Full-text resources of CEJSH and other databases are now available in the new Library of Science.
Visit https://bibliotekanauki.pl

PL EN


2004 | 3/2004 (5) | 105-115

Article title

Kontrola koncentracji mediów w dobie digitalizacji. Pomiędzy regulacją a konkurencją

Content

Title variants

EN
Control of Media Concentration in the Age of Digitalisation. Between Regulation and Competition

Languages of publication

PL EN

Abstracts

PL
Artykuł porusza problem kontroli koncentracji mediów. Z uwagi na specyfikę tego rodzaju działalności gospodarczej istnieją różne koncepcje dotyczące właściwych mechanizmów prawnych regulujących strukturę rynku. U podstaw wątpliwości leży przede wszystkim fakt, iż w tym przypadku elementem chronionym przez prawo jest nie tyle konkurencja w aspekcie czysto ekonomicznym, ale przede wszystkim pluralizm mediów. Zagwarantowanie istnienia tej wartości, zdaniem zwolenników szczegółowej regulacji sektorowej, wymaga zdefiniowania sposobów dopuszczalnej, administracyjnej ingerencji w struktury własnościowe przedsiębiorców medialnych. Przeciwnicy tej koncepcji twierdzą, iż dla zachowania pluralizmu wystarczające jest stosowanie do koncentracji mediów ogólnych reguł prawa konkurencji właściwych dla innych dziedzin gospodarki. Choć poruszony wyżej spór pozostaje nierozstrzygnięty, nabrał on szczególnego znaczenia w dobie digitalizacji, skutkującej rozwojem nowych form tworzenia i przesyłu danych. W artykule przedstawiono poglądy na temat konieczności nowego podejścia do problemu koncentracji mediów cyfrowych i uzasadnienie proponowanych zmian prawnych w tej
EN
The article concerns the problem of the control of media concentration. Due to the specific nature of this form of economic activity, there are various concepts of appropriate law mechanisms to regulate market structure. The main doubts are connected with the fact that the element protected by law in this case is not market competition in the pure economic sense, but, above all, media pluralism. A guarantee of the existence of this value, according to the supporters of detailed sector regulation, requires a definition of the admissible forms of administrative interference into the ownership structures of media entrepreneurs. Opponents of this idea are of the opinion that in order to maintain pluralism, it is sufficient to apply to media concentration general rules of competition law relevant to other domains of economy. Despite the fact that the above-mentioned dispute is still unsettled, it has acquired particular importance in the age of digitalisation, which leads to the development of new forms of data creation and transmission. The article presents opinions on the necessity of a new approach to the problem of digital media concentration and a substantiation of the proposed law changes in this field.

Keywords

Year

Issue

Pages

105-115

Physical description

Dates

published
2004-09-15

Contributors

References

  • Jakubowicz, K. 1998. Media economics, w: Media and democracy, Strasbourg Council of Europe Publishing.
  • Mik, C. 1999. Media masowe w europejskim prawie wspólnotowym, Toruń: Towarzystwo Naukowe Organizacji i Kierownictwa.
  • Palzer, C., Hilger, C. 2001. Media supervision on the threshold of the 21st century -structure and powers of regulatory authorities in the area of convergence, Strasbourg: IRIS Plus, European Audiovisual Observatory.
  • Piątek, S. (red.) 1995. Konkurencja a regulacja w dziedzinie środków masowego przekazu, Warszawa: Urząd Antymonopolowy.

Document Type

Publication order reference

Identifiers

ISSN
1644-9584

YADDA identifier

bwmeta1.element.desklight-e222ad21-caad-43d1-83e5-b1a8689febd4
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.