Full-text resources of CEJSH and other databases are now available in the new Library of Science.
Visit https://bibliotekanauki.pl

PL EN


2017 | 14 | 91-100

Article title

KOMPETENCJA HERMENEUTYCZNA WYCHOWAWCÓW/NAUCZYCIELI ZDROWIA

Content

Title variants

EN
HERMENEUTIC COMPETENCE OF HEALTH TEACHERS/ EDUCATORS

Languages of publication

PL

Abstracts

PL
Nauczyciel zdrowia wyposażany jest w szereg kompetencji pomagających mu w profesjonalnych podejściu do stojących przed nim zadań. Zestaw umiejętności i kompetencji był wielokrotnie przedmiotem dyskusji w trakcie konferencji na temat kształcenia studentów. Obecnie wydaje się zasadne wyposażanie przyszłych nauczycieli zdrowia dodatkowo jeszcze w kompetencje hermeneutyczne pozwalające na trafną interpretację sytuacji wychowawczej, lepsze wczuwanie się w potrzeby uczniów i wychowanków oraz rozumienie własnych potrzeb doskonalenia profesjonalnego.
EN
A health teacher is equipped with a set of competences, assisting them in their professional approach towards the tasks that lie ahead. The set of skills and competences has been the subject of discussions during the conferences on the topic of educating students on many occasions. At present, the basic equipping of future health teachers is additionally enriched with hermeneutic competence, allowing for the accurate interpretation of the educational situation, better identification of the students’ and pupils’ needs, as well as understanding of one’s own needs of professional enhancement.

Year

Issue

14

Pages

91-100

Physical description

Contributors

  • Uniwersytet Jana Kochanowskiego w Kielcach

References

  • Błajet, P. (2006). Ciało jako kategoria pedagogiczna: w poszukiwaniu integralnego modelu edukacji. Toruń.
  • Borzucka-Sitkiewicz, K. (2009). Promocja zdrowia i edukacja zdrowotna. W E. Syrek i K. Borzucka-Sitkiewicz (red.), Edukacja zdrowotna. Warszawa.
  • Borzucka-Sitkiewicz, K., (2006). Promocja zdrowia i edukacja zdrowotna. Kraków.
  • Czerepaniak-Walczak, M. (2013). Autonomia w kolorze sepii w inkrustowanych ramach KRK. O procedurach i treściach zmiany w edukacji akademickiej. W M. Czerepaniak-Walczak (red.), Fabryki dyplomów czy universitas?. Kraków.
  • Dąbrowska, A. (2002). Nauczyciel wychowania fizycznego jako kreator zdrowia w opinii uczniów. W W. Wrona-Wolny, B. Makowska i B. Jawień (red.), Nauczyciel w edukacji zdrowotnej. Tom II. Kraków.
  • Demel, M. (1968). O wychowaniu zdrowotnym. Warszawa.
  • Demel, M. (1963) Problemy wychowania higienicznego nauczycieli (Z prac PAN), Kwartalnik Pedagogiczny, 4.
  • Demel, M. (1972). Nauczyciel zdrowia. Życie i dzieło doktora Stanisława Kopczyńskiego. Warszawa.
  • Demel, M. (1980). Pedagogika zdrowia. Warszawa.
  • Fedyn, B. (2005). Samoocena kompetencji metodycznych nauczycieli do realizacji edukacji zdrowotnej. W B. Woynarowska (red.), Kształcenie nauczycieli i pedagogów w zakresie edukacji zdrowotnej. Warszawa.
  • Fedyn, B. (2009). Skuteczność szkolnej edukacji zdrowotnej, Racibórz.
  • Gaweł, A. (2003). Pedagodzy wobec wartości zdrowia. Kraków.
  • Kaliszewska, M. (2015). Kompetencje hermeneutyczne jako komponenty profesjonalnych kompetencji pedagogów i nauczycieli. W K. Denek, A. Kamińska i P. Oleśniewicz (red.), Aksjologiczno-kulturowy fundament edukacji jutra. Sosnowiec.
  • Kaliszewska, M. (2016). Empatia jako kompetencja hermeneutyczna pedagogów i nauczycieli. Wprowadzenie do badań. W A. Karpińska, W. Wróblewska i K. Kowalczuk (red.), W kierunku edukacji akademickiej nakierowanej na studenta. Toruń.
  • Karteikarte.com. (2015). Was versteht Koller unter hermeneutischer kompetenz?. Pobrano z lokalizacji: http://www.karteikarte.com/card/1039452/was-versteht-koller-unter-hermeneutischer-kompetenz
  • Krajewska, A. (2004). Jakość kształcenia uniwersyteckiego – ujęcie pedagogiczne. Białystok.
  • Krawański, A. (2006). Interaktywne uczenie się i nauczanie w wychowaniu fizycznym i fizjoterapii. Poznań.
  • Kulmatycki, L. (2003). Promocja zdrowia w kulturze fizycznej. Wrocław.
  • Lewicki, Cz. (2005). Kształcenie nauczycieli i realizacja edukacji zdrowotnej w przedszkolach i szkołach podstawowych. W B. Woynarowska (red.), Kształcenie nauczycieli i pedagogów w zakresie edukacji zdrowotnej. Warszawa.
  • Pawłucki, A. (1996). Pedagogika wartości ciała. Gdańsk.
  • Pawłucki, A. (1997). Nauczyciel wobec wartości zdrowia – studium krytyczne. Gdańsk.
  • Piramowicz, G. (1959). Powinności nauczyciela (oraz wybór mów i listów). Wrocław – Kraków.
  • Sajdak, A. (2013). Paradygmaty kształcenia studentów i wspierania rozwoju nauczycieli akademickich. Teoretyczne podstawy dydaktyki akademickiej. Kraków.
  • Schwarz, R. (2009). Supervision in der Pflege. Auswirkungen auf das profesionelle Handeln Pflegender. Wiesbaden.
  • Śniadecki, J. (1990). O fizycznym wychowaniu dzieci. Kraków.
  • Wolny, B. (2012). Szkolna edukacja zdrowotna ukierunkowana na doskonalenie jakości życia uczniów. Lublin.
  • Woynarowska, B. i Sokołowska, M. (2001). Ścieżka edukacyjna – edukacja prozdrowotna. Warszawa.
  • Woynarowska, B. i Sokołowska M. (red.) (2000). Szkoła promująca zdrowie: doświadczenia dziesięciu lat. Warszawa.
  • Woynarowska, B. (2007). Edukacja zdrowotna, podręcznik akademicki. Warszawa.
  • Woynarowska, B. (red.) (2000). Propozycja programu nauczania przedmiotu „edukacja zdrowotna” w kształceniu przeddyplomowym nauczycieli i pedagogów, Lider 2000, 12.
  • Woynarowska, B. i Woynarowska-Sołdan, M. (2017). Rola i kompetencje osób prowadzących edukację zdrowotną. W B. Woynarowska (red.), Edukacja zdrowotna. Podstawy teoretyczne. Metodyka. Praktyka. Warszawa.
  • Wrona-Wolny, W., Makowska, B. i Jawień, B. (red.) (2002). Nauczyciel w edukacji zdrowotnej. Tom II. Kraków.
  • Zalewska-Meler, A. (2009). (Nie)obecne kategorie w obszarze zdrowia człowieka. Kraków.
  • Zawadzka, B. (2001). Nauczyciel zdrowia w nowej koncepcji reformy szkolnej. W B. Woynarowska i M. Kapica (red.), Teoretyczne podstawy edukacji zdrowotnej. Stan i oczekiwania. Warszawa.
  • Żukowska, Z. i Ławniczak, P. (2002). Nauczyciel wychowania fizycznego wobec edukacji zdrowotnej. W W. Wrona-Wolny, B. Makowska i B. Jawień (red.), Nauczyciel w edukacji zdrowotnej. Tom II. Kraków.

Document Type

Publication order reference

Identifiers

YADDA identifier

bwmeta1.element.desklight-e7164eff-bcfe-41c1-8669-4adb0840e17b
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.