Full-text resources of CEJSH and other databases are now available in the new Library of Science.
Visit https://bibliotekanauki.pl

PL EN


2014 | 21 | 265-280

Article title

Komunikacja w Internecie jako szansa dla Kościoła na skuteczne funkcjonowanie na rynku medialnym na przykładzie Diecezji Koszalińsko-Kołobrzeskiej. Website Communication Model: narzędzie do analizy jakościowej portali internetowych

Content

Title variants

EN
Internet communication as a chance for the efficient functioning of the Catholic Church in the market of media on the example of Diocese of Koszalin-Kolobrzeg. Website Communication Model: a tool for qualitative analysis of websites

Languages of publication

PL

Abstracts

PL
Artykuł podejmuje tematykę komunikacji w Internecie z perspektywy Kościoła katolickiego. Autor przedstawia racje, wynikające również z niektórych tekstów magisterium Kościoła, które pozwalają spojrzeć na Internet jako na szansę skutecznej działalności Kościoła w przestrzeni medialnej. Główną tezą artykułu jest przekonanie, że serwisy internetowe prowadzone przez instytucje kościelne muszą charakteryzować się odpowiednią jakością, która w niniejszym opracowaniu rozumiana jest jako wypełnienie funkcji komunikacyjnej. Autor przedstawia również Website Communication Model, czyli narzędzie do analizy stron internetowych pod tym kątem.
EN
The article focuses on the subject of Internet communication from the perspective of the Catholic Church. The author presents arguments, deriving also from some official documents of the Church, which allow to look at the Internet as an opportunity of effective activity of the Church in the media. The main thesis of the article is the idea that websites run by institutions of the Church must be professional, which in this study is understood as the fulfillment of their communicative function. The author presents the Website Communication Model, as a useful tool to analyze websites from this perspective.

Contributors

  • rzecznik prasowy diecezji koszalińsko-kołobrzeskiej, kierownik koszalińskiego oddziału „Gościa Niedzielnego”

References

  • 20 lat Radia Maryja, Centrum Badania Opinii Społecznej 2011, na: www.cbos.pl.
  • Aetatis Novae, Instrukcja Duszpasterska Papieskiej Rady ds. Środków Społecznego Przekazu, 22 lutego 2002.
  • Arasa D., Church Communications Through Diocesan Websites. A Model of Analysis, Roma 2007.
  • Cantoni L., Di Blas N., Bolchini D., Comunicazione, qualità, usabilità, Milano 2003.
  • Cantoni L., Di Blas N., Comunicazione. Teoria e pratiche, Milano 2006.
  • Cantoni L., Piccini C., Il sito del vicino è sempre più verde, Milano 2004.
  • Cantoni L., Tardini S., Internet, London-New York 2006.
  • Castells M., Galaktyka Internetu. Refleksje nad Internetem, biznesem i społeczeństwem, Poznań 2003.
  • Communio et progressio, Instrukcja Duszpasterska Papieskiej Komisji ds. Środków Społecznego Przekazu, 23 maja 1971.
  • Dmochowski A., Kościół Wyborczej, Warszawa 2014.
  • Evangelii nuntiandi, Adhortacja Apostolska Pawła VI o ewangelizacji w świecie współczesnym, 8 grudnia 1975.
  • Inter Mirifica, Dekret Soboru Watykańskiego II, 8 września 1957.
  • Internet i Kościół, red. J. Kloch, Warszawa 2011.
  • Internet. Nowe forum głoszenia Ewangelii, Orędzie Jana Pawła II na 36. Światowy Dzień Środków Społecznego Przekazu, 12 stycznia 2002.
  • Kloch J., Kościół w Polsce wobec Web 2.0, Kielce 2013.
  • Korzystanie z religijnych stron i portali internetowych, Centrum Badania Opinii Społecznej 2014, na: www.cbos.pl.
  • Kościół a Internet, Papieska Rada ds. Środków Społecznego Przekazu, 28 lutego 2002.
  • Kościół. Stereotypy, uprzedzenia, manipulacje, Warszawa-Lublin red. M. Przeciszewski, 2012.
  • Miranda prorsus, Encyklika Piusa XII o Filmie, Radiu i Telewizji, 8 listopada 1957.
  • Nielsen J., Loranger H., Web Usability 2.0. L’usabilità che conta, Apogeo, Milano 2006.
  • Nowe technologie, nowe relacje. Trzeba rozpowszechniać kulturę szacunku, dialogu i przyjaźni, Orędzie Benedykta XVI na 43. Światowy Dzień Środków Społecznego Przekazu, 24 stycznia 2009.
  • Parfianowicz W., Il ruolo e le attività culturali dei monasteri in internet. Analisi dei siti web degli ordini monastici di tradizione benedettina in Europa, Roma 2011.
  • Rynek usług telekomunikacyjnych w Polsce w 2013 roku, Urząd Komunikacji Elektronicznej 2013, na: www.uke.gov.pl.
  • Sławek J., Obraz Kościoła katolickiego na łamach polskiej prasy codziennej z perspektywy realizowanych stereotypów, w: Język religijny dawniej i dziś, t. 1, red. S. Mikołajczak, ks. T. Węcławski, Poznań 2004 s. 396-406.
  • Strony główne czołowych portali w lipcu 2014, PBI/Gemius, na: wirtualnemedia.pl.
  • Szybki rozwój, List Apostolski Jana Pawła II do odpowiedzialnych za środki społecznego przekazu, 24 stycznia 2005.
  • Terlikowski T., Operacja Franciszek. Sześć medialnych mitów na temat papieża, Warszawa 2014.
  • www.dobremedia.org – diecezjalna telewizja internetowa.
  • www.gazeta.pl – ogólnopolski portal informacyjny związany z „Gazetą Wyborczą”.
  • www.gk24.pl – lokalny dziennik „Głos Koszaliński”.
  • www.gosc.pl – ogólnopolski tygodnik „Gość Niedzielny”.
  • www.interia.pl – ogólnopolski portal informacyjny.
  • www.koszalin.gosc.pl – lokalny serwis tygodnika „Gość Niedzielny”.
  • www.koszalin.oaza.pl – Ruch Światło-Życie w diecezji koszalińsko-kołobrzeskiej.
  • www.koszalin.opoka.org.pl – oficjalny serwis diecezji koszalińsko-kołobrzeskiej.
  • www.o2.pl – ogólnopolski portal informacyjny.
  • www.onet.pl – ogólnopolski portal informacyjny.
  • www.parafiawojciech.pl – parafia pw. św. Wojciecha w Koszalinie.
  • www.religia.tv – kanał telewizyjny o charakterze religijnym.
  • www.swietarodzina.pila.pl – parafia pw. Świętej Rodziny w Pile.
  • www.wp.pl – ogólnopolski portal informacyjny.

Document Type

Publication order reference

Identifiers

YADDA identifier

bwmeta1.element.desklight-e4522e96-4175-4315-8b3f-661ce972f58b
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.