Full-text resources of CEJSH and other databases are now available in the new Library of Science.
Visit https://bibliotekanauki.pl

PL EN


2018 | 10(4) "Cyberpsychologia. Nowe strategie badania mediów i ich użytkowników" | 125,140

Article title

Rozwój językowy dziecka a b-learning

Content

Title variants

EN
A child’s language development vs. blended learning

Languages of publication

PL

Abstracts

PL
W artykule dokonano analizy zjawiska, jakim jest b-learning w terapii logopedycznej dzieci. Przedstawiono odpowiedzi na hipotezy badawcze z rozprawy doktorskiej autorki pt. „B-learning w diagnozie i terapii logopedycznej dzieci”, w której stara się znaleźć odpowiedź na pytanie, czy nowe technologie korzystnie wpływają na rozwój językowy współczesnych dzieci? Cyfrowy świat niesie nie tylko zagrożenia, ale również korzyści. Logopedzi, którzy są odpowiedzialni za rozwój językowy dzieci, powinni szczególnie uważnie obserwować i badać te zjawiska, by wypracować jak najlepsze metody stymulujące mowę i komunikację „cyfrowych tubylców”.
EN
The author of the article analyzes the phenomenon of b-learning in speech therapy of children. The article presents answers to research hypotheses from the PhD dissertation of the author, ”B-learning in the diagnosis and speech therapy of children”. The author tries to find an answer to the question whether new technologies have a positive impact on the linguistic development of contemporary children? The digital world has not only risks but also benefits. Speech therapist, who are responsible for the linguistic development of children, should pay particular attention to these phenomena and study them in order to develop the best possible methods of stimulating the speech and communication of ”digital natives”.

Contributors

  • Uniwersytet Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy

References

  • Bajerowa Irena. 1980. Wpływ techniki na ewolucję języka polskiego. Wrocław–Warszawa–Kraków–Gdańsk.
  • Bendyk Edwin. 2009. „Sieciaki”. Polityka nr 2 (2687). http://www.polityka.pl/nauka/komputeryiinternet/278207,1,sieciaki.read (dostęp: 19.01.2014).
  • Buchner Anna, Małgorzata Kisilowska, Maria Wierzbicka. 2016. „Mistrzowie kodowania Junior. Raport z badań”. http://centrumcyfrowe.pl/wp-content/uploads/2016/03/Mistrzowie-Kodowania-Junior- raport-ko%C5%84cowy.pdf (dostęp: 10.05.2016).
  • Czapiński Janusz, Panek Tomasz (red.). 2013. „Diagnoza społeczna. Warunki i jakość życia Polaków”. Warszawa. http://analizy.mpips.gov.pl/images/stories/publ_i_raporty/DS2013/Raport_glowny_ Diagnoza_Spoleczna_2013pdf (dostęp: 29.06.2014).
  • Dzieci aktywne on-line – raport (2007). http://pliki.gemius.pl/Raporty/2007/Gemius_SA_Dzieci_aktywne_online.pdf (dostęp: 27.03.2013).
  • Gajek Elżbieta. 2008. Edukacja językowa w społeczeństwie informacyjnym. Warszawa.
  • Goban-Klas Tomasz. 2002. Edukacja wobec pokolenia SMS-u. W Media i edukacja w dobie integracji. W. Strykowski, W. Skrzydlewski (red.). Poznań. 43–48.
  • Goban-Klas Tomasz. 2005. Cywilizacja medialna. Geneza, ewolucja, eksplozja. Warszawa.
  • Griffiths Mark. 2004. Gry i hazard. Uzależnienie dzieci w okresie dorastania. A. Sawicka-Chrapkowicz (przeł.). Gdańsk.
  • Grygowski Dariusz 1999. Internet jako medium syntetyczne. W Dzieci a mass media. Materiały z ogólnopolskiego seminarium Zielona Góra – 22–23.10.1998. Warszawa. 76–85.
  • Grzenia Jan. 2006. Komunikacja językowa w Internecie. Warszawa.
  • Jatkowska Joanna, Kaszubowski Piotr. 2012. Logopedia w internecie. W Logopedia. Wybrane aspekty historii, teorii i praktyki. S. Milewski, K. Kaczorowska-Bray (red.). Gdańsk. 408–415.
  • Jatkowska Joanna, Hennig Natalia. 2013. E-learning w terapii logopedycznej – wyniki badań własnych. W Wybrane zagadnienia z teorii i praktyki logopedycznej. E. Skorek, K. Kochan (red.). Zielona Góra. 147–161.
  • Jatkowska Joanna. 2014. B-learning w terapii logopedycznej dzieci – wyniki innowacji pedagogicznej. W Wokół problemów patologii grup społecznych. F. Makurat, M. Brodnicki, A. Nawrocka (red.). Starogard Gdański. 135–149.
  • Jatkowska Joanna. 2016. B-learning w diagnozie i terapii logopedycznej dzieci. Wydział Filologiczny Uniwersytetu Gdańskiego [niepublikowana praca doktorska].
  • Kaczmarek Leon. 1977. Nasze dziecko uczy się mowy. Lublin.
  • Keen Andrew. 2007. Kult amatora. Jak internet niszczy kulturę. M. Bernatowicz, K. Topolska-Ghariani (przeł.). Warszawa.
  • Kołodziejczyk Witold, Polak Marcin. 2011. „Jak będzie zmieniać się edukacja? Wyzwania dla polskiej szkoły i ucznia”. http//www.instytutobywatelski.pl (dostęp: 29.06.2014).
  • Łuczyński Edward. 2005. Mowa a język. Podstawy językowe neurologopedii. W Podstawy neurologopedii. Podręcznik akademicki. T. Gałkowski, E. Szeląg, G. Jastrzębowska (red.). Opole. 13–42.
  • Morańska Danuta. 2012. Netbooki w edukacji dzieci młodszych. Refleksje z badań. W Edukacja medialna w świecie ponowoczesnym. B. Siemieniecki (red.). Toruń. 473–496.
  • Morbitzer Janusz. 2010. Szkoła w pułapce internetu. W Człowiek – Media – Edukacja. J. Morbitzer, E. Musiał (red.). Kraków. 185–194.
  • Prensky Marc. 2001. Digital Natives. Digital Immigrants. https://www.marcprensky.com/writing/Prensky%20-%20Digital%20Natives,%20Digital%20Immigrants%20-%20Part1.pdf (dostęp: 29.06.2014).
  • Pyżalski Jacek. 2012. Agresja elektroniczna i cyberbulling jako nowe ryzykowne zachowania młodzieży. Kraków.
  • Safer Internet (raport). 2006. http://www.saferinternet.pl/images/stories/files/raport_PL.pdf (dostęp: 2.11.2014).
  • Small Gary, Vorgan Gigi. 2011. I-Mózg. Jak przetrwać technologiczną przemianę współczesnej umysłowości. Poznań.
  • Surowaniec Józef. 1991. „Technika komputerowa w zapobieganiu trudnościom w nauce czytania i pisania”. Logopedia nr 18. 119–135.
  • Surowaniec Józef. 1996. „Dekada informatyczna w rozwoju polskiej logopedii 1986–1996”. Logopedia nr 23. 183–189.
  • Szczepaniak-Sobczyk Laura Mirosława. 2016. E-learning w edukacji humanistycznej. Gdańsk.
  • Szpunar Magdalena. 2009. Urodzeni z myszką w ręku. Wczesna adaptacja do nowych mediów. W Komputer w edukacji. 19 Ogólnopolskie sympozjum naukowe. J. Morbitzer (red.). Kraków. 261–268.
  • Tapscott Don. 2010. Cyfrowa dorosłość, czyli jak pokolenie sieci zmienia świat. Warszawa.
  • Żukowska Zofia. 2005. Edukacja informatyczna i medialna rozpatrywana w kategoriach wartości zdrowia młodzieży. W Pedagogika @ środki informatyczne i media. M. Tanaś (red.). Warszawa–Kraków. 67–72.
  • Żylińska Marzena. 2013. Neurodydaktyka. Nauczanie i uczenie się przyjazne mózgowi. Toruń.

Document Type

Publication order reference

Identifiers

YADDA identifier

bwmeta1.element.desklight-ee283df4-ae7f-4927-9236-7b35f34f453c
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.