Full-text resources of CEJSH and other databases are now available in the new Library of Science.
Visit https://bibliotekanauki.pl

PL EN


2013 | 16 | 130-153

Article title

Marzenia senne w sztukach wizualnych. Sen się śni i nie ma nic bardziej realnego. Poszukiwania formalne lat 50. i 60. - neorealizm włoski oraz francuska Nowa Fala, i ich efekt wizualny, jako wartość ponadczasowa.

Content

Title variants

EN
Dreams in visual arts. Dreams are dreams and there is nothing more real.

Languages of publication

PL

Abstracts

EN
Formal search in the 1950’s and the 1960’s in Italian neo-realism and the French New Wave: their visual effects as timeless effect. From its beginning (from the first screening by the Lumiere brothers), cinematography is considered as an opportunity to show the impossible. Fiction and reality are always well-functioning combination. Film captures the imagination of artists and it contributes independent thinking, which is free from moral and ethical standards. That kind of thinking might include the elements of absurd, black humor, grotesque, parody, paranoia, metaphors, symbols and interlacing the reality with fiction. Films tell us the stories more vividly than literary writing which is not supported by moving images. In different cultures, films (documentaries and feature movies) are remembered in different ways. European people have always concentrated on intellectual elements in film. In Europe, we are looking for answers to many questions connected with our past and our future. We keep asking ourselves: Can national tragedies always bring a revival of the arts? In Europe, cinema-fascism is connected with intellectual trends. The cinema of ‘moral anxiety’ (the term invented by Janusz Kijowski, a Polish director) is connected with Italian Neorealism and the French New Wave.

Keywords

Year

Volume

16

Pages

130-153

Physical description

Dates

published
2013

Contributors

References

  • Jerzy Płażewski: ”Język filmu”, Wydawnictwa Artystyczne i Filmowe, Warszawa 1982.
  • Jerzy Płażewski: ”Szkice filmowe”, Filmowa Agencja Wydawnicza, Warszawa 1952.
  • Jerzy Płażewski: ”Mała historia filmu w ilustracjach,” Filmowa Agencja Wydawnicza, Warszawa 1957.
  • „Encyklopedia kultury polskiej XX wieku” pod redakcją Edwarda Zajicka,
  • Instytut Kultury-Komitet Kinematografii, Warszawa 1994.
  • „Historia filmu polskiego” pod redakcją Jerzego Toeplitza,
  • Wydawnictwa Artystyczne i Filmowe, Warszawa 1974.
  • Jackiewicz Aleksander: ”Film jako powieść XX wieku”, Warszawa 1968.
  • Jackiewicz Aleksander: ”Latarnia czarnoksiężnika” Warszawa 1956.
  • Kevin O’Donnell: ”Idee świata”, Świat Książki, Warszawa 2005
  • Krzysztof Kieślowski: ”Autobiografia”, Wydawnictwo Znak, Kraków 2006.
  • „Kino Krzysztofa Kieślowskiego” Wydawnictwo Universitas, Kraków 1997
  • „Słownik terminologiczny sztuk pięknych” pod redakcją Stefana Kozakiewicza,
  • Państwowe Wydawnictwo Naukowa, Warszawa 1976
  • Paolo D’Agostini: ”Legendarne filmy”, Wydawnictwo Firma Księgarska Oleksiejuk
  • Spółka z o.o. S.K.A., 2011
  • Tadeusz Miczka:” Kino włoskie”, Wydawnictwo Słowo/Obraz Terytoria, 2012
  • Gilles Deleuze: ”Kino 1.Obraz-ruch 2.Obraz-czas”, Wydawnictwo Czarne, 2010
  • Alicja Helman, Jacek Ostaszewski: ”Historia myśli filmowej”,
  • Wydawnictwo Słowo/Obraz Terytorium, 2011
  • Kuba Mikurda, Michał Oleszczyk: ”Kino wykolejone. Rozmowy z Guyem Maddinem”, Wydawnictwo Korporacja Ha! Art, 2009
  • Rick Altman: ”Gatunki filmowe”, Wydawnictwo Naukowe PWN, 2012
  • Ewelina Nurczyńska-Fidelska, Konrad Klejsa, Tomasz Kłys, Piotr Sitarski: ”Kino bez tajemnic”, Wydawnictwo Stentor, 2009
  • Marcin Adamczak: ”Globalne Hollywood. Filmowa Europa i polskie kino po 1989 roku”, Wydawnictwo Słowo/Obraz Terytoria,2010
  • David Parkinson: ”100 idei, które zmieniły film”, Wydawnictwo TMC, 2012
  • Tadeusz Lubelski, Iwona Sowińska, Rafał Syska: ”Kino klasyczne. Historia kina. Tom 2”, Wydawnictwo TA i WPN Universitas Kraków, 2013
  • „Czeska myśl filmowa. Reguły gry. Tom 2”-opracowanie zbiorowe, Wydawnictwo Słowo/Obraz Terytorium, 2007
  • Gustavo Mercado: ”Okiem filmowca. Nauka i łamanie zasad filmowej kompozycji”, Wydawnictwo Wojciech Marzec, 2011
  • Umberto Eco: „Nieobecna struktura”, Wydawnictwo KR, Warszawa 1966

Document Type

Publication order reference

Identifiers

YADDA identifier

bwmeta1.element.desklight-e2c756d0-443c-485f-91ba-6bf52ffeaa31
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.