PL
Celem artykułu jest zaprezentowanie syntezy rozważań na temat kształtowania wartości dla klienta we współczesnym marketingu. W artykule skoncentrowano się na zastosowaniu założeń fenomenologii, a w szczególności aksjologii fenomenologicznej w procesie definiowania wartości i budowania wartości dla klienta. W artykule zaprezentowano istotę fenomenologii oraz aksjologii w ujęciu fenomenologicznym. Następnie dokonano próby aplikacji idei i zasad fenomenologicznych na grunt tworzenia i powiększania wartości dla klienta. Podstawy fenomenologiczne kształtowania wartości dla klienta zostały odniesione do wybranych, współczesnych koncepcji marketingowych: marketingu społecznego i marketingu relacyjnego.
EN
The purpose of this paper is to present a synthesis of reflection on creation of customer value in modern marketing. The article focuses on the application of principles of phenomenology, especially phenomenological axiology in the process of defining and creating value for the customer. The paper presents the essence of phenomenology and axiology in phenomenological terms. It contains an attempt to use the phenomenological concept in the process of creation and expansion of customer value. Phenomenological basis for shaping the customer value are compiled with the modern marketing concepts, which are social and relational marketing.