Full-text resources of CEJSH and other databases are now available in the new Library of Science.
Visit https://bibliotekanauki.pl

PL EN


2016 | 1 (14) | 11-49

Article title

Pedagogiczna pasja jako filozofia życia

Authors

Content

Title variants

EN
Pedagogical passion as the philosophy of life

Languages of publication

PL

Abstracts

PL
Przekonanie o zasadności odkrywania, wypracowania i urzeczywistniania sensu życia cechowało postawę Kazimierza Denka jako pedagoga. Dał temu także wyraz tytułując jedną ze swych książek „Filozofia życia” (Poznań 2012), a tytuł ten – kierujący myśl w stronę starożytnego rozumienia filozofii jako sztuki życia i ćwiczenia duchowego – trafnie oddawał bliską mu postawę integralnego zaangażowania pedagoga w pogłębioną intelektualnie pracę naukową i zarazem w wieloraką aktywność wychowawczo-dydaktyczną. Roztaczał i realizował wizję pedagogiki uprawianej z pasją podobną do tej, którą jest przemierzanie górskich przestrzeni, będące – w szczególności dla K. Denka – jednym z istotnych wymiarów filozofii życia. W tekście przestawiam kilka – problemowo określonych – przybliżeń pedagogicznej pasji jako filozofii życia w ujęciu K. Denka. Na początku zestawienie i porównanie pedagogicznej pasji z doświadczeniem przemierzania górskiej przestrzeni, następnie rozpatrzona będzie wyrażana przez K. Denka pedagogiczna pasja i troska o dobrą edukację, włącznie z troską o jakość dydaktyki akademickiej i etos uniwersytecki oraz zwróceniem bacznej uwagi na aksjologiczny wymiar edukacji, a także pedagogiczna troska o czas wolny oraz turystyka i krajoznawstwo jako wyraz pedagogicznej pasji. Zaprezentowany jest tu wstępny szkic o pedagogicznej filozofii życia według K. Denka.
EN
What was a characteristic feature of Kazimierz Denek’s attitude as an educator was the belief in the validity of discovering, elaborating and fulfilling the sense of life. This was also expressed in the title of his book Filozofia życia /Philosophy of Life/ (Poznań 2012). Directing the thought towards the ancient understanding of philosophy as the art of life and spiritual exercise, the title aptly reflected Denek’s attitude of integral commitment of an educator to intellectually deepened scientific work and diverse educational and didactic activity. He promoted and fulfilled the vision of pedagogy practiced with a similar passion to the one with which mountainous territories are crossed – for K. Denek, this was an important dimension of the philosophy of life. In this study, several (problem-wise arranged) approximations are presented of pedagogical passion as the philosophy of life in K. Denek’s approach. What is comprised in the beginning is the juxtaposition and comparison of pedagogical passion to roaming the mountains, then K. Denek’s pedagogical passion is considered along with his concern for good education. This includes the care for the quality of academic didactics and university ethos as well as the focus on the axiological dimension of education and pedagogical care for leisure time, tourism and sightseeing as an expression of pedagogical passion. It is an introductory sketch on pedagogical philosophy of life according to K. Denek which is presented here.

Keywords

Contributors

  • Uniwersytet Śląski w Katowicach

References

Document Type

Publication order reference

Identifiers

YADDA identifier

bwmeta1.element.desklight-eb64deb9-26be-407d-b666-38c4ebcba50e
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.