Full-text resources of CEJSH and other databases are now available in the new Library of Science.
Visit https://bibliotekanauki.pl

PL EN


2013 | 3(5) | 47-61

Article title

„Mały problem” – jakie dziedzictwo powinno być kultywowane w Szczecinie? (stanowiska wśród „elit” miasta)

Content

Title variants

EN
„The small problem” – what heritage should be cultivated in Szczecin? (standpoints of city „elites”)

Languages of publication

PL

Abstracts

PL
W artykule zaprezentowano wyniki empirycznego badania jakościowego wśród elit kulturalnych Szczecina. Przedstawiono rekonstrukcję wykrytych w materiale empirycznym stanowisk w kwestii „jakie dziedzictwo powinno być kultywowane w Szczecinie?” Wielość tych stanowisk wskazuje na nierozwiązany problem stosunku do przeszłości, wyrażający się w napięciu między dwoma dziedzictwami interpretowanymi w kategoriach narodowościowych („niemieckie” i „polskie” dziedzictwo). Napięcie to i sposoby radzenia sobie z nim mają konsekwencję dla wytwarzania „tożsamości kolektywnej” miasta oraz dla procesów „panowania symbolicznego” nad terytorium.
EN
The article contains a presentation of the empirical results of the qualitative research among cultural elites of Szczecin. The reconstruction of positions adopted by respondents on the issue of „what heritage should be cultivated in Szczecin?” is presented. The multiplicity of these positions indicates the unsolved problem with the Past, expressed as tension between two heritages interpreted in national categories („the German” and „the Polish” one). This tension and ways of making up with it do have some consequences for producing a „collective identity” of the city and for the processes of „symbolic domination” over the territory.

Year

Issue

Pages

47-61

Physical description

Contributors

  • Wyższa Szkoła Administracji Publicznej w Szczecinie

References

  • Bokszański Z. 2006, Tożsamości zbiorowe, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
  • Connerton P. 2012, Jak społeczeństwa pamiętają?, tłum. M. Napiórkowski, Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa.
  • Fiternicka-Gorzko M., Gorzko M., Czubara T. 2010, Co z tą kulturą? Raport z badania eksploracyjnego stanu kultury w Szczecinie, Samorządowa Instytucja Kultury Szczecin 2016, Szczecin.
  • Fiternicka-Gorzko M., Gorzko M. 2011, Dwie strony arrasu i Willa Lentza: Środowiskowe sposoby postrzegania obszaru kultury w Szczecinie, www.obserwatoriumkultury.pl/files/study/badania_elit._diagnoza_kultury_szczecina.pdf.
  • Giddens A. 2001, Nowoczesność i tożsamość: „Ja” i społeczeństwo w epoce późnej nowoczesności, tłum. A. Sulżycka, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
  • Golka M. 2009, Pamięć społeczna i jej implanty, Scholar, Warszawa.
  • Halbwachs M. 2008, Społeczne ramy pamięci, tłum. M. Król, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
  • Kapralski S. 2010, Pamięć, przestrzeń, tożsamość: Próba refleksji teoretycznej, w: Pamięć, przestrzeń, tożsamość, red. S. Kapralski, Scholar, Warszawa.
  • Ossowski S. 1984, O ojczyźnie i narodzie, PWN, Warszawa.
  • Ładykowski P. 2011, Fantom Sediny: Kontrowersje wokół polsko-niemieckiej historii Szczecina, „Etnografia Nowa” 2001, nr 3.
  • Mazur Z. 1997, Wprowadzenie, w: Wokół niemieckiego dziedzictwa kulturowego na Ziemiach Zachodnich i Północnych, red. Z. Mazur, Instytut Zachodni, Poznań.
  • Mazur Z. 2000, Dziedzictwo wyłączne, podzielone, wspólne, w: Wspólne dziedzictwo? Ze studiów nad stosunkiem do spuścizny kulturowej na Ziemiach Zachodnich i Północnych, red.Z. Mazur, Instytut Zachodni, Poznań.
  • Nijakowski L.M. 2006, Domeny symboliczne: Konflikty narodowe i etniczne w wymiarze symbolicznym, Scholar, Warszawa.
  • Szacki J. 1997, Powrót idei społeczeństwa obywatelskiego, w: Ani książę, ani kupiec: obywatel.
  • Idea społeczeństwa obywatelskiego w myśli współczesnej, red. J. Szacki, Znak–Fundacja im. Stefana Batorego, Kraków–Warszawa.

Document Type

Publication order reference

Identifiers

YADDA identifier

bwmeta1.element.desklight-e02989ca-dd30-4ed5-886e-e64c54471a76
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.