Full-text resources of CEJSH and other databases are now available in the new Library of Science.
Visit https://bibliotekanauki.pl

PL EN


2019 | 3-4(271-272) | 161-180

Article title

Wypiszę obraz z teatru który mnie się najlepiej podobał. Badawczy potencjał listów i rysunków młodych widzów w Archiwum Jana Dormana

Selected contents from this journal

Title variants

EN
I’m Gonna Describe You the Scene from the Theatre That I Liked Best. The Research Potential of Letters and Drawings of Young Spectators in Jan Dorman’s Archives

Languages of publication

Abstracts

EN
The paper looks at Jan Dorman’s pedagogical and artistic practice through the prism of child’s sensibility of his audience. The drawings and letters of the spectators at the performance of Awantura z ogniem (“Fire with Fire”, 1950) are considered as a collection of ego-documents. The paper examines their usefulness for expanding our knowledge about the history of Dorman’s theatre and the reception of his plays.

Year

Issue

Pages

161-180

Physical description

Contributors

  • Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego w Warszawie

References

  • Gałaszewska-Chilczuk, D., Wołszyn W. W. (2012). Od przedszkolaka do studenta. Kryteria selekcji społecznej i politycznej w edukacji lat 1947-1956. Lublin.
  • Górny, A. (red.) (1970). Konfrontacje 1968. Materiały z konferencji poświęconej sprawom teatru lalek i dramaturgii lalkowej. Poznań.
  • Krakowska, J. Socrealizm. Pobrane z: https://encyklopediateatru.pl/hasla/285/socrealizm.
  • Lowenfeld, V., Brittain, W. L. (1977). Twórczość a rozwój umysłowy dziecka. Przekł. K. Polakowski. Warszawa.
  • Mizia, S. (2000). Historia Śląska. Popularny zarys dziejów. Wrocław.
  • Palladini, G., Pustianaz, M. (red.) (2016). Leksykon Archiwum Afektywnego. Gdańsk.
  • Raszewski, Z. (1978). Dokumentacja przedstawienia teatralnego. W: J. Degler, Wprowadzenie do nauki o teatrze, t. 3. Wrocław.
  • Skwarczyńska, S. (1978). Sprawa dokumentacji widowiska teatralnego. W: J. Degler, Wprowadzenie do nauki o teatrze, t. 3. Wrocław.
  • Szczepska-Pustkowska, M., Rodziewicz, E. (red.) (2017). Więcej niż teatr. Sztuka zaangażowania i angażująca wychowawczo. Romany Miller inspiracje dla współczesnej pedagogiki. Gdańsk.
  • Szulakiewicz, W. (2013). Ego-dokumenty i ich znaczenie w badaniach naukowych. Pobrane z: https://repozytorium.umk.pl/bitstream/handle/item/1531/PBE.2013.006,Szulakiewicz.pdf?sequence=1
  • Szuman, S. (1990). Sztuka dziecka. Psychologia twórczości rysunkowej dziecka. Warszawa.
  • Szwargot, B., Szpary, I. (red.) (2009). Miasta i miasteczka górnicze. Bytom.
  • Tomaszewska, E. (2010). Jan Dorman, poeta teatru. Katowice.
  • Tomaszewska, E. (2004). Stefan Szuman – Jan Dorman współpraca i wzajemne inspiracje. Psychologia Rozwojowa, t. 9, nr 3.
  • Trzebiatowski, K. (1972). Organizacja szkolnictwa w Polsce Ludowej. Warszawa.
  • Wagner, B. (2009). Strategie wychowania w PRL. Warszawa.
  • Waszkiel, M. (2012). Dzieje teatru lalek w Polsce 1944-2000. Warszawa.
  • Wiśniewska, J. E. (1999). W poszukiwaniu „złotego klucza”. Polska twórczość dramatyczna dla teatru lalek 1945-1970. Łódź.
  • Wiśniewska, M. (red.) (2016). Edukacja w PRL. Warszawa.
  • Źródła archiwalne: Archiwum Jana Dormana: Instytut Teatralny im. Z. Raszewskiego w Warszawie.

Document Type

Publication order reference

Identifiers

YADDA identifier

bwmeta1.element.desklight-ea49a538-335a-4ff6-99cd-b438c5ce4346
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.