Full-text resources of CEJSH and other databases are now available in the new Library of Science.
Visit https://bibliotekanauki.pl

PL EN


2012 | 30 | 101-114

Article title

Determinanty personalne innowacyjności przedsiębiorstw w ujęciu empirycznym

Authors

Title variants

EN
Personal determinants of innovation in terms of empirical research

Languages of publication

PL

Abstracts

PL
W artykule przedstawiono personalne determinanty innowacyjności, wyodrębnione na podstawie przeprowadzonej analizy czynnikowej, takie jak: komunikowanie wartości innowacji, zespołowość i dostęp do wiedzy, oczekiwane w przedsiębiorstwie postawy i zachowania, organizację pracy, motywowanie do innowacyjności, selekcję pracowników i szkolenia. Badania przeprowadzone w 8 przedsiębiorstwach innowacyjnych wskazały związek pomiędzy wielkością przedsiębiorstwa a oceną przez respondentów czynnika odpowiadającego za komunikowanie założeń innowacji oraz czynnika wynagradzanie do innowacyjności. Analizy wykazały także związek o charakterze wprost proporcjonalnym wskazujący, że większa liczba nowych technologii i innowacji produktowych jest związana z wyższą oceną zespołowości i dostępu do wiedzy.
EN
The article presents the personal determinants of innovation, distinguished on the basis of fac¬tor analysis carried out, such as communicating the value of innovation, team spirit and access to knowledge, the company expected attitudes and behaviors, work organization, incentives for in¬novation, selection and training of employees. Research carried out in 8 innovative companies have indicated the relationship between the size of the company, and evaluation by the respondents as a factor corresponding to the communication objectives of innovation and reward the innovation results. The study also showed a direct proportional relationship indicating that the greater amount of new technology and product innovation is associated with a higher assessment of teamwork and access to knowledge

Year

Issue

30

Pages

101-114

Physical description

Contributors

  • Uniwersytet Ekonomiczny we Wrocławiu

References

  • Gableta M., Człowiek i praca w zmieniającym się przedsiębiorstwie, Wyd. AE we Wrocławiu, Wrocław 2003.
  • Jamrog J.J., The Quest for Innovation: A Global Study of Innovation Management 2006-2016, American Management Association/Human Resources Institute, University of Tampa 2006.
  • Johannessen J.A., Olsen B., Lumpkin G.T., Innovation as newness: what is new, how new, and new to whom?, „European Journal of Innovation Management” 2001, vol. 4, nr 1, s. 20-31.
  • Jørgensen F., Timenes Laugen B., Boer H., Human Resource Management for Continuous Improvement, „Creativity and Innovation Management” 2007, vol. 16, nr 4.
  • Krot K., Lewicka D., Innovation and organisational trust: study of firms in Poland, „Journal of Innovation and Learning” 2011, vol. 10, nr 1, s. 43-59.
  • Lau C.M., Ngo H.Y., The HR system, organizational culture, and product innovation, „International Business Review” 2004, nr 13, s. 685-703.
  • Lawler E., The Journey to Authenticity, „Leader to Leader” 2004, nr 32.
  • Lewicka D., Instrumenty wspierania innowacyjności w przedsiębiorstwie na podstawie analizy przypadku IBM, w: S. Lachiewicz, A. Zakrzewska-Bielawska, Zarządzanie wiedzą i innowacjami we współczesnych organizacjach, „Monografie Politechniki Łódzkiej”, Łódź 2010, s. 277-297.
  • Loon Hoe S., Is interpersonal trust a necessary condition for organisational learning?, „Journal of Organisational Transformation and Social Change” 2007, t. 4 (2), s. 149-156.
  • Mazzanti M., Pini P., Tortia E., Organizational innovations, human resources and firm performance The Emilia-Romagna food sector, „The Journal of Socio-Economics” 2006, 35, s. 123-141.
  • Nijhof A., Krabbendam K., Looise J.C., Innovation through exemptions: building upon the existing creativity of employees, „Technovation” 2002, 22, s. 675-683.
  • Rola ZZl w kreowaniu innowacyjności organizacji, red. S. Borkowska, Wyd. C.H. Beck, Warszawa 2010.
  • Wang R., Rubenstein-Montano B., The Value of Trust in Knowledge Sharing, w: Proceedings of the 2002 IRMA International Conference, red. M. Khosrowpour, Idea Group Publishing, Hershey, PA 2002. Reprinted in Knowledge Management: Current Issues and Challenges, red. E. Coakes, IRM Press, Hershey, PA 2003, s. 116-130.

Document Type

Publication order reference

Identifiers

YADDA identifier

bwmeta1.element.desklight-e0272a6f-1c4a-47bb-9147-71eca1a7df8e
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.