Full-text resources of CEJSH and other databases are now available in the new Library of Science.
Visit https://bibliotekanauki.pl

PL EN


2020 | XXII/1 | 54-72

Article title

Trening metaleksykograficzny w globalnej rzeczywistości online – praktyczna pomoc czy archaizm w międzykulturowym procesie glotto-dydaktycznym XXI wieku?

Content

Title variants

EN
Metalexicographic Training in the Global Online Reality – Practical Assistance or an Act of Archaism in the Intercultural Language Learning and Teaching Process of the 21st Century?

Languages of publication

PL

Abstracts

EN
In this article, its author offers the practical considerations of a philologist, a linguist, a translation-studies researcher, and an eager modern-language academic teacher, regarding a range of contemporary technological solutions/tools for enhancing the acquisition of a foreign language (English). In particular, the author refers to electronic pedagogical dictionaries – the monolingual Dictionary.com, the bilingual Wielojęzyczny słownik polskiOFFLINE, and the semibilingual Słownik angielskiegoDiki, which are presently commonly used by young language learners. Such smart-applications developed for smartphones and tablets – in the author’s view – are remarkable tools for enhancing the complex language teaching and learning process, but – on the other hand – they do require certain methodological training if they are to bring a range of didactic benefits to their users. As the author perceives this notion, such a training regarding the smart dictionary applications – the metalexicographic training – should become the integral part of the modern language teaching and learning process, which may serve as highly beneficial to both smart-users of electronic dictionaries and their smart-teachers alike.

Year

Volume

Pages

54-72

Physical description

Dates

published
2020-06-01

Contributors

  • Uniwersytet Opolski

References

  • Cambridge Learner’s Dictionary. Słownik angielsko-polski polsko-angielski. 2011. Cam-bridge: Cambridge University Press.
  • Lisiecka-Czop Magdalena. 2015. Korzystanie ze słowników elektronicznych jako strategia rozwiązywania problemów językowych – o świadomości leksykograficznej studentów germanistyki. „Lingwistyka Stosowana” 15(4): 47-59.
  • Oxford Wordpower Dictionary (Polish Third Edition with CD-ROM). 2014. Oxford: Oxford University Press.
  • Piotrowski Tadeusz. 1994. Z zagadnień leksykografii. Warszawa: Wydawnictwo Na-ukowe PWN.
  • Poluszyński Bartosz. 2003. Słowniki pedagogiczne – dlaczego wciąż je ignorujemy i jak to zmienić? „Języki Obce w Szkole”nr 5(XI-XII): 156-160.
  • Poluszyński Bartosz. 2007. Współczesne słowniki pedagogiczne do nauki języka angielskie-go w świetle badań glottodydaktycznych. „Języki Obce w Szkole”nr 5(XI-XII): 17-25.
  • Poluszyński Bartosz. 2008. Trening metaleksykograficzny – praktyczna pomoc dla użytkowników słowników pedagogicznych w procesie glottodydaktycznym. „Języki Obce w Szkole”nr 1(I-II): 115-121.
  • Szczygielska Swietłana. 2009. Współczesne technologie kształcenia. W: Języki obce w kontekście współczesnych wyzwań i perspektyw (materiały z V Międzynarodowej Konferencji Edukacyjnej, Ustroń, 24-26 IV 2009). Gliwice: Studium Praktycznej Nauki Języków Obcych: 209-215.
  • Żmigrodzki Piotr. 2003. Wprowadzenie do leksykografii polskiej. Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego.

Document Type

Publication order reference

Identifiers

YADDA identifier

bwmeta1.element.desklight-e0eed88b-28c9-4af2-8e86-d98f52748349
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.