Full-text resources of CEJSH and other databases are now available in the new Library of Science.
Visit https://bibliotekanauki.pl

PL EN


2016 | 4 | 57-68

Article title

Kariera w świecie uczonych w czasach cywilizacji postindustrialnej

Content

Title variants

EN
A Career Within the World of Scholars in the Era of Post-Industrial Civilization

Languages of publication

PL

Abstracts

EN
W toku przeprowadzonych rozważań podjęto cztery zazębiające się problemy dotyczące: kariery zawodowej, kariery akademickiej, kariery naukowej i mistrza w obszarze nauki. Najbardziej dyskusyjna jest nazwa: kariera akademicka, bowiem nakazuje mówić tylko o studiach II stopnia oraz tzw. studiach jednolitych. Takie ustalenie i analizowanie problemów strukturalnych nastręczyło po drodze wiele trudności, przy tym miejscami zamazywało przejrzystość myślenia i dowodzenia. Autor tych rozważań uważa jednak, iż istota poszczególnych części opracowania zaakcentowana została wystarczająco dobrze i czytelnie. Podkreślone w konkluzji zazębiające się problemy – możliwe że zachęcą przynajmniej niektórych czytelników do zajęcia się nimi w kontekście ich wzajemnych powiązań, bowiem wszystkie one rzutują na współczesne rozumienie i uznawanie kategorii pojęciowej „kariera”.
EN
With a progress of our deliberations, we took up four closely linked issues: a professional career, an academical career, scientific career and a mastery in the field of science. The most disputable of these, appears the notion of an academia career, since it is restricted only to second degree studies and the so-called full-time studies. The above agreement and our analysis of structural problems, has produced several obstacles on our way, not to mention that it bleared the overall clarity of thinking and understanding. The author of the aforementioned considerations, though, is of the opinion that the essence of the following sections concerning the paper, was highlighted clearly and legibly enough. In conclusion we stressed those closely linked issues – there is a good chance that some of readers could be encouraged to analyze them in the context of their interaction, as all of them affect our contemporary perception of “a career” as a notion.

Keywords

PL
kariera   mistrz   uczeń  
EN

Year

Issue

4

Pages

57-68

Physical description

Contributors

  • Kujawska Szkoła Wyższa we Włocławku

References

  • Bańka, A. (2004). Jak wykorzystać teorie naukowe we współczesnym doradztwie kariery. W: Materiały z konferencji zorganizowanej prze ogólnopolskie Forum Poradnictwa Zawodowego. Warszawa.
  • Gawroński, A. (2007). Edukacyjne i gospodarcze wyznaczniki kariery zawodowej, praca doktorska. Bydgoszcz: Uniwersytet Kazimierza Wielkiego.
  • Gerlach, R. (2013). Model promotora w przewodzie doktorskim. W: F. Szlosek (red.), Badanie – do dojrzewanie – rozwój (na drodze doktoratu) (s. 75–82). Warszawa–Radom: Wydawnictwo Naukowe Instytutu Technologii Eksploatacji – PIB.
  • Goćkowski, J. (1979). Autorytet społeczeństwa uczonych. Wrocław: Wydawnictwo Politechniki Wrocławskiej.
  • Kaczor, S. (2002). Miejsce i funkcje doktoratu w rozwoju jednostek ludzkich. W: K. M. Czarnecki, F. Szlosek (red.), Badanie – do dojrzewanie – rozwój (na drodze doktoratu) Radom: Wydawnictwo Naukowe Instytutu Technologii Eksploatacji – PIB.
  • Kotarbiński, T. (1973). Traktat o dobrej robocie. Wrocław: Zakład Narodowy im. Ossolińskich.
  • Łukaszewski, R. (1979). Wyznaczniki kształtowania sukcesów zawodowych. Wrocław: Zakład Narodowy im. Ossolińskich.
  • Nowacki, T. (2004). Leksykon pedagogiki pracy. Warszawa-Radom: Wydawnictwo Naukowe Instytutu Technologii Eksploatacji – PIB.
  • Pocztowski, A. (2003). Zarządzanie zasobami ludzkimi. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
  • Rybicki, P. (2003). Elementy racjonalne i irracjonalne w strukturze autorytetu naukowego. W: J. Goćkowski, P. Rybicki (red.), Autoryte w nauce. Wrocław: Państwowa Akademia Nauk.
  • Suchar, M. (2003). Kariera i rozwój zawodowy. Gdańsk: Ośrodek Doradztwa i Doskonalenia Kadr.
  • Szlosek, F. (2014). Kariera naukowa jako droga do elity społecznej. W: F. Szlosek (red.), Badanie –do dojrzewanie – rozwój (na drodze doktoratu) Radom: Wydawnictwo Naukowe Instytutu Technologii Eksploatacji – PIB.
  • Wiatrowski, Z. i inn. (red.) (2010). Nauki pedagogiczne w perspektywie społeczeństwa wiedzy i pracy. Tom I, II. Włocławek: Lega. Oficyna Wydawnicza Włocławskiego Towarzystwa Naukowego.

Document Type

Publication order reference

Identifiers

YADDA identifier

bwmeta1.element.desklight-eec43bd3-7bfb-43cf-b530-06d13d0aa5c7
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.