Full-text resources of CEJSH and other databases are now available in the new Library of Science.
Visit https://bibliotekanauki.pl

PL EN


2018 | 19 | 17-25

Article title

Czerwonym Klinem Bij Białych. Rewolucyjno-Mesjanistyczne Znaczenia Dzieła El Lissitzky’ego

Authors

Content

Title variants

Beat the Whites with the Red Wedge. Revolutionary and Messianic Meanings of El Lissitzky's Work

Languages of publication

PL EN

Abstracts

PL
Niniejszy tekst koncentruje się na analizie jednej z najbardziej znanych prac El Lissitzky’ego tj. „Czerwonym Klinem Bij Białych”, z 1919 roku. Zamiarem tekstu jest wskazanie na inspiracje artysty zaczerpnięte z żydowskiej tradycji obrazowania motywu klina wbijanego w koło. Motyw ten odnosi się do utopijnej (i mesjańskiej) wiary w możliwość "tworzenia nowego świata", co znajduje uzasadnienie nie tylko dla rewolucyjnej sowieckiej wykładni, ale sięga do źródeł żydowskiej mistyki i do kabalistycznej idei podziału (związanej też z ideą "unicestwienia zła") który jest warunkiem tworzenia.

Year

Issue

19

Pages

17-25

Physical description

Contributors

  • Uniwersytet Adama Mickiewicza w Poznaniu, Instytut Kultury Europejskiej

References

  • Amishai-Maisels, Ziva. “Chagall and the Jewish Revival: Center or Periphery?” W Ruth Apter–Gabriel, red., Tradition and Revolution. The Jewish Renaissance in Russian Avant–Garde Art 1912–1928, 71-100. Jerusalem: Israel Museum, 1987.
  • Amishai-Maisels, Ziva. “Chagall’s Dedicated to Christ: Sources and Meanings.” Jewish Art 21-22 (1995-96): 68-94.
  • Apter-Gabriel, Ruth. “El Lissitzky's Jewish Works.” W Idem, red., Tradition and Revolution. The Jewish Renaissance in Russian Avant-Garde Art. 1912-1928, 101-124. Jerusalem: The Israel Museum, 1988.
  • Birnholz, Alan C. “El Lissitzky and the Jewish Tradition.” Studio International vol. 186 no 959 (1973): 130–136.
  • Birnholz, Alan C. “El Lissitzky, the Avant-Garde, and Russian Revolution.” Artforum 11 no 1 (1972): 71-76.
  • Birnholz, Alan C. “Forms, Angles, and Corners: On Meaning in Russian Avant-Garde Art.” Arts Magazine 51:6 (1977): 101-109.
  • Bloom, Maureen. Żydowski mistycyzm a magia. Tłum. Paweł Sajdek. Kraków: Wydawnictwo WAM, 2011.
  • Bowlt, John E. „From the Pale of Settlement to the Reconstruction of the World.” W Apter–Gabriel, red., Tradition and Revolution. The Jewish Renaissance in Russian Avant–Garde Art 1912–1928, 43-60. Jerusalem: Israel Museum, 1987.
  • Caplan, Neil. Palestine Jewry and the Arab Question. London and Totowa, N.J.: Frank Cass, 1978.
  • Dukhan, Igor. “El Lissitzky - Jewish as Universal: From Jewish Style to Pangeometry.” Ars Judaica 3 (2007): 53-72.
  • Elior, Rachel. Mistyczne źródła chasydyzmu. Tłum. Maciej Tomal. Kraków: Austeria, 2009.
  • Friedberg, Haia. “Lissitzky's Had Gadia.” Jewish Art 12-13 (1986-7): 292-303 (294).
  • Gafini, Isaiah. „Babylonian Rabbinic Culture.” W David Biale, red., Cultures of the Jews. A New History, 223-265. New York: Schocken, 2002.
  • Glatzer Wechsler, Judith. “El Lissitzky’s ‘Interchange Stations’: The Letter and the Spirit.” W Linda Nochlin i Tamar Garb, red., The Jew in the Text. Modernity and the Construction of Identity, 187- 200. London: Thames & Hudson, 1995.
  • Goldschmidt, Daniel E. The Passover Haggadah: Sources and History. Jerusalem: Bialik Institute, 1960.
  • Higger, Michael. The Jewish Utopia. Baltimore MD: The Lord Baltimore Press, 1932.
  • Kamczycki, Artur. „Czerwonym klinem bij Białych. Żydowskie inspiracje El Lissitzkiego.” Studia Europaea Gnesnensia nr 4 (2011): 189-202.
  • Kamczycki, Artur. „Mistyczne narzędzia awangardy rosyjskiej. Przykład El Lissitzky’ego.” W Jerzy Malinowski, Irina Gavrash & Natalia Mizerniuk-Rotkiewicz, red., Polska-Rosja: Sztuka i Historia, 87-94. Warszawa-Toruń: Polski Instytut Studiów nad Sztuką Świata i Wydawnictwo Tako, 2013.
  • Kania, Ireneusz. Opowieści Zoharu. O Kabale i Zoharze. Kraków: Homini, 2005.
  • Klein, Ernest. A Comprehensive Etymological Dictionary of the Hebrew Language for Readers of English. Jerusalem: Carta Jerusalem, 1987.
  • Kochan, Lionel. Jews, Idols and Messiahs. The Challenge from History. Oxford: Basil Blackwell, 1990.
  • Koltuv, Barbara Black. Amulets, talismans, magical jewelry. A Way to the Unseen, Ever-Present, Almighty God. Berwick, Maine: Nicolas-Hays, 2005.
  • Laderman, Shulamit. “The Unique Significance of the Hebrew Alphabet in the Works of Mordecai Ardon and Michael Sgan-Cohen.” Ars Judaica vol. 5 (2009): 85-106.
  • Lissitzky, El. „Dos gajwer zayn die Kunst” (jid. „Przezwyciężenie sztuki”). Ringen 10 (1922): 32-34.
  • Lissitzky–Küppers, Sophie. El Lissitzky: Life, Letters, Texts. London: Thames & Hudson, 1992.
  • Malinowski, Jerzy. Malarstwo i rzeźba Żydów Polskich w XIX I XX wieku. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN, 2000.
  • Manuel, Frank E., red. Utopias and Utopian Thought. London: Souvenir Press, 1973.
  • Margolin, Victor. The Struggle for Utopia. Rodchenko, Lissitzky, Moholy-Nagy, 1917-1946. Chicago: University of Chicago Press, 1997.
  • Moshenson, Edna. El Lissitzky-Had Gadia. Tel Aviv Museum of Art, April-May 1980. Kat wyst.
  • Neher, Andre. Wizja czasu i historii w kulturze żydowskiej. Tłum. Bohdan Chwedeńczuk. W Czas w kulturze, red. Andrzej Zajączkowski, 261-289. Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy, 1988.
  • Ouaknin, Mark A. Tajemnice Kabały. Tłum. Krystyna i Krzysztof Pruscy. Warszawa: Cyklady, 2006.
  • Piotrowski, Piotr. Artysta między rewolucją i reakcją. Studium z zakresu etycznej historii sztuki awangardy rosyjskiej. Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM, 1993.
  • Prokopowicz, Mariusz. Księga Jecirah. Klucz Kabały. Warszawa: PICO, 1994.
  • Sabar, Shalom. “Childbirth and Magic: Jewish Folklore and Material Culture.” W David Biale, red., Cultures of the Jews. A New History, 671–722. New York: Schocken, 2002.
  • Scholem, Gershom. Judaizm. Parę głównych pojęć. Tłum. Juliusz Zychowicz. Kraków: Inter Esse, 1991.
  • Scholem, Gershom. Mistycyzm żydowski i jego główne kierunki. Tłum. Ireneusz Kania. Warszawa: Czytelnik, 1997.
  • Slezkine, Yuri. Wiek Żydów. Tłum. Sergiusz Kowalski. Warszawa: NADIR, 2006.
  • Sperber, Daniel. Magic and Folklore in Rabbinic Literature. Tel Aviv: Bar-Ilan University Press, 1994.
  • Stern, Sacha. Time and Process in Ancient Judaism. Oxford and Portland, Oregon: The Littman Library of Jewish Civilization, 2007.
  • The Divine Image. Depicting God in Jewish and Israeli Art. Jerusalem: The Israel Museum, Summer-Fall 2006. Kuratorzy: Ronit Sorek i Sharon Weiser-Ferguson. Kat. wyst.
  • Tora. Pięcioksiąg Mojżesza. Tłum. Izaak Cylkow. Kraków: Austeria, 2006.
  • Trachtenberg, Joshua. Jewish Magic and Superstition. A Study in Folk Religion. Philadelphia: Meridian Books, 1961.
  • Turowski, Andrzej. „Żydowski Malewicz.” W Polak, Żyd, Artysta. Tożsamość a awangarda, red. Jarosław Suchan, 80-94. Łódź: Muzeum Sztuki w Łodzi, 2010.
  • Turowski, Andrzej. Między sztuką a komuną. Teksty awangardy rosyjskiej 1910-1932. Kraków: Universitas, 1998.
  • Turowski, Andrzej. Supremus Malewicza. Warszawa: Muzeum Narodowe, 2004.
  • Turowski, Andrzej. W kręgu konstruktywizmu. Warszawa: Wydawnictwa Artystyczne i Filmowe, 1979.
  • Turowski, Andrzej. Wielka utopia awangardy: artystyczne i społeczne utopie w sztuce rosyjskiej 1910-1930. Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe, 1990.
  • Unterman, Alan. Encyklopedia tradycji i legend żydowskich. Tłum. Olga Zienkiewicz. Warszawa: Książka i Wiedza, 1994.
  • Zhadowa, Larissa. Malevich: Suprematism and Revolution in Russian Art 1910-1930. London: Thames & Hudson, 1982.
  • Zijlmans, Kitty. „Jüdische Künstler im Exil: Uriel und Menachem Birnbaum.“ W Hans Wuerzner, red., Österreichische Exilliteratur in den Niederlanden 1934-1940, 145-156. Amsterdam: Rodopi, 1986.

Document Type

Publication order reference

Identifiers

YADDA identifier

bwmeta1.element.desklight-e6eed73f-5e06-48fc-9036-e47ced375d1b
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.