Full-text resources of CEJSH and other databases are now available in the new Library of Science.
Visit https://bibliotekanauki.pl

PL EN


Journal

2024 | 104 | 1 | 93-110

Article title

Przerywnik leksykalny w historycznojęzykowych badaniach socjopragmatycznych (na materiale Korpusu dawnych polskich tekstów dramatycznych (1772–1939))

Content

Title variants

EN
Filler words in sociopragmatics research based on Corpus of Polish Dramatic Texts (1772–1939). A historical linguistics approach

Languages of publication

PL

Abstracts

PL
Celem artykułu jest opis oraz analiza frekwencyjna i statystyczna jednego z wykładników potoczności – przerywnika leksykalnego. Badania mają charakter historyczny i zostały przeprowadzone na podstawie Korpusu dawnych polskich tekstów dramatycznych (1772–1939). Analiza zorientowana jest socjopragmatycznie, to znaczy pokazuje zależność pomiędzy używaniem wyodrębnionych przerywników (560 użyć) a wiekiem, płcią i statusem nadawców. Wyróżniono trzy podstawowe funkcje pragmatyczne, jakie te wyrażenia mogą pełnić w wypowiedzi (ekspresywna, retardacyjna, fatyczna).
EN
The article aims to describe and analyze one of the exponents of colloquialism – the filler words, both when it comes to frequency and statistics. The historical linguistics research is based on the Corpus of Polish Dramatic Texts (1772–1939). The analysis is sociopragmatically oriented, i.e. it shows the relationship between the use of the filler words (560 uses) and the age, sex, and social status of the users. There are three essential pragmatic functions that these expressions can perform in an utterance (expressive, retardative, phatic).

Journal

Year

Volume

104

Issue

1

Pages

93-110

Physical description

Dates

published
2024-03-31

Contributors

  • Uniwersytet Śląski w Katowicach
  • Uniwersytet Śląski w Katowicach
  • Uniwersytet Śląski w Katowicach

References

Document Type

Publication order reference

YADDA identifier

bwmeta1.element.desklight-e4aef053-62c6-40cb-b602-bc02942505e1
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.