Full-text resources of CEJSH and other databases are now available in the new Library of Science.
Visit https://bibliotekanauki.pl

PL EN


2015 | 50 | 136-145

Article title

Innowacje w przedsiębiorstwach turystycznych w opinii klientów (na przykładzie Kopalni Soli w Wieliczce)

Content

Title variants

EN
Innovations in tourist enterprises in the opinion of customers (on the example of the Wieliczka Salt Mine)

Languages of publication

PL EN

Abstracts

EN
Background. A precondition of the existence of contemporary enterprises is a constant pursuit of new, innovative solutions. The most frequently encountered innovations in tourism are marketing and product ones, implemented by different tourism supply entities, including those called tourist attractions. Material and methods. The paper verifies the thesis that innovation perception is differentiated by socio-demographic traits of tourists, particularly age. Mann–Whitney U, Kruskal–Wallis ANOVA by ranks, and homogeneity Pearson chi2 tests were applied. Results. The results of a survey conducted in the Wieliczka Salt Mine in 2015 became the empirical basis. The respondents positively assessed the innovations implemented by the Salt Mine. New solutions were also considered a motive of visiting the Mine. Admission tickets are available in ticket offices and on-line. However, the latter is preferred mainly by the youth. Conclusions. Tourism supply entities should pay special attention to the Net generation population when designing and implementing innovative solutions.

Year

Volume

50

Pages

136-145

Physical description

Dates

published
2015-09-30

Contributors

  • Uniwersytet Ekonomiczny w Krakowie
  • Uniwersytet Ekonomiczny w Krakowie

References

  • Abramovitz M. (1956) Resources and Output Trends in the United States since 1870, American Economic Review, 46, 5–23.
  • Bachnik K. (2006) Innowacyjność jako jeden z kluczowych elementów polityki UE, [w:] Strużycki M. (red.), Innowacyjność w teorii i praktyce, SGH, Warszawa, 9–30.
  • Ball-Woźniak T. (2012) Innowacyjność w ujęciu podmiotowym. Uwarunkowania instytucjonalne, PWE, Warszawa.
  • Begg D., Fischer S., Dornbusch R. (2000) Ekonomia, PWE, Warszawa.
  • Białoń L. (2010) Zręby teorii innowacji, [w:] Białoń L. (red.), Zarządzanie działalnością innowacyjną, Placet, Warszawa, 11–48.
  • Bielski I. (2000) Przebieg i uwarunkowania procesów innowacyjnych, OPO, Bydgoszcz.
  • Buganza T., Verganti R. (2009) Open Innovation Process to Inbound Knowledge. Collaboration with Universities in Four Leading Firms, European Journal of Innovation Management, 12 (3), 306–325.
  • Bylica J. (2015) Innowacyjność w przedsiębiorstwach obsługi ruchu turystycznego. Przypadek Kopalni Soli „Wieliczka” S.A., praca licencjacka, UE, Kraków.
  • Chyłek E.K. (2006) Problematyka innowacji w Unii Europejskiej, Herba Polonica, 52 (1/2), 5–15.
  • Dominik P. (red.) (2013) Innowacyjne rozwiązania we współczesnym hotelarstwie, Wydział Turystyki i Rekreacji, Almamer Szkoła Wyższa, Warszawa.
  • Drucker P.F. (1992) Innowacje i przedsiębiorczość. Praktyka i zasady, PWE, Warszawa.
  • Freeman C. (1982) The Economics of Industrial Innovation, F. Pinter, London.
  • Grudzewski W.M., Hejduk I.K. (2001) Projektowanie systemów zarządzania, Difin, Warszawa.
  • Grudzewski W.M., Hejduk I.K. (2006) Innowacje produktowe, technologiczne i organizacyjne jako podstawa rozwoju przedsiębiorstw high-tech, [w:] Grudzewski W., Hejduk I. (red.), Współczesne problemy zarządzania, WSZMiJO, Katowice, 71–90.
  • Hjalager A.M. (2010) A Review of Innovation Research in Tourism, Tourism Management, 31 (1), 1–12.
  • http://www.kopalnia.pl/projekty-unii-europejskiej/projekt-multimedialny-w-komorachlill-gorna-i-kazanow [dostęp: 05.05.2015].
  • Inauen M., Schenker-Wicki A. (2011) The Impact of Outside-In Open Innovation on Innovation Performance, European Journal of Innovation Management, 14 (4), 496–520.
  • Kuciński J. (2005) Przewodnik dla doradców sieci ośrodków innowacji NOT działających w sektorze badawczo-rozwojowym, Docstoc, Santa Monica.
  • Mansfield E. (1968) Industrial Research and Technological Innovation, W.W. Norton and Co, New York.
  • Menrad K. (2004) Innovation in the food industry in Germany, Research Policy, 33 (6–7), 845–878.
  • Niemczyk A., Homoncik B. (2014) Innowacyjność w polskich biurach podróży – fakt czy mit?, Folia Turistica, 32, 159–174.
  • Panasiuk A. (2014) Rynek turystyczny. Studium strukturalne, Difin, Warszawa.
  • Podręcznik Oslo. Zasady gromadzenia i interpretacji danych dotyczących innowacji (2008), wyd. 3, MNiSW, Warszawa, http://www.uwm.edu.pl/ciitt/wp-content/uploads/2013/10/Podrecznik-OSLO-MANUAL1.pdf [dostęp: 03.06.2015].
  • Pomykalski A. (2001) Innowacje, Politechnika Łódzka, Łódź.
  • Robbins S.P., DeCenzo D.A. (2002) Podstawy zarządzania, PWE, Warszawa.
  • Rosenberg N. (2006) Innovation and economic growth, [w:] Innovation and growth in tourism, OECD Publishing, Paris, 43–52.
  • Schumpeter J. (1960) Teoria wzrostu gospodarczego, PWN, Warszawa.
  • Seweryn R. (2014) Rola innowacyjnych produktów w kreowaniu wizerunku obszaru recepcji (na przykładzie Podziemi Rynku Głównego w Krakowie), Handel Wewnętrzny, 6 (353), 299–312.
  • Solow R. (1970) Growth Theory: An Exposition, Oxford University Press, New York.
  • West J., Gallagher S. (2006) Challenges of Open Innovation: The Paradox of Firm Investment in Open-Source Software, R&D Management, 36 (3), 319–331.

Document Type

Publication order reference

Identifiers

YADDA identifier

bwmeta1.element.desklight-ebcdbf18-91ce-4e9b-947b-7a88f9e6e263
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.