Full-text resources of CEJSH and other databases are now available in the new Library of Science.
Visit https://bibliotekanauki.pl

PL EN


2015 | 62 | 10: Nauki o rodzinie | 19-31

Article title

Ispiracje Jeana Vaniera dla budowania rodziny jako wspólnoty

Title variants

EN
Jean Vanier Inspiration for Building the Family as a Community

Languages of publication

PL

Abstracts

PL
Jean Vanier jest znany jako wybitny myśliciel oraz założyciel wspólnot „Arki”. W swoich pismach od lat kreśli założenia tworzenia prawdziwie wspierających i rozwojowych wspólnot życia osób z niepełnosprawnością intelektualną oraz ich asystentów i przyjaciół. W ostatnich latach wzrasta zainteresowanie pismami tego autora także w kontekście możliwości ich wykorzystania w wychowaniu i edukacji dzieci, młodzieży i dorosłych, którzy chcieliby nauczyć się, jak tworzyć różnego rodzaju wspólnoty: rodzinne, przyjacielski, zawodowe. Celem artykułu jest zaprezentowanie znaczenia myśli Jeana Vaniera w kontekście możliwości jej wykorzystania w procesie budowania rodziny jako wspólnoty osób. Wiele z formułowanych przez niego zasad może stać się punktem wyjścia dla programów i strategii przygotowujących rodziców i ich dzieci do tworzenia prawdziwie wspierających się wspólnot rodzinnych.
EN
Jean Vanier is known as an outstanding thinker and the founder of the community “L'Arche”. In his writings for many years he has been sketching foundations and principles of creating truly supportive and developing communities of people with intellectual disabilities, their assistants and friends. In recent years a growing interest in his writings can be observed in the context of their use in education of children, young people and adults who want to learn how to create different types of communities: family, friendship, professional communities. The purpose of this article is to present the importance of Jean Vanier's thought in the context of the possibility of its use in the process of building the family as a community of people. Many of the principles formulated by him can be a starting point for programs and strategies preparing parents and their children to built truly supportive family communities.

Contributors

  • Katedra Pedagogiki Specjalnej Instytutu Pedagogiki, Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II

References

  • Domagała-Zyśk E.: Chrześcijańska pedagogika niepełnosprawności – współczesne wyzwania, w: J. Michalski, A. Zakrzewska (red.), Pedagogika chrześcijańska. Tradycja, współczesność, nowe wyzwania, Toruń: Wydawnictwo Adam Marszałek 2010, s. 495-509.
  • Domagała-Zyśk E.: Elementy „filozofii niepełnosprawności” Jeana Vaniera a współczesne tendencje rozwiązywania problemów osób z niepełnosprawnością, w: A.Szudra, K. Uzar (red.), Personalistyczny wymiar filozofii wychowania, Lublin: Wydawnictwo KUL 2009, s. 279-292.
  • Domagała-Zyśk E.: Kształtowanie adekwatnych postaw wobec osób niepełnosprawnych, w: A. Rynio (red.), Wychowanie chrześcijańskie. Między tradycją awspółczesnością, Lublin: Wydawnictwo KUL 2007, s.922-931.
  • Domagała-Zyśk E.: Mistrzostwo trwania we wspólnocie. Jean Vanier i jego dzieło, w: M. Nowak, R. Jusiak, J. Mazur (red.), Źródła wielkości mistrzów. Księga jubileuszowa dedykowana Profesorowi Piotrowi Pawłowi Gachowi, Lublin: Wydawnictwo KUL 2013, s. 497-508.
  • Kornas-Biela D.:Przekraczanie barier edukacyjnych w ujęciu pedagogiki niepełnosprawności Jeana Vaniera: inspiracje biograficzne, w: W. Żłobicki, B. Maj (red.), Nierówność szans edukacyjnych – przyczyny, skutki, koncepcje zmian, Kraków: Impuls 2012, s. 379-401.
  • Puzyna-Krupska J.: Wstęp, w: J. Vanier, Wspólnota. Wybór pism, Warszawa: Wydawnictwo Michalineum 1985.
  • Salik D.: Przyjaciel wykluczonych, „Apostolstwo Chorych” 2014, nr 10, s. 18-24.
  • Salik D.: Święta historia Jeana, „List do Pani”, 12(2014), nr 1, s. 8-12.
  • Spink K.: Cud, przesłanie i historia. Jean Vanier i Arka, Kraków: Znak 2008.
  • Vanier J.: Be not Afraid, Dublin: Gill and Macmillan 1975.
  • Vanier J.: Befriending the Stranger, Toronto: Novalis 2005.
  • Vanier J.: Man and Woman God Made Them, London: Darton, Longman & Todd 2007.
  • Vanier J.: Community and Growth, London: Darton, Longman & Todd 1989.
  • Vanier J.: Finding Peace, Toronto: House of Anansi Press 2003.
  • Vanier J.: From Brokenness to Community, Mahwah: Paulist Press 1992.
  • Vanier J.: Jean Vanier. Essential Writings, London: Darton, Longman & Todd 2008.
  • Vanier J.: Odkryć nasze człowieczeństwo, Kraków: Kairos 2001.
  • Vanier J.: The Scandal of Service. Jesus Washes our Feet, London: Dartom, Longman & Todd 1996.
  • Zubrzycka R.: Życie wspólnotowe osób z niepełnosprawnością intelektualną w perspektywie myśli personalistycznej. „Niepełnosprawność i Rehabilitacja” 2012, nr3, s. 110-119.
  • Zyśk J.: Opinie rodziców na temat ruchu Wiara i Światło. Praca magisterska napisana na seminarium z socjologii medycyny pod kierunkiem dr hab. Zofii Kawczyńskiej-Butrym. Lublin: Archiwum KUL 1992.

Document Type

Publication order reference

Identifiers

YADDA identifier

bwmeta1.element.desklight-e514a546-4ddb-48f1-87cc-bffabbb899f8
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.