Full-text resources of CEJSH and other databases are now available in the new Library of Science.
Visit https://bibliotekanauki.pl

PL EN


2012 | 3/2012 | 383 - 398

Article title

Rozwijanie kompetencji społecznych nieletnich a klimat wychowawczy placówki resocjalizacyjnej

Authors

Content

Title variants

EN
Developing social skills of juveniles and social cli mate in juvenile detention center

Languages of publication

PL

Abstracts

PL
Kompetencje społeczne odgrywają kluczową rolę w nawiązywaniu efektywnych relacji interpersonalnych, które są istotne ze względu na prawidłowe funkcjonowanie społeczne człowieka. Nieletni w większości wykazują deficyty tego rodzaju kompetencji ze względu na proces zaburzonej socjalizacji, co utrudnia im prawidłowe funkcjonowanie społeczne. Dlatego też, w procesie resocjalizacji podejmowane oddziaływania wychowawcze ukierunkowane powinny być na ich rozwijanie. Autor w swoim artykule przedstawia, w jaki sposób można rozwijać kompetencje społeczne nieletnich w ramach organizowania treningu społecznego oraz opisuje sposób i zasady ich ewaluacji. Artykuł zawiera ponadto wyniki badań ukazujące poziom kompetencji społecznych nieletnich przed i po rocznym pobycie w Młodzieżowym Ośrodku Wychowawczym wraz z charakterystyką klimatu występującego w tejże placówce. Uzyskane rezultaty pokazują, że po rocznym pobycie nieletnich w placówce resocjalizacyjnej ich poziom kompetencji pozostaje na tym samym poziomie, a klimat społeczny panujący w niej nie sprzyja ich rozwojowi.
EN
The social competences are important in construction of effective interpersonal rate, which are important in assure people correct functioning in society. The juvenile have a deficits of social competences because their socialization is incorrect and it makes difficult suitable functioning in society. So, it should developing their social competences within the process of leading social rehabilitation by professionals. Author in his article describes how the delinquent pupil’s social competences can be developed in social training and how possible is the measurement of them. It also contains the research results, which show what is the level of these competences after a year spending in Juvenile Detention Center, how was the social climate and its on the level of their competences. The results show that the social competences are on the same level after a year and the social climate isn’t supporting developing them.

Year

Issue

Pages

383 - 398

Physical description

Dates

published
2012-10

Contributors

author
  • Uniwersytet Szczeciński

References

  • Bartkowicz Z. (2001). Pomoc terapeutyczna nieletnim agresorom i ofiarom agresji w zakładach resocjalizacyjnych. Lublin.
  • Bieńkowska A. (2002). Bez kompetencji społecznych ani rusz! Psychologia w Szkole 2002, nr 4.
  • Brzezińska A. (1979). O zastosowaniu taksonomii wrocławskiej w badaniach pedagogicznych. Kwartalnik Pedagogiczny 1979, nr 2.
  • Goleman D. (1997). Inteligencja emocjonalna. Poznań: Wyd. Media Rodzina.
  • Jakubowska U. (1996). Wokół pojęcia „kompetencja społeczna” – ujęcie komunikacyjne. Przegląd Psychologiczny 1996, nr 39.
  • Kieszkowska A. (2011). Tożsamość osobowa dewiantów a ich reintegracja społeczna. Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls.
  • Konopczyński M. (2006). Metody twórczej resocjalizacji. Warszawa: PWN.
  • Matczak A. (2001). Kwestionariusz Kompetencji Społecznych. Warszawa: Pracownia Testów Psychologicznych PTP.
  • Tomorowicz A. (2011). Struktura kompetencji społecznych w ujęciu interakcyjnym. Psychiatria, t. 8, nr 3.
  • Urban B. (1998). Problemy współczesnej patologii społecznej. Kraków: Wyd. UJ.
  • Węgliński A. (1993). Resocjalizacja nieletnich w warunkach wolności dozorowanej oraz izolacji zakładowej. Lublin: Wyd. UMCS.

Document Type

Publication order reference

Identifiers

ISSN
2081-3767

YADDA identifier

bwmeta1.element.desklight-eeb438cc-eca2-427f-bd27-19493531aab9
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.