Full-text resources of CEJSH and other databases are now available in the new Library of Science.
Visit https://bibliotekanauki.pl

PL EN


2016 | Tom: 6 | Numer: 2 | 455-476

Article title

Estetyka a granice języka. Ludwig Wittgenstein i Arthur C. Danto

Content

Title variants

EN
Aesthetics and borders of language. From Ludwig Wittgenstein to Arthur C. Danto

Languages of publication

PL

Abstracts

EN
The article is an attempt to pinpoint the areas of Ludwig Wittgenstein aesthetic thought, in which he is crossing the borders principally imposed upon the method and the language of his philosophy. I am directing my attention to metaphysical and mystical motifs of his reflection devoted to aesthetics, the essence of art and the essence of reality. I wish to discuss this issue based on the texts of Arthur C. Danto containing analysis of chosen notions of Wittgenstein’s aesthetic investigations. Additionally in this matter I am appealing to appropriate theses of Leszek Sosnowski and Wojciech Sady, concerning above issues.

Year

Volume

Issue

Pages

455-476

Physical description

Dates

published
2016

References

  • Bogusz, E. (2002). Sztuka i krytyka według Arthura C. Danto. Estetyka i Krytyka, 2(3), s. 1–32. Dostęp: http://estetykaikrytyka.pl/art/3/10bogus.pdf (25.05.2016).
  • Bogusz, E. D. (2005–2006). Antyesencjalizm w estetyce analitycznej. Estetyka i Krytyka, 9/10, 38–48.
  • Buczyńska­‑Garewicz, H. (2003). Milczenie i mowa filozofii. Warszawa: Wydawnictwo Instytutu Filozofii i Socjologii Polskiej Akademii Nauk.
  • Budd, M. (2011). Wittgenstein on aesthetics (s. 775–795). W: O. Kuusela & M. McGinn (Red.). The Oxford handbook of Wittgenstein. New York: Oxford University Press.
  • Coleman, F. J. (1968). A critical examination of Wittgenstein’s aesthetics. American Philosophical Quarterly, 5(4), 257–266.
  • Czubala, H. (2013). Zmierzch literackiej sztuki przedstawienia. Świat i Słowo, 2(21), 35–51.
  • Danto, A. C. (1981). The transfiguration of the commonplace: A philosophy of art. London: Harvard University Press.
  • Danto, A. C. (1982). Depiction and description. Philosophy and Phenomenological Research, 43(1), 1–19.
  • Danto, A. C. (2006a). Dzieło sztuki a zwykłe przedmioty (s. 47–72). W: A. C. Danto. Świat sztuki. Pisma z filozofii sztuki. (Przeł. L. Sosnowski). Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.
  • Danto, A. C. (2006b). Filozofia i sztuka (s. 92–119). W: A. C. Danto. Świat sztuki. Pisma z filozofii sztuki. (Przeł. L. Sosnowski). Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.
  • Danto, A. C. (2006c). Głęboka interpretacja (s. 173–185). W: A. C. Danto. Świat sztuki.Pisma z filozofii sztuki. (Przeł. L. Sosnowski). Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.
  • Danto, A. C. (2006d). Ocena i interpretacja dzieła sztuki (s. 159–172). W: A. C. Danto. Świat sztuki. Pisma z filozofii sztuki. (Przeł. L. Sosnowski). Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.
  • Diffey, T. J. (2005–2006). Wittgenstein, antyesencjalizm i definicja sztuki. (Przeł. L. Sosnowski). Estetyka i Krytyka, 9/10, 77–92.
  • Diogenes Laertios. (1984). Żywoty i poglądy słynnych filozofów. (Przeł. I. Krońska, K. Leśniak, W. Olszewski, & B. Kupis). Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe.
  • Dodds, E. R. (2002). Grecy i irracjonalność. (Przeł. J. Partyka). Bygdoszcz: Wydawnictwo Homini.
  • Drohomirecki, A. (2011). Kryzys dialektyki pozoru i prawdy we współczesnym dziele sztuki (s. 15–26). W: R. Różanowski (Red.). Czy/jak sztuka przeżyła swoją śmierć?. Wrocław: Oficyna Wydawnicza ATUT.
  • Duchamp, M. [autor domniemany]. (1917). The Richard Mutt case. The Blind Man, 2 (May), 5.
  • Elias, J. A. (1984). Plato’s defense of poetry. Albany: State University of New York Press.
  • Glazor, K. (2009). Uwieść — znaczy wziąć w posiadanie. Fragile, 4(6), 97–100.
  • Glazor, K. (2014). Mr Mutt choosing ready­‑mades. U(z)mysławianie sztuki. Meritum, 2(3), 36–43.
  • Głąb, A. (2014). Sztuka, język i milczenie na podstawie filozofii Ludwiga Wittgensteina oraz powieści Iris Murdoch W sieci. Analiza i Egzystencja, 27, 147–174.
  • Gołaszewska, M. (Red.). (1983). Kryzys estetyki?. Warszawa–Kraków: Państwowe Wydawnictwo Naukowe.
  • Gondowicz, J. (2014). Trans‑Autentyk. Nie‑czyste formy Brunona Schulza. Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy.
  • Guzek, Ł. (2000a). Metexis. W: Ł. Guzek. Galeria QQ: Dokumentacja 1999. Kraków: Wydawnictwo QQ Press. Dostęp: http://www.doc.art.pl/qq/metexis.htm#8a (25.05.2016).
  • Guzek, Ł. (2000b). Metexis przedmiotu (Janusz Bałdyga). W: Ł. Guzek. Galeria QQ: Dokumentacja 1999. Kraków: Wydawnictwo QQ Press. Dostęp: http://www.doc.art.pl/qq/baldypl1.htm (25.05.2016).
  • Hensoldt, A. (2014). Peirce i Wittgenstein o życiu znaków. Diametros, 41, 38–55.
  • Krupiński, J. (2001). Intencja i interpretacja. Genesis Andrzeja Pawłowskiego. Kraków: Wydawnictwo Akademii Sztuk Pięknych im. Jana Matejki.
  • Krupiński, J. (2003). Od­‑czuwanie — istota twórczości. Estetyka i Krytyka, 5(2), 1–5. Dostęp: http://estetykaikrytyka.pl/art/5/krupinski.pdf (13.04.2016).
  • Krupiński, J. (2014). Filozofia kultury designu. W kręgu myśli Andrzeja Pawłowskiego. Kraków: Wydawnictwo Akademii Sztuk Pięknych im. Jana Matejki.
  • Kubiak, Z. (1998). Mitologia Greków i Rzymian. Warszawa: Wydawnictwo Świat Książki.
  • Lorenc, I. (2005). Filozoficzny charakter współczesnej estetyki. Diametros, 3, 86–94.
  • Margolis, J. (2010). The importance of being earnest about the definition and metaphysics of art. The Journal of Aesthetics and Art Criticism, 68(3), 215–223.
  • Martin, P. (2011). NIE — byt sztuki — negatywność estetyki — BYT (s. 27–36). W: R. Różanowski (Red.). Czy/jak sztuka przeżyła swoją śmierć?. Wrocław: Oficyna Wydawnicza ATUT.
  • Miś, A. (1973). Czytanie Wittgensteina. Teksty. Teoria Literatury, Krytyka, Interpretacja, 5(11),109–120.
  • Olędzka­‑Frybesowa, A. (2001). Patrząc na ikony. Wędrówki po Europie. Warszawa: Instytut Wydawniczy PAX.
  • Pijarski, K. (2013). Archeologia modernizmu: kwestia specyfiki medium. Dyskurs, 15, 24–50.
  • Rorty, R. (2007). Wittgenstein i zwrot lingwistyczny (Przeł. D. Łukoszek & Ł. Wiśniewski). Homo Communicativus, 1(2), 13–28.
  • Rudnicki, C. (2013). Koncepcja aury immanentnej. Estetyka i Krytyka, 30(3), 99–116.
  • Sady, W. (1995). Wprowadzenie (s. 7–57). W: L. Wittgenstein. Wykłady o religii i etyce (Przeł.M. Kawecka, W. Sady, & W. Walentukiewicz). Kraków: Znak.
  • Sady, W. (1998). O szklanej muchołapce, w której uwięził nas Sokrates. Przegląd Filozoficzny.Nowa Seria, 3(27), 201–204.
  • Schulz, B. (2000a). Mityzacji rzeczywistości (s. 335–337). W: B. Schulz. Opowiadania. Eseje. Listy. Warszawa: Wydawnictwo Świat Książki.
  • Schulz, B. (2000b). Opowiadania. Eseje. Listy. Warszawa: Świat Książki.
  • Sosnowski, L. (2006). Wstęp. Filozoficzny świat sztuki Artura C. Danto (s. 7–32). W: A. C. Danto. Świat sztuki. Pisma z filozofii sztuki. (Przeł. L. Sosnowski). Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.
  • Sosnowski, L. (2007). Sztuka. Historia. Teoria. Światy Arthura C. Danto. Kraków: Collegium Columbinum.
  • Sosnowski, L. (2008). Uwagi o „mierze” sztuki. Ludwig Wittgenstein wobec wartości. Kraków: Collegium Columbinum.
  • Stanford encyclopedia of Philosophy, hasło: Metaphysics. Dostęp: http://plato.stanford.edu/entries/metaphysics/ (13.04.2016).
  • Tam, T. (2002). On wonder, appreciation, and tremendous in Wittgenstein’s aesthetics. British Journal of Aesthetics, 42(3), 310–322.
  • Tatarkiewicz, W. (1999). Historia filozofii (t. 1: Filozofia starożytna i średniowieczna). Kraków: Wydawnictwo Naukowe PWN.
  • Tilghman, B. R. (1991). Wittgenstein, ethics and aesthetics. The view from eternity. New York: State University of New York Press.
  • Tomasi, G. (2013). Wittgenstein on „beautiful” and „the beautiful”. Aisthesis. Pratiche, linguaggi e saperi dell’estetico, 6, 1, 115–137. Dostęp: http://dx.doi.org/10.13128/Aisthesis­‑12842. (18.04.2016).
  • Tomkins, C. (2001). Duchamp. Biografia. (Przeł. I. Chlewińska). Poznań: Zysk i S­‑ka.
  • Weitz, M. (1984). Rola teorii w estetyce (s. 347–359). (Przeł. M. Godyń). W: M. Gołaszewska (Red.). Estetyka w świecie. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.
  • Wittgenstein, L. (1972). Dociekania filozoficzne. (Przeł. B. Wolniewicz). Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe.
  • Wittgenstein, L. (1977). Wykłady o estetyce. (Przeł. P. Graff ). Studia Estetyczne, 14, 131–146.
  • Wittgenstein, L. (1995). Wykład o etyce (s. 75–85). (Przeł. W. Sady). W: L. Wittgenstein. Wykłady o religii i etyce (Przeł. M. Kawecka, W. Sady, & W. Walentukiewicz). Kraków: Znak.
  • Wittgenstein, L. (1998). Culture and value: A selection from the posthumous remains. (Red. G. H. von Wright). Oxford: Blackwell Publishers.
  • Wittgenstein, L. (1999). Dzienniki 1914–1916. (Przeł. M. Poręba). Warszawa: Wydawnictwo Spacja.
  • Wittgenstein, L. (2000). Tractatus logico‑philosophicus. (Przeł. B. Wolniewicz). Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
  • Wolniewicz, B. (2000). Wstęp. O Traktacie (s. VII­‑XLII). W: L. Wittgenstein. Tractatus logico‑philosophicus. (Przeł. B. Wolniewicz). Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
  • Żelazny, M. (2009). Źródłowy sens pojęcia „estetyka” (s. 17–40). W: M. Żelazny. Estetyka filozoficzna. Toruń: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika.

Document Type

Publication order reference

Identifiers

YADDA identifier

bwmeta1.element.desklight-ea5e1817-67a7-4a24-8eb4-d57c22d9fa69
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.