the series called Corporate Values Index.

Year

Issue

Pages

14-26

Physical description

Contributors

  • IBRKK - Warszawa

References

  • Adler N.J. (2002), Global Companies, Global Society: There is a Better Way,“Journal of Management Inquiry”, Vol. 11, No. 3.
  • Bernaś B. (2002), Internacjonalizacja podmiotowa przedsiębiorstwa, (w:) Bernaś B. (red.), Międzynarodowe transakcje ekonomiczne, Difin, Warszawa.
  • Blanchard K., O’Connor M. (1998), Zarządzanie poprzez wartości, Wydawnictwo Studio Emka, Warszawa.
  • Cameron K.S., Quinn R.E. (2003), Kultura organizacyjna- diagnoza i zmiana. Model wartości konkurujących, Ofi cyna Ekonomiczna, Kraków.
  • Dilts R. (2003), From Coach to Awakener, Meta Publications, Capitola, California.
  • Fryzeł B. (2005), Kultura korporacyjna. Poglądy, teorie, zarzadzanie, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków.
  • Lachowski S. (2013), Od wartości do działania. Przywództwo w czasach przełomowych, Wydawnictwo Studio Emka, Warszawa.
  • Maslow A. (2006), Motywacja i osobowość, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
  • Munteanu V. et al.(2012), The Value-Based Management Approach: From the Shareholder Value to the Stakeholder Value, Proceedings of the 6th International Management Conference “Approaches in Organisational Management”, Bucharest.
  • Nogalski B. (1998), Kultura organizacyjna. Duch organizacji, Oficyna Wydawnicza Ośrodka Postępu Organizacyjnego, Bydgoszcz.
  • Quinn R.E., Rohrbaugh J. (1983), A Spatial Model of Effectiveness Criteria: Towards a Competing Values Approach to Organizational Analysis,“Management Science”, No. 29(3).
  • Rappaport A. (1986),Creating shareholder value: the new standard for business performance,Free Press, New York.
  • Rek K. (2013), Co się liczy dla firm?,„HBRP”, nr 122.
  • Rokeach M. (1973), The Nature of Human Values, Free Press, New York.
  • Rosenberg M.B. (2003), Porozumienie Bez Przemocy: Język Serca, Jacek Santorski, Warszawa.
  • Waśniewski P. (2011), Zarządzanie wartością przedsiębiorstwa jako narzędzie sterowania jego działalnością, (w:) Janasz W. (red.), Przedsiębiorstwo zorientowane na wiedzę, „Studia i Prace Wydziału Nauk Ekonomicznych i Zarządzania”, nr 21, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego, Szczecin.
  • Wojtowicz A. (2004), Istota i modele kultury organizacyjnej – przegląd koncepcji, „Zeszyty Naukowe Małopolskiej Wyższej Szkoły Ekonomicznej w Tarnowie”, z. 5.

Document Type

Publication order reference

Identifiers

YADDA identifier

bwmeta1.element.desklight-de930ba8-a0d1-46a2-bc7e-674e6e396ed4
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.