Full-text resources of CEJSH and other databases are now available in the new Library of Science.
Visit https://bibliotekanauki.pl

PL EN


2018 | 6 | 95-108

Article title

Młodzież współczesna wobec bezprecedensowo zmiennej rzeczywistości – aspekty społeczne, kulturowe i pedagogiczne

Content

Title variants

EN
Contemporary youth in the face of unprecedented change of reality – social, cultural and pedagogical aspects

Languages of publication

PL

Abstracts

PL
Zawarte w prezentowanym tekście rozważania skłaniają do refleksji nad kondycją współczesnej młodzieży, która jako grupa oscylująca pomiędzy dzieciństwem a dorosłością jest najbardziej podatna na wpływy otaczającej rzeczywistości. Uwikłanie w tej zmiennej rzeczywistości oraz w procesy globalizacji i chaos wartości postmodernizmu czyni życie młodych ludzi bardzo trudnym i skomplikowanym. Młodzież szkolna i akademicka jest pod nadzwyczaj dużym oddziaływaniem szybko przeobrażającej się rzeczywistości, co nie pozostaje bez wpływu na sposób jej funkcjonowania w podstawowych środowiskach życia i rozwoju człowieka. Młodzi ludzie narażeni są dziś na wiele nieznanych dotąd zagrożeń i niebezpieczeństw.
EN
The considerations included in the presented text encourage reflection on the condition of contemporary youth, which as a group oscillating between childhood and adulthood is the most susceptible to the influence of the surrounding reality. The entanglement into this changing reality and into the processes of globalization and the chaos of the postmodern values, makes the lives of young people extremely difficult and complicated. School and academic youth remain extremely influenced by increasingly changing reality, which leaves a negative impact on functioning in basic environment of human life and development. Young people are nowadays exposed to many unknown threats and dangers.

Year

Volume

6

Pages

95-108

Physical description

Dates

published
2018

Contributors

  • Akademia Ignatianum w Krakowie

References

  • Aftab P., Internet a dzieci. Uzależnienia i inne niebezpieczeństwa, Warszawa 2003.
  • Bauman Z., 44 listy ze świata płynnej nowoczesności, Kraków 2011.
  • Bauman Z., Globalizacja, Warszawa 2000. Bauman Z., Płynna nowoczesność, Kraków 2006.
  • Bauman Z., Ponowoczesne wzory osobowe, „Studia Socjologiczne” 1993, nr 2(19).
  • Barney D., Społeczeństwo sieci, Warszawa 2008.
  • Baumrind D., Patterns of Parental Authority and Adolescent Autonomy, „New Directions for Child and Adolescent Development” 2005(108).
  • Bednarek J., Społeczeństwo informacyjne i media w opinii osób niepełnosprawnych, Warszawa 2005.
  • Cybal-Michalska A., Tożsamość młodzieży w perspektywie globalnego świata. Studium socjopedagogiczne, Poznań 2006.
  • Dudzikowa M., Uczyć się od idola. O istotnym źródle wiedzy potocznej uczniów [w:] Wychowanie. Pojęcia. Procesy. Konteksty. Interdyscyplinarne ujęcie, red. M. Dudzikowa i M. Czerepaniak-Walczak, t. I, Gdańsk 2007.
  • Dziewięcki M., Etiologia patologii wśród dzieci i młodzieży, www.opoka.org.pl/biblioteka/I/IP/ patologia.html Dziamski G., Ponowoczesna świadomość estetyczna [w:] Trudna ponowoczesność. Rozmowy z Zygmuntem Baumanem, cz. I, red. A. Zeidler-Janiszewska, Poznań 1995.
  • Frankel J., Identification with the Aggressor and the Normal Traumas: Clinical Implications, „International Forum Psychoanalysis” 2004, nr 13.
  • Gała A., Ulik-Jaworska I. (red.), Czas pusty. Analiza treści programów telewizyjnych czterech nadawców polskich, Lublin 2006.
  • Giddens A., Nowoczesność i tożsamość. Ja i społeczeństwo w epoce późnej nowoczesności, Warszawa 2001.
  • Gurycka A., Błąd w wychowaniu, Warszawa 1990.
  • Holzer J.Z., Serek R., Sytuacja demograficzna świata i Polski w okresie do roku 2020 [w:] Strategia rozwoju polski do roku 2020, t. I, Warszawa 2000.
  • Izdebska J., Dominacja mediów w środowisku wychowawczym dziecka, „Edukacja i Dialog” 2000, nr 4.
  • Jessor R., Risk behavior in adolescence: A psychosocial framework for understanding and action, “Journal of Adolescent Health” 1999, nr 12.
  • Kisielińska B., Agresja pod kontrolą, „Ergo. Forum Wychowawców” 2004, nr 4.
  • Kluz T., Problemy wieku adolescencji w okresie zmian społecznych, „Wychowanie na codzień” 2005, nr 1/2.
  • Kosyrz Z., Oblicza tożsamości, Warszawa 2012.
  • Kowalczyk-Jamnicka M., Charakterystyka współczesnej prostytucji [w:] Problemy współczesnej patologii społecznej, red. B. Urban, Kraków 1998.
  • Koopmans R., Movements and Media: Selection Processes and Evolutionary Dynamic in the Public Sphere, „Theory and Society” 2004.
  • Kupisiewicz M., Kupisiewicz C., Słownik pedagogiczny, Warszawa 2009.
  • Łobocki M., Wychowanie moralne w zarysie, Kraków 2009.
  • Milerski B., Śliwerski B., Pedagogika. Leksykon PWN, Warszawa 2000.
  • Milch M.E., Orange D.M., Conscience as the Reappearance of the Other in Self-Experience: On Using the Concepts Superego and Conscience in Self psychology, „Psychoanalytic Inquiry” 2000.
  • Popper M., Leadership as Relationship, „Journal for the Theory of Social Behaviour” 2004, 34.
  • Przewoźnik S., Piecza zastępcza nad dzieckiem: pomoc – wsparcie – wyzwania [w:] Edukacja jutra. Wiedza i edukacja współczesnego człowieka, red. A. Kamińska, P. Oleśniewicz, Sosnowiec 2018.
  • Pyżalski J., Wychowawcze i społeczno-kulturowe kompetencje współczesnych nauczycieli, Łódź 2015.
  • Rembowski J., Więzi uczuciowe w rodzinie. Studium psychologiczne, Warszawa 1972.
  • Rudniański J., Przestrzeń wiary w cywilizacji współczesnej, Poznań 1998.
  • Salecl R., Tyrania wyboru, Warszawa 2013.
  • Sośnicki K., Autorytet a wychowanie, „Nowa Szkoła” 1950 (10).
  • Sosa J., Czy telewizja reklamuje przemoc?, „Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze” 1999, nr 1.
  • Sokołowski M., Telewizja – wróg czy sojusznik wychowania?, „Edukacja i Dialog” 1994, nr 1.
  • Szafraniec K., Raport „Młodzi 2011”,
  • Kancelaria Prezesa Rady Ministrów, Warszawa 2011.

Document Type

Publication order reference

Identifiers

ISSN
2300-9888
EISSN
2544-1205

YADDA identifier

bwmeta1.element.desklight-e78917aa-63fa-4817-b30b-55a750681806
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.