Full-text resources of CEJSH and other databases are now available in the new Library of Science.
Visit https://bibliotekanauki.pl

PL EN


2018 | 4 (25) | 137-157

Article title

Nowa podstawa programowa i myślenie komputacyjne – dobre praktyki w Polsce i na świecie

Content

Title variants

EN
A new core curriculum statement and computational thinking – good practices in Poland and in the world

Languages of publication

PL DE EN

Abstracts

PL
Autor tekstu stara się przybliżyć czytelnikowi czynniki związane z powstawaniem nowej podstawy programowej z 14 lutego 2017. W tym celu przybliża czytelnikowi dane makroekonomiczne dotyczące rynku pracy z kraju i ze świata. Następnie prezentuje tendencje edukacyjne w innych krajach, które ukierunkowane są na myślenie komputacyjne. W dalszej części artykułu zaprezentowana została analiza podstawy programowej w kontekście myślenia komputacyjnego. Elementem podsumowującym jest przywołanie najbardziej powszechnych praktyk i działań w Polsce i na świecie proklamowanych na rzecz edukacji w zakresie kształcenia myślenia komputacyjnego.
EN
The author of the text tries to introduce the reader to the factors related to the creation of a new core curriculum statement from February 14, 2017. It brings the reader closer to macroeconomic data concerning the labor market from the country and the world. Then it presents educational trends in other countries that focus on computational thinking. Subsequently, the analysis of the new core curriculum statement in the context of computational thinking is presented. The summing-up element is the reference to the most common practices and activities in Poland and in the world proclaimed for education in the field of computational thinking.

Contributors

  • Uniwersytet Śląski w Katowicach

References

  • Beres D., Obama Writes His First Line Of Code, The Huffington Post. Retrieved 12 January 2015.
  • Bureau of Labor Statistics: https://www.bls.gov [Dostęp: 13.05.2018]
  • Czapiński J., Panek T., Diagnoza społeczna - warunki i jakość życia Polaków, wyd. Wizja Press & IT, 2015.
  • Employment by major occupation: https://www.bls.gov/emp/tables.htm#education [Dostęp: 13.05.2018]
  • Empson R., Code.org: 2 Weeks And 600M+ Lines Of Code Later, 20M Students Have Learned An "Hour Of Code", TechCrunch. Retrieved January 8, 2014.
  • Guynn J., Code.org trains 15,000 teachers in computer science, USA Today, September 10, 2015.
  • Hirose M., Ogawa K., Honda humanoid robots development, Philosophical Transactions of the Royal Society A: Mathematical, Physical and Engineering Sciences 2006, nr. 365.
  • Kokalitcheva K., Code.org gets serious, launches computer science programs in 30 public school districts, VentureBeat, April 24, 2014.
  • Kosowski A., Malafiejski M., Noinski T., Advances in Web Based Learning - ICWL 2007: 6th International Conference, Edinburgh, UK, August 15-17, 2007, Revised Papers. Springer Science & Business Media. p. 344. [Dostęp 14.05.2018]
  • Misja i cele fundacji Talent: http://programuj.edu.pl/infopage/id/49 [Dostęp 14.05.2018]
  • Morgridge C., Every Gift Matters: How Your Passion Can Change the World. Greenleaf Book Group, 2015.
  • Nauka w Polsce: Photon - uczciwy robot: http://naukawpolsce.pap.pl/aktualnosci/news%2C414569%2Cphoton---uczuciowy-robot.html [Dostęp 14.05.2018]
  • Open Letter to EU Ministers for Education from “European Coding Initiative”, BRUSSELS, October 14, 2014. https://www.prnewswire.com/news-releases/open-letter-to-eu-ministers-for-education-279101521.html [Dostęp 14.05.2018]
  • Podstawa programowa z 14 lutego 2017, s. 12, źródło: http://dziennikustaw.gov.pl/du/2017/356/1 [Dostęp 14.05.2018].
  • Ranking języków programowania: https://www.tiobe.com/tiobe-index/ [Dostęp 14.05.2018]
  • Ranking: “Który kierunek studiuje najwięcej osób w Polsce”: https://studia.dlastudenta.pl/fotoalbum/1060812,105714,1.html [Dostęp 14.05.2018]
  • Raport ManPowerGroup 2016: htttp://www.manpowergroup.pl/wp-content/uploads/2016/09/2016_Raport_Niedob%C3%B3r_talent%C3%B3w-info.-prasowa-ManpowerGroup.pdf [Dostęp 14.05.2018]
  • Raport z badań nad programem Mistrzowie Kodowania Junior: https://centrumcyfrowe.pl/wp-content/uploads/2016/03/Mistzowie-Kodowania-Junior-raport-ko%C5%84cowy.pdf [Dostęp 14.05.2018]
  • Raporty ManPowerGroup: https://www.manpowergroup.com/talent-shortage-explorer/#.WvvTO5cuDIV [Dostęp 14.05.2018]
  • Rocznik statystyczny GUS 2017: http://stat.gov.pl/obszary-tematyczne/roczniki-statystyczne/roczniki-statystyczne/rocznik-statystyczny-pracy-2017,7,5.html [Dostęp 14.05.2018]
  • Społeczeństwo informacyjne w Polsce 2016, źródło: https://stat.gov.pl/files/gfx/portalinformacyjny/pl/defaultaktualnosci/5497/2/6/1/si__sygnalna_2016.pdf
  • Strona organizacji Mistrzowie Kodowania: http://mistrzowiekodowania.samsung.pl/o_programie-p1.html [Dostęp 14.05.2018]
  • Vlatko N., The countries introducing coding into the curriculum, Jax Enter magazine 2015, https://jaxenter.com/the-countries-introducing-coding-into-the-curriculum-120815.html

Document Type

Publication order reference

Identifiers

YADDA identifier

bwmeta1.element.desklight-eb2444d0-2ead-42b2-ba07-3278c5d42408
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.