Full-text resources of CEJSH and other databases are now available in the new Library of Science.
Visit https://bibliotekanauki.pl

PL EN


2013 | VIII (2/2013) | 317-329

Article title

Wychowanie pod presją, czyli dzieciństwo XXI wieku

Content

Title variants

EN
Education under pressure, that is, 21st century childhood

Languages of publication

PL EN

Abstracts

PL
Dziecko rodzi się wszechstronnie uzdolnione, z pełną możliwością rozwoju we wszystkich kierunkach, potencjalną wybitną inteligencją i zadatkami na rozwijanie wielkiej twórczości oraz dużym talentem społecznym. Trzeba tylko stworzyć mu możliwości ich maksymalnego rozwoju. Pomagając dziecku dojść do wspaniałej przyszłości uzdolnieni rodzice wzbogacają nie tylko świat dziecka, ale także swój własny. Naukową podstawą wczesnodziecięcej edukacji są liczne wyniki badań, potwierdzające tworzenie się połączeń nerwowych na skutek nowych doświadczeń i odpowiedniej stymulacji. Wiadomo też, że im młodszy mózg, tym bardziej jest chłonny. Zarówno nadmiar, jak i niedobór bodźców może być dla dziecka szkodliwy. Potrzeby konsumpcyjne, zaspokajane od najmłodszych lat za cenę ogromnych nieraz wyrzeczeń, wywołują wzrost postaw roszczeniowych. Presja możliwości, dostępność towarów i usług, mechanizmy reklamy stymulują u wszystkich członków rodziny coraz to nowe potrzeby tego typu. Rodzina staje się środowiskiem, w którym wszyscy wobec wszystkich wysuwają roszczenia, głównie materialne, ale też psychologiczne.
EN
The family is the place where the child comes into the world, where his basic needs are satisfied, both physiological and psychological. The family environment is the process of human education. Family performs many functions influencing the educational process, it can be seen as a system of interrelated parts, between which there are different relationships and interactions. A way to fulfill the educational function of the family and the consequent effects on child’s interactions depend largely on the attitudes of the father and the mother to the child. Giving one’s child the right to freedom of his age these days leaves a lot to be desired. An interesting, yet disturbing picture of childhood is drawn, the image of a generation overly controlled and supervised. We have had overweight children, myopia, children who are sick and suffering from overweight. Targeting children is based on imposing his own will or forcing a particular procedure, but is that the education we want? Therefore, in many publications, educational, sociological and psychological child development experts provide a restless, impatient parents the same advice: each child develops at a different pace. The early years are important, but do not take part in the race. Spend less time trying to improve a child by force, but rather try to get to know them. Believe your instincts, rather than imitate everything mom-alpha does on the playground. For centuries, children never chose their childhood. Tons of adults are always suitable. „This is never about children, says G. Rousseau, Oxford historian. – This is always the adults.” Nowadays, it seems that it is

Keywords

PL
EN

Contributors

  • Akademia Pomorska w Słupsku

References

  • Adamski F., Rodzina. Wymiar społeczno-kulturowy, Wyd. Uniwer. Jagiellońskiego, Kraków 2002.
  • Adhoracja Apostolska „Familiaris consortio” Ojca Świętego Jana Pawła II do biskupów, kapłanów i wiernych całego Kościoła katolickiego o zadaniach rodziny chrześcijańskiej w świecie współczesnym, 36, wyd. II, Częstochowa 1987.
  • Bissoli C., Jan Paweł II o systemie wychowawczym księdza Bosko, Wyd. Salezjańskie, Warszawa 2001.
  • Chymuk M., Topa D. (red.), Edukacja prorodzinna, Wyd. Naukowe Akademii Pedagogicznej w Krakowie, Kraków 2000.
  • Dominian J., Cykle afirmacji ludzkich. Szkice psychologiczne o życiu chrześcijańskim, tłum. H. Bednarek, Instytut Wydawniczy PAX, Warszawa 1986.
  • Giereluk-Lubowic Z., Wychowanie w rodzinie wielkomiejskiej, WSiP, Warszawa 1979.
  • Honoré C., Pod presją. Dajmy dzieciom święty spokój, Wyd. Drzewo Babel, Warszawa 2011.
  • Hrapkiewicz H., Rozwój człowieka w rodzinie, [w:] W. Świątkiewicz (red.), W trosce o rodzinę (III Sympozjum Naukowe, Piekary 1994), Wyd. Uniwer. Śląskiego, Katowice 1994.
  • Izdebska H., Szczęście dziecka, IWZZ, Warszawa 1988.
  • Jan Paweł II, Homilia w czasie mszy św., Prato, Włochy, 19.03.1986, [w:] Cz. Drążek, A. Flaga, J. Gniewek (wybór i przyg. tekstów), Rodzina w nauczaniu Jana Pawła II. Antologia wypowiedzi, Wyd. Naukowe PAT, Kraków 1990.
  • Jan Paweł II, List do Rodzin Ojca Świętego Jana Pawła II. 1994 Rok Rodziny, Wyd. Wrocławskiej Księgarni Archidiecezjalnej TUM, Wrocław 1998.
  • Janke A.W., Pedagogika rodziny i wychowanie rodzinne, [w:] S. Kawula, J. Brągiel, A.W. Janke (red.), Pedagogika rodziny. Obszary i panorama problematyki, Wyd. Adam Marszałek, Toruń 2009.
  • Kawula S., Diagnozowanie potrzeb opiekuńczo-wychowawczych środowiska rodzinnego, Wyd. UMK, Toruń 1978.
  • Korzeniowska W., Szuścik U., Rodzina. Historia i współczesność. Studium monograficzne, Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków 2006.
  • Okoń W., Nowy słownik pedagogiczny, Wyd. Akademickie Żak, Warszawa 2001.
  • Pągowska E., Bobo się nie wymiga, „Polityka”, 26 kwietnia 2008, nr 17(2651).
  • Pieter J., Poznawanie środowiska wychowawczego, Wyd. Ossolineum, Wrocław – Kraków 1960.
  • Rembierz M., Dom rodzinny jako osobliwy szczegół w świecie kulturowej bezdomności.Refleksje z filozofii człowieka, [w:] B. Dymara (red.), Dziecko w świecie rodziny, Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków 1998.
  • Sorkowicz A., Wychowanie w rodzinie – w nauczaniu Jana Pawła II (wybrane zagadnienia), [w:] W. Korzeniowska, U. Szuścik (red.), Rodzina. Historia i współczesność. Studium monograficzne, Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków 2006.
  • Sztompka P., Bogunia-Borowska M. (red.), Socjologia codzienności, Wyd. Znak, Kraków 2008.
  • Sztompka P., Socjologia, Wyd. Znak, Kraków 2002.
  • Tchorzewski A.M., Rodzina jako przedmiot badań w naukach o wychowaniu, [w:] K. Jakubiak (red.), Rodzina jako środowisko wychowawcze w czasach nowożytnych, Wyd. Uczelniane WSP, Bydgoszcz 1995.

Document Type

Publication order reference

Identifiers

ISSN
2082-9019
ISSN
2300-5866
ISBN
978-83-62618-10-1

YADDA identifier

bwmeta1.element.desklight-dfcea8d7-c2d9-425e-8c82-732f5277410e
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.