Full-text resources of CEJSH and other databases are now available in the new Library of Science.
Visit https://bibliotekanauki.pl

PL EN


2022 | 120 Kultura filmowa | 28-45

Article title

Podpatrywanie Bollywood i Kollywood. O odmienności kultur produkcji na przykładzie polskiego oraz indyjskiego przemysłu filmowego

Authors

Title variants

EN
In Light of Bollywood and Kollywood: Differences between the Production Cultures of Polish and Indian Film Industry

Languages of publication

PL

Abstracts

PL
W artykule zostaje postawione pytanie o możliwość istnienia w światowym przemyśle filmowym różnych kultur produkcji. Innymi słowy: czy można w tym względzie wyodrębnić jakąś alternatywną dla tej zachodniej (hollywoodzkiej czy też europejskiej), traktowanej jako uniwersalna. Przykładem tak rozumianej różnorodności dotyczącej procesu produkcji są kinematografie indyjskie (bollywoodzka oraz tamilska). Materiał badawczy stanowiły wywiady z pracownikami polskich ekip produkcyjnych indyjskich filmów. Współpraca ta była okazją do spotkania (lub zderzenia) dwóch kultur produkcji na planie jednego filmu. Na podstawie wywiadów zrekonstruowano osiem kluczowych różnic między europejską i indyjską kulturą produkcji. Umożliwiają one identyfikację modelu alternatywnego, opartego w mniejszym stopniu na procedurach, dokumentacji i planowaniu każdego elementu procesu produkcyjnego, a w większym na spontaniczności i elastyczności w podejściu do niego.
EN
The article inquires into the possibility of existence of different production cultures in the global film industry. Is there an alternative to the Western production culture (both Hollywood and European one), which is regarded as universal? A relevant example is provided by Indian film cultures (Bollywood and Tollywood). The author’s main source are interviews with Polish members of Indian film crews. This kind of collaboration was a chance for a meeting (or clash) of two production cultures on one film set. On the basis of the interviews, eight major differences between the European and Indian models of production culture have been identified. This distinction enables identifying an alternative production culture, based less on procedures, documentation and the planning of every element of the process, and more on spontaneity and flexibility.

Year

Pages

28-45

Physical description

Contributors

  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu

References

  • Banks, M., Conor, B., Mayer, V. (2016). Production Studies, The Sequel!: Cultural Studies of Global Media Industries. New York: Routledge.
  • Caldwell, J. T. (2008). Production Culture: Industrial Reflexivity and Critical Practice in Film and Television. Durham: Duke University Press.
  • Dębnicki, K. (2015). Konflikt i przemoc w systemie politycznym niepodległych Indii. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie Dialog.
  • Feyerabend, P. (2001). Przeciw metodzie (tłum. S. Wiertlewski, red. naukowa K. Zamiara). Wrocław: Siedmioróg.
  • Ganti, T. (2012). Producing Bollywood: Inside the Contemporary Hindi Film Industry. Durham: Duke University Press.
  • Govil, N. (2008). Bollywood and the Frictions of Global Mobility. W: R. Dudrah, J. Desai (red.), The Bollywood Reader (ss. 201-215). Berkshire: Open University Press.
  • Kożuchowski, T., Morozow, I., Sawka, R. (2019). Społeczny wymiar tworzenia filmu w Polsce. Łódź: Wydawnictwo Biblioteki PWSFTviT.
  • Lipka-Chudzik, K. (2009). Bollywood dla początkujących. Warszawa: Prószyński i S-ka.
  • Majer, A., Orankiewicz, A., Wróblewska, A. (2019). Pieniądze – produkcja – rynek. Finansowanie produkcji filmowej w Polsce. Łódź: Wydawnictwo PWSFTviT.
  • Majer, A., Szczepański, T. (red.) (2019). Kultura produkcji filmowej. Teorie, badania, praktyki. Łódź: Wydawnictwo PWSFTviT.
  • Mayer, V., Banks, M. J., Caldwell, J. T. (2009). Production Studies: Cultural Studies of Media Industries. New York: Routledge.
  • Mehta, S. (2011). Maximum City. Bombaj (tłum. M. Bręgiel-Benedyk). Poznań: Namas.
  • Paz, O. (1997). Podpatrywanie Indii. Kraków: Wydawnictwo Literackie.
  • Stachówna, G. (2015). Kino indyjskie. W: T. Lubelski, I. Sowińska, R. Syska (red.), Historia kina. Tom 3. Kino epoki nowofalowej (ss. 1223-1256). Kraków: Universitas.
  • Taleb, N. N. (2020). Antykruchość. Jak żyć w świecie, którego nie rozumiemy (tłum. O. Siara). Poznań: Zysk i S-ka.
  • Tharoor, S. (2004). Bollywood (tłum. A. Karp). Warszawa: Wydawnictwo Akademickie Dialog.
  • Woźniakowska, U. (2010). Bollywood. Pragnienie prawdy i tęsknota za mitem. Kraków: Universitas.

Document Type

Publication order reference

Identifiers

YADDA identifier

bwmeta1.element.desklight-ee42a381-f8e1-4af6-97a7-896abc287017
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.