PL EN


2015 | 2(36) | 98-121
Article title

Practicing Theory. Concepts of early works of Daniel Libeskind as references for real architecture

Authors
Content
Title variants
PL
Praktykowanie teorii. Koncepty wczesnych prac Daniela Libeskinda jako wzorce realnej architektury
Languages of publication
EN PL
Abstracts
PL
Treści wczesnych prac Libeskinda, w tym zwłaszcza idee zawarte w cyklach rysunków pod nazwą Micromegas: The Architecture of End Space (1979) i Chamber Works: Architectural Meditations on the Themes from Heraclitus (1983) oraz trzy maszyny określone jako Three Lessons in Architecture (1985) w decydujący sposób wpłynęły na wszystkie późniejsze realizacje architekta. Prace te w dużym zakresie zmieniły zasady oddzielania teorii od praktyki budowlanej, w tym także odgraniczania architektury od literatury czy filozofii. Już Micromegas były polemiką z traktowaniem rysunku architektonicznego wyłącznie jako utylitarnego narzędzia w procesie stwarzania budowli i postawiły na uczynienie z tej techniki pełnoprawnej postaci realnej architektury. Chamber Works w jeszcze większym stopniu niż prace z serii Micromegas akcentowały samodzielność rysunku i jego odrębność od wszelkiej rzeczywistości czy zewnętrznych źródeł treści. Maszyny połączone w Three Lessons in Architecture streszczały dokonania dawnych epok historii sztuki budowania. Reading Machine opowiadała o rzemieślniczych początkach, Memory Machine o intelektualizmie okresu nowożytnego, Writing Machine zaś o współczesnym okresie mechanizacji pamięci i kreacji. Zadaniem maszyn była metafizyczna refleksja nad głównymi założeniami i mitami architektury, a zarazem przeniesienie tej refleksji na poziom doświadczenia zmysłowego. W berlińskim Jüdisches Museum wymyślone liternictwo architektoniczne połączyło się z narracją na temat zagłady żydowskich mieszkańców miasta. Libeskind wykreował nie tyle budowlę, ile literacką relację o zbrodni przełamującej historię ludzkości.
Year
Issue
Pages
98-121
Physical description
artykuł monograficzny
Dates
published
2015
References
  • Evans Robin, “In Front of Lines that Leave Nothing Behind,” AA Files 1984, no. 6
  • Goldberger Paul, Counterpoint: Daniel Libeskind, Basel 2008
  • Ioannidou Ersi, “Humanist Machines: Daniel Libeskind’s Three Lessons in Architecture,” [in:] The Humanities in Architectural Design. A Contemporary and Historical Perspective, ed. S. Bandyopadhyay [et al.], Abingdon – New York 2010
  • Kippnis Jeffrey, “Preface,” [in:] D. Libeskind, The Space of Encounter, London 2001
  • Libeskind Daniel, Chamber Works. Architectural Meditations on Themes from Heracli¬tus, introd. P. Eisenman [et al.], London 1983
  • Libeskind Daniel, “End of Space,” [in:] idem, Countersign, London 1991
  • Libeskind Daniel, “Between the Lines. Transcript of a Talk At Hannover University on December 5, 1989,” [in:] idem, Erweiterung des Berlin Museums mit Abteilung Jüdisches Museum [exhibition cat.], ed. K. Feireiss, Berlin 1992
  • Tanaka Jun, Das Andere der Architektur: Daniel Libeskind, Architekt am Ende der Archi¬tektur, http://before-and-afterimages.jp/files/libeskind.html (online: 6.12.2014)
  • Whiteside Andrew, “The Veil of Production: Daniel Libeskind and the Translations of Process,” [in:] TransScape: Stadt und Land – Stadt oder Land – Land unter?, ed. T. Behrens [et al.], Zürich 2003
Notes
EN
The Polish version of the text was published in TECHNE/ΤΕΧΝΗ. Pismo Łódzkich Historyków Sztuki 2014, no. 2.
Document Type
Publication order reference
Identifiers
YADDA identifier
bwmeta1.element.desklight-e008bc90-cd4b-4e0b-a683-af56f8637f52
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.