Full-text resources of CEJSH and other databases are now available in the new Library of Science.
Visit https://bibliotekanauki.pl

PL EN


2006 | 8 | 115-126

Article title

Funkcjonowanie małych i średnich przedsiębiorstw w otoczeniu międzynarodowym

Authors

Content

Title variants

Languages of publication

PL

Abstracts

PL
Przedsiębiorstwo, tworząc swoje założenia rozwojowe, musi uwzględniać czynniki zewnętrzne i wewnętrzne wpływające na wybór kierunku działania i rozwoju. W literaturze przedmiotu otoczenie firmy dzieli się na bliższe (klienci, dostawcy, konkurenci), a więc firmy i instytucje oddziałujące na przedsiębiorstwa za pośrednictwem stawianych zadań, i dalsze, od którego te zadania zależą (Chodyński 2002, s. 7). R. Griffin dzieli otoczenie organizacji na wewnętrzne (warunki i siły wewnątrz organizacji, tj. zarząd, pracownicy, kultura) i zewnętrzne (wszystko na zewnątrz organizacji i co może na nią wpływać). Otoczenie zewnętrzne organizacji składa się z warstwy otoczenia ogólnego (tworzonego przez wymiar ekonomiczny, techniczny, socjo-kulturowy, prawnopolityczny, międzynarodowy) i celowego (organizacje lub grupy wpływające na organizację: konkurenci, klienci, dostawcy, pracownicy np. zorganizowani w związkach zawodowych, właściciele itp.) (Griffin 1996, s. 108–110)...

Keywords

Contributors

References

  • Chodyński A., 2002, Zarządzanie rozwojem firmy. Strategia jakości ekologicznej, Wyd. Wyższej Szkoły Zarządzania i Marketingu w Sosnowcu, Sosnowiec.
  • Gierszewska G., Romanowska M., 1996, Analiza strategiczna przedsiębiorstwa, PWE, Warszawa.
  • Griffin R.W., 1996, Podstawy zarządzania organizacjami, PWN, Warszawa.
  • Klimkowska R., 1999, Tworzenie stowarzyszeń i grup zakupów w handlu, Zeszyty Naukowe AE w Krakowie, nr 524.
  • Mroczek E., 1995, Alternatywne strategie działania dla małych i średnich przedsiębiorstw, „Przegląd Organizacji”, nr 3.
  • Piasecki B., Rogut A., Smallbone D., 1999, Zachowanie małych i średnich przedsiębiorstw w warunkach rosnącej internacjonalizacji gospodarki, Wyd. Społecznej Wyższej Szkoły Przedsiębiorczości i Zarządzania w Łodzi, Łódź.
  • Podstawy organizacyjno-prawne regionalnych i lokalnych organizacji turystycznych, 2003, Wyd. POT, Warszawa.
  • Sznajder A., 1992, Strategie marketingowe na rynku międzynarodowym, PWN, Warszawa.
  • Szymura-Tyc M., 2001, Nowe paradygmaty konkurencji i marketingu a budowa przewagi konkurencyjnej przedsiębiorstw na rynku europejskim, „Organizacja i Kierowanie”, nr 1.
  • Wiśniewski A., 1993, Słownik marketingu, WSiP, Warszawa.
  • Zioło Z., 1988, Funkcjonowanie i rozwój przedsiębiorstwa przemysłowego w przestrzeni geograficznej, Wyd. Naukowe WSP, Kraków.

Document Type

Publication order reference

Identifiers

YADDA identifier

bwmeta1.element.desklight-e6e24b09-911f-435d-9f61-3e8920e2163e
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.