Full-text resources of CEJSH and other databases are now available in the new Library of Science.
Visit https://bibliotekanauki.pl

PL EN


2020 | 4 (numer jubileuszowy) | 734-747

Article title

Analiza zmian w zawodzie dziennikarza wywołanych pandemią COVID-19 z uwzględnieniem komunikacji z grupami docelowymi oraz wykorzystania nowych technologii

Content

Title variants

EN
Analysis of Changes in the Journalistic Profession Caused by the COVID-19 Pandemic, Including Communication with Target Groups and the Use of New Technologies

Languages of publication

PL

Abstracts

Celem niniejszego artykułu jest identyfikacja i opis zmian, jakie zaszły w zawodzie dziennikarza w trakcie pandemii COVID-19. Metody badań: badania ilościowe przeprowadzone na próbie 316 dziennikarzy mediów funkcjonujących w Polsce, zaprojektowane i zrealizowane pod kierownictwem naukowym autora artykułu przy udziale ekspertów reprezentujących Polską Agencję Prasową oraz Instytut Rozwoju Społeczeństwa Informacyjnego. Wyniki i wnioski: pandemia spowodowała istotne zmiany w branży dziennikarskiej. Najważniejsze z nich dotyczyły budowy i utrzymywania przez dziennikarzy relacji z grupami docelowymi, stosowanych przez nich narzędzi oraz ich zaangażowania w nowe formaty dziennikarskie. Przestawienie się dziennikarzy na pozyskiwanie informacji z wykorzystaniem narzędzi online odbyło się bez większych problemów. Oryginalność i wartość poznawcza: praca ma charakter badawczy, zawiera szereg wniosków i analiz z przeprowadzonych badań ilościowych. Mogą być one wykorzystane w ocenie sytuacji związanej z pandemią COVID-19, a także do planowania kolejnych badań, szczególnie w obszarach wymagających szerokiej eksploracji.
EN
The purpose of this article is to identify and describe the changes that have occurred in the journalistic profession during the COVID-19 pandemic. Research methods: quantitative research conducted on a sample of 316 media journalists operating in Poland, designed and carried out under scientific supervision of the author of this article with the participation of experts representing the Polish Press Agency and the Institute for Information Society Development. Results and conclusions: the pandemic has caused significant changes in the journalism industry. The most important of them concerned the building and maintenance of relations with target groups by journalists, the tools they use and their involvement in new journalistic formats. The journalists' switch to obtaining information using online tools took place without any major problems. Cognitive value: the work is of a research nature, it contains a number of conclusions and analyses from the quantitative research carried out. They can be used in assessing the situation related to the COVID-19 pandemic, as well as for planning further research, especially in areas requiring extensive exploration.

References

  • Bauer, Z. (2009). Dziennikarstwo wobec nowych mediów. Kraków: Universitas.
  • Berenson, A. (2018). Journalism and Social Media Frame Social Movements: The Transition to Media Matrix. In J. Višňovský & J. Radošinská (Eds.), Social Media and Journalism: Trends, Connections, Implications (pp. 67–83). London: IntechOpen.
  • Bochyńska, N., & Kowalski, J. (2020, 23 marca). Sprzedaż prasy drukowanej cierpi wskutek epidemii. »Kryzys czyści rynek, to bilet w jedną stronę«. Pobrane z https://wirtualnemedia.pl/artykul/koronawirus-uderza-w-prase-drukowana-kryzys-czysci-rynek-to-bilet-w-jedna-strone
  • Cinelli, M., Quattrociocchi, W., Galeazzi, A., Valensise, C.M., Brugnoli, E., Schmidt, A.L., & Scala, A. (2020). The COVID-19 social media infodemic. Scientific Reports, 10(16598). DOI: 10.1038/s41598-020-73510-5.
  • Dzierżyńska-Mielczarek, J. (2017). Poziom konkurencji na rynku prasy w Polsce. Studia Medioznawcze, 71(4), 121–134.
  • Gajewski, M. (2020, 1 kwietnia). Niespodziewany efekt epidemii: Zoom przeskoczył Gmaila, Skype’a i Facebooka. Skąd ta popularność? Pobrane z https://spidersweb.pl/2020/04/zoom-co-to.html
  • Gawroński, S. (2006). Media relations. Współpraca dziennikarzy i specjalistów PR. Rzeszów: Wydawnictwo Wyższej Szkoły Informatyki i Zarządzania.
  • Głogowski, T. (2015). Dziennikarstwo wobec nowych mediów. Szanse i zagrożenia. Studia Politicae Universitatis Silesiensis, 14, 165–180.
  • Gumtree & DELab UW. (2017). Raport Gumtree: AKTYWNI+ Przyszłość rynku pracy.
  • Hsu, T., & Tracy, M. (2020, March 23rd). Local News Outlets Dealt a Crippling Blow by This Biggest of Stories. The New York Times. Retrieved on 2020, November 7th from https://nytimes.com/2020/03/23/business/media/coronavirus-local-news.html
  • Kurdupski, M. (2018, 7 sierpnia). Większość dzienników z najniższym wynikiem w historii. Sprzedaż spadła do 606 tys. egz. Pobrane 7 listopada 2020 z https://wirtualnemedia.pl/artykul/sprzedaz-gazet-codziennych-i-polrocze-2018-liderem-fakt
  • Łaszyn, A. (2017). Media i Ty. Jak zarządzać osobistym kontaktem z dziennikarzami. Warszawa: Message House.
  • Marconi, F. (2020, July 27th). A New Era of Journalism: How Covid-19 is Transforming the News. Retrieved on 2020, November 7th from https://newlab.com/articles/a-new-era-of-journalism-how-covid-19-is-transforming-the-news
  • Newman, N., Fletcher, R., Schulz, A., Andı, S., & Nielsen, R.K. (2020). Reuters Institute. Digital News Report 2020. Oxford: Reuters Institute for the Study of Journalism.
  • Nielsen.com. (2020, March 16th). COVID-19: The Unexpected Catalyst For Tech Adoption. Retrieved from https://nielsen.com/us/en/insights/article/2020/covid-19-the-unexpected-catalyst-for-tech-adoption
  • Pallus, P. (2014, 6 lutego). Duże spadki sprzedaży dzienników w 2013. Papier nadal jest najbardziej dochodowy. Pobrane z https://wirtualnemedia.pl/artykul/duze-spadki-sprzedazy-dziennikow-w-2013-papier-nadal-jest-najbardziej-dochodowy
  • Pallus, P. (2020, 26 marca). Prasa w czasach pandemii: wydawcy zachęcają do kupowania gazet, rośnie zainteresowanie wydaniami cyfrowymi. Pobrane z https://businessinsider.com.pl/media/prasa/koronawirus-jak-radzi-sobie-prasa-drukowana/3yftfbj
  • Pązik, P. (2019, 6 lutego). Coraz wolniej spada sprzedaż dzienników ogólnopolskich. Pobrane 7 listopada 2020 z https://press.pl/tresc/60319,sprzedaz-dziennikow-ogolnopolskich-spada-coraz-wolniej
  • Pliszka, S. (2014). Dostęp do Internetu na świecie i w Polsce. Internet 2013. Raport Strategiczny. Polska Europa Świat – dodatek do Media & Marketing Polska, czerwiec 2014.
  • Polski Instytut Ekonomiczny. (2020). Nowoczesne technologie w przedsiębiorstwach przed, w trakcie i po pandemii COVID-19. Warszawa: Polski Instytut Ekonomiczny.
  • Rajan, A. (2020, April 16th). How coronavirus infected publishing. Retrieved from https://bbc.com/news/entertainment-arts-52299925
  • Tworzydło, D. (2019). Zarządzanie w kryzysie wizerunkowym. Metody, procedury, reagowanie. Warszawa: Difin.
  • World Health Organization. (2020, February 2nd). Novel Coronavirus (2019-nCoV). Situation Report - 13. Retrieved from https://apps.who.int/iris/bitstream/handle/10665/330778/nCoVsitrep02Feb2020-eng.pdf
  • Związek Pracodawców Branży Internetowej IAB Polska. (2019). Raport Strategiczny: Internet 2019/2020. Warszawa: Związek Pracodawców Branży Internetowej IAB Polska.

Document Type

Publication order reference

YADDA identifier

bwmeta1.element.desklight-e3f2cad5-dbd8-4413-a0ea-58b6fccdea0b
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.