PL EN


2013 | 2(32) | 25-31
Article title

Creative Clusters in Poland

Authors
Title variants
PL
Kreatywne klastry w Polsce
Languages of publication
EN
Abstracts
EN
The article describes the idea of cluster formation with particular emphasis on creative industry clusters. In first part the concept and the basic definitions of creative clusters were presented. The second part of the article is devoted to experiences in establishing creative clusters in Poland, which in reality are not significant (five formed clusters and 13 cluster initiatives countrywide).
PL
Artykuł poświęcony jest idei tworzenia kreatywnych klastrów. W pierwszej części artykułu przedstawiono koncepcję kreatywnych klastrów i z tym związane pojęcia. W drugiej części zaprezentowano polskie doświadczenia w tworzeniu kreatywnych klastrów, które jak dotychczas nie są zbyt duże (5 klastrów utworzonych i 13 inicjatyw).
Contributors
  • University of Wroclaw
References
  • Bassett, K., R. Griffiths, and I. Smith. 2002. “Cultural Industries, Cultural Clusters and the City. The Example of Natural History Film-Making in Bristol.” Geoforum no. 33 (2): 165–177. doi: 10.1016/S0016–7185 (01)00032-X.
  • Bathelt, H., and M. Taylor. 2002. “Clusters, Power and Place: Inequality and Local Growth in Time–Space.” Geografiska Annaler: Series B, Human Geography no. 84 (2): 93–109. doi: 10.1111/j.0435–3684.2002.00116.x.
  • Bellandi, M. 2002. “Italian Industrial Districts. An Industrial Economics Interpretation.” European Planning Studies no. 10 (4): 425–437. doi: 10.1080/09654310220130158.
  • Bojar, E., and J. Bis. 2006. “Rola bezpośrednich inwestycji zagranicznych (BIZ) w klastrach.” Przegląd Organizacji no. 10: 32–36.
  • Camagni, R. 2002. “On the Concept of Territorial Competitiveness: Sound or Misleading?” Urban Studies no. 39 (13): 2395–2411. doi: 10.1080/0042098022000027022.
  • Chapain, C., P. Cooke, L. De Propris, S. MacNeill, and J. Mateos-Garcia. 2010. Creative Clusters and Innovation: Putting Creativity on the Map. London: NESTA.
  • Clustering and City Competitiveness — an Introduction. EUROCITIES Clusters Working Group. 2009.
  • The Creative Industries Mapping Document 2001. 2001. http://www.culture.gov.uk/global/publications/archive_2001/ci_mapping_doc_2001.htm [At the moment document avaialble at The National Archives http://webarchive.nationalarchives.gov.uk/20060715201350/http://www.culture.gov.uk/global/publications/archive_2001/ci_mapping_doc_2001.htm — Ed.].
  • Dei Ottati, G. 2002. “Social Concentration and Local Development. The Case of Industrial Districts.” European Planning Studies no. 10 (4): 449–466.
  • Gordon, I.R., and P. McCann. 2000. “Industrial Clusters: Complexes, Agglomeration and/or Social Networks? ” Urban Studies no. 37 (3): 513–532.
  • Harvey, D.C., H. Hawkins, and N.J. Thomas. 2012. “Thinking Creative Clusters Beyond the City. People, Places and Networks.” Geoforum no. 43 (3): 529–539. doi: 10.1016/j.geoforum.2011.11.010.
  • Heebels, B., and I. van Aalst. 2010. “Creative Clusters in Berlin. Entrepreneurship and the Quality of Place in Prenzlauer Berg and Kreuzberg.” Geografiska Annaler: Series B, Human Geography no. 92B (4): 347–363. doi: 10.1111/j.1468–0467.2010.00357.x.
  • Hołub-Iwan, J. 2012. Benchmarking klastrów w Polsce — edycja 2012. Raport z badania (Raport ogólny ), Seria Innowacje. Warszawa: Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości.
  • Hołub-Iwan, J., and M. Małachowska. 2008. Rozwój klastrów w Polsce. Raport z badań. Szczecin: Szczecińska Fundacja Talent-Promocja-Postęp.
  • Jankowska, B. 2012. Koopetycja w klastrach kreatywnych. Przyczynek do teorii regulacji w gospodarce rynkowej. Poznań: Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego.
  • Klemens, B. 2012. “Polityka wspierania struktur klastrowych na poziomie Unii Europejskiej i Polski.” Barometr Regionalny. Analizy i prognozy no. 2 (28): 25–32.
  • Kratke, S. 2004. “City of Talents? Berlin’s Regional Economy, Socio-Spatial Fabric and ‘worst practice’ Urban Governance.” International Journal of Urban and Regional Research no. 28 (3): 511–529. doi: 10.1111/j.0309–1317.2004.00533.x.
  • Lugo, J., T. Sampson, and M. Lossada. 2002. Latin America’s New Cultural Industries still Play Old Games. From the Banana Republic to Donkey Kong. Game Studies 2 (2), http://www.gamestudies.org/0202/lugo/.
  • Martin, R., and P. Sunley. 2003. “Deconstructing Clusters: Chaotic Concept or Policy Panacea? ” Journal of Economic Geography no. 3 (1): 5–35. doi: Doi 10.1093/Jeg/3.1.5.
  • Norcliffe, G., and O. Rendace. 2003. “New Geographies of Comic Book Production in North America: The New Artisan, Distancing, and the Periodic Social Economy.” Economic Geography no. 79 (3): 241–263.
  • Porter, M.E. 1990. The Competitive Advantage of Nations. New York: Free Press.
  • Power, D. 2011. Priority Sector Report: Creative and Cultural Industries, Europa INNOVA Paper. Luxembourg: Publications Office of the European Union.
  • Rogoda, B. 2010. “Kooperacyjne modele biznesu na przykładzie Klastra Przemysłów Kultury i Czasu Wolnego INRET.” In Rola sektora kultury i przemysłów kreatywnych w rozwoju miast i aglomeracji, edited by A. Klasik, 101–117. Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego.
  • Rosenfeld, S.A. 1997. “Bringing Business Clusters into the Mainstream of Economic Development.” European Planning Studies no. 5 (1): 3–23. doi: 10.1080/09654319708720381.
  • Stryjakiewicz, T., and K. Stachowiak. 2010. Uwarunkowania, poziom i dynamika rozwoju sektora kreatywnego w poznańskim obszarsze metropolitalnym, Sektor kreatywny w poznańskim obszarze metropolitalnym. Poznań: Bogucki Wydawnictwo Naukowe.
  • Throsby, C.D. 2010. Ekonomia i kultura. Translated by O. Siara, Kultura się Liczy! Warszawa: Narodowe Centrum Kultury.
  • Van Dijk, M.P., and A. Sverisson. 2003. “Enterprise Clusters in Developing Countries: Mechanisms of Transition and Stagnation.” Entrepreneurship & Regional Development no. 15 (3): 183–206.
Document Type
Publication order reference
Identifiers
YADDA identifier
bwmeta1.element.desklight-e554f5c5-b7ce-4220-b348-b27f7554a80e
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.