Full-text resources of CEJSH and other databases are now available in the new Library of Science.
Visit https://bibliotekanauki.pl

PL EN


2010 | 1/2010 | 193-202

Article title

Humanistyczny wymiar penitencjarystyki

Content

Title variants

Languages of publication

PL

Abstracts

PL
Obecnie w pedagogice resocjalizacyjnej proponuje się oderwanie liniowego myślenia od prawnych meandrów modelowania i wzorców poprawnego zachowania. Chodzi o za proponowanie pod opieczne mu procesu oddziaływań readaptacyjnych przy pełnej wytłumaczalności na poziomie indywidualnym i społecznym, przy uwzględnie niu prawa restytucji i indywidualnego rozwoju, poszanowania jego godności, zapewnienia poufności, a co za tym idzie uwzględnienia autonomii. Ta identyfikacja wskaże na pluralistyczne rozumienie charakteru natury społecznego funkcjonowania człowieka, co może ustrzec przed tendencją skoncentrowania się na jednej (monistycznej) zasadzie rozwiązania problemów teoretycznych i praktycznych, czy zogniskowaniu refleksji wokół aktualnej, najbardziej popularnej i dominującej teorii w kulturze myśli penitencjarnej. Zastosowanie wielopasmowej sieci pola norm i procedur przy zachowaniu autonomi i osoby resocjalizowanej poszerza dostępny repertuar sposobów i środków, zwiększa efektywność oddziaływań indywidualnych, integrujących ze społeczeństwem jednostki nieprzystosowane lub zagrożone demoralizacją.

Keywords

Year

Issue

Pages

193-202

Physical description

Dates

published
2010-12-31

Contributors

  • PEDAGOGIUM Wyższa Szkoła Pedagogiki Resocjalizacyjnej w Warszawie

References

  • Arystoteles (1988), O duszy, tłum. P. Siwek, Państwowe Wydawnictwo Naukowe, Warszawa.
  • Bałandynowicz A. (2006), Probacja. Resocjalizacja z udziałem społeczeństwa, Prawo i Praktyka Gospodarcza, Warszawa.
  • Biron L. (1985), Dejuridisation au Canada, Materiał powielany, IPSiR UW, Warszawa.
  • Konopczyński M. (1996), Twórcza resocjalizacja. Wybrane metody pomocy dzieciom i młodzieży, MEN Editions Spotkania, Warszawa.
  • Konopczyński M. (2006), Metody twórczej resocjalizacji, Warszawa.
  • Locke J. (1955), Rozważania dotyczące rozumu ludzkiego, tłum. B.J. Gawecki, t. I, PWN, Warszawa.
  • Pytka L. (2005), Pedagogika resocjalizacyjna, APS, Warszawa.
  • Sobczak S. (2000), Celowość wychowania, Navo, Warszawa.
  • Sobczak S. (2008), Aporie i język współczesnej resocjalizacji, [w:] Język współczesnej pedagogiki, red. T. Zacharuk, t. I, Akademia Podlaska, Siedlce.
  • Sommerhausen C., Parizeau C. (1981), Protection des mineurs et controle de la delinquance juvenile: institutiones et service, CICC, Montreal.
  • Wzorcowe Reguły Minimalne, Narodów Zjednoczonych, dotyczące środków o charakterze nieizolacyjnym (Zasady Tokijskie). Rezolucja Zgromadzenia Ogólnego, ONZ 45/110 z dnia 14 grudnia 1990 r.
  • Wzorcowe Reguły Minimum, Narodów Zjednoczonych, dotyczące Wymiaru Sprawiedliwości wobec Nieletnich (Reguły Pekińskie). Rezolucja Zgromadzenia Ogólnego ONZ z dnia 29 listopada 1985 r.

Document Type

Publication order reference

Identifiers

ISSN
2081-3767

YADDA identifier

bwmeta1.element.desklight-ea617137-a076-4bf4-a91a-d2b8c001eff3
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.