Full-text resources of CEJSH and other databases are now available in the new Library of Science.
Visit https://bibliotekanauki.pl

PL EN


2017 | 3 | 19-30

Article title

Educational environment of teachers: University

Content

Title variants

PL
Środowisko edukacji nauczyciela: uniwersytet

Languages of publication

EN

Abstracts

EN
The intellectual atmosphere of teachers’ education, who get it at the centuriesold institution – university, has been presented in the article. The architecture of university encourages getting higher education, but it must undergo transformations depending on the needs and expectations of the external reality. Selected nuances of the mutual relations between university, its organization, urban shape and the teachers’ education taking place there, which together form a unique environment, have been shown in the text. This environment, however, requires specific modernization, which the author has attempted to highlight selectively. The whole of the considerations have been summed up.
PL
W artykule przedstawiono intelektualny klimat obejmujący edukację nauczyciela, który jest kształcony w wielowiekowej wszechnicy wiedzy – uniwersytecie. Architektura uczelni sprzyja zdobywaniu wyższego wykształcenia, ale musi ulec przekształceniom w zależności od potrzeb i oczekiwań zewnętrznej rzeczywistości. W tekście pokazano wybrane niuanse wzajemnych relacji pomiędzy uczelnią, jej organizacją, kształtem urbanistycznym a odbywającą się tam edukacją nauczyciela, które razem tworzą niepowtarzalne środowisko. Środowisko to wymaga jednak konkretnych modernizacji, które starano się wybiórczo naświetlić. Całość rozważań podsumowano.

Year

Issue

3

Pages

19-30

Physical description

Contributors

  • Adam Mickiewicz University

References

  • Abramowicz W., Gogołka W., Stokłosa J., Sysło M.M. (2002), Obywatele globalnego społeczeństwa informacyjnego, rozdz. Edukacja, [in:] W. Cellary (red.), Polska w drodze do społeczeństwa informacyjnego. Raport o rozwoju społecznym (UNDP), Warszawa.
  • Bogaj A. (1996), Racjonalność wspołczesnej metodologii badań edukacyjnych, “Rocznik Świętokrzyski”, Ser. A – Nauki Humanistyczne.
  • Calvo-Sotelo P.C., Jimenez J.R. (2001), The architecture of higher education. University spatial models at the start of the twenty first century, “Higher Education Policy”, No. 14.
  • Cellary W. (2002), Obywatele tworzący, in the part Edukacja, [in:] W. Cellary (red.), Polska w drodze do społeczeństwa informacyjnego. Raport przygotowany przez Program Narodow Zjednoczonych ds. Rozwoju (UNDP), Warszawa.
  • Denek K. (1998), O nowy kształt edukacji, Wydawnictwo Edukacyjne Akapit, Toruń.
  • Denek K. (2009), Uniwersytet w otoczeniu burzliwym, [in:] T. Frąckowiak, M. Kabat (red.), Profesor Janusz Gnitecki – pedagog i filozof. Pamięć i wspomnienia, Wydawnictwo PTP, Poznań.
  • Denek K. (2009a), Niepokoje modernizacji Uniwersytetu, [in:] K. Denek, T. Koszyc, P. Oleśniewicz (red.), Edukacja jutra, t. 1, AWF, Wrocław.
  • Dziennik Ustaw z dnia 10 czerwca 2009 r., No. 89, item 730.
  • Hejnicka-Bezwińska T. (2008), Pedagogika ogolna, Wydawnictwo Akademickie i Profesjonalne, Warszawa.
  • Kotarbiński T. (1987), Pisma etyczne, Ossolineum, Wroclaw.
  • Kwiatkowska H. (1996), Edukacja nauczyciela, WSIP, Warszawa.
  • Lubacz J. (1999) (red.), W drodze do społeczeństwa informacyjnego: zbior prac, Oficyna Wydawnicza PW, Warszawa.
  • Mayer F. (1998), The universal university, “Higher Education Policy”, No. 11.
  • Melosik Z. (2010), Uniwersytet i społeczeństwo, Wydawnictwo UAM, Poznań.
  • Pilch T. (1996), Rozważania wokoł etyki zawodu nauczyciela, OWT, No. 4. Raport Strategii rozwoju szkolnictwa wyższego w Polsce do 2020 roku, luty 2010, Ernest & Young.
  • Rura G. (2012), Kształcenie modułowe. Model innowacyjnych metod dydaktycznych w szkolnictwie zawodowym skutecznym elementem procesu dydaktycznego, Projekt IX, współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego, Poznań.
  • Stachura A. (2001), Rozwijanie zdolności potrzebnych do życia w społeczeństwie informacyjnym, [in:] K. Denek, T. Zimny (red.), Edukacja jutra. VII Tatrzańskie Seminarium Naukowe, Wydawnictwo WSP, Częstochowa.
  • Strykowski W., Skrzydlewski W. (red.) (2004), Kompetencje medialne społeczeństwa wiedzy, Wydawnictwo eMPi2, Poznań.
  • Toffler A. (2000), Szok przyszłości, Wydawnictwo Zysk i S-ka, Poznań.
  • Tunnermann A. (1996), A new vision of higher education, “Higher Education Policy”, Vol. 9, No. 1.
  • Winnicka-Jasłowska D. (2011), Jakość przestrzeni publicznej w budynkach wyższych uczelni. Praktyczne zastosowanie metody POE w badaniach jakościowych w architekturze, „Architectura”, Technical Periodical, No. 2A/1.

Document Type

Publication order reference

Identifiers

YADDA identifier

bwmeta1.element.desklight-e827815f-6117-406e-98e4-e19809c70e70
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.