Full-text resources of CEJSH and other databases are now available in the new Library of Science.
Visit https://bibliotekanauki.pl

PL EN


2015 | 16 | 187-201

Article title

Multimedialny system kształcenia na odległość osób w wieku emerytalnym

Content

Title variants

EN
Multimedia remote education system for senior citizens

Languages of publication

PL

Abstracts

EN
In the EU, the number of elderly people who have a substantial amount of free time at their disposal is increasing year by year. Many pensioners start developing their interests only after they have retired. Thus, they pursue various types of education. The need for organising courses for this age group is proven by the immense popularity of Zielona Góra University of the Third Age. The Department of Media and Information Technologies of the University of Zielona Góra developed a model of multimedia education module. The established assumptions were empirically verified and the module was implemented on a Moodle e-learning software platform. A few thousand students have already benefited from the e-learning courses. In order to respond to the intensive demographic changes, it has been decided to adapt the existing remote e-learning solutions to the abilities, needs and expectations of pensioners. The aim of this paper is to determine the theoretical foundations of the applied technical solutions and describe the introduced changes and modifications. An introductory verification of the implemented system has confirmed that the assumptions of the modified version of multimedia remote education system are correct.

Year

Volume

16

Pages

187-201

Physical description

Dates

published
2015

Contributors

  • Uniwersytet Zielonogórski, Wydział Pedagogiki, Socjologii i Nauk o Zdrowiu, Katedra Mediów i Technologii Informacyjnych, al. Wojska Polskiego 69, 65-763 Zielona Góra, Polska

References

  • Arends R. I., Uczymy się nauczać, tłum. K. Kruszewski, Warszawa 2000.
  • Bierach A. J., Komunikacja niewerbalna. Stuka czytania z twarzy, tłum. E. Białek, J. Błoch-Białek, Wrocław 1996.
  • Bruner J. S., W poszukiwaniu teorii nauczania, tłum. E. Krasińska, Warszawa 1974.
  • Doliński D., Psychologia reklamy, Wrocław 2001.
  • Franken R. E., Psychologia motywacji, tłum. M. Przylipiak, Gdańsk 2013.
  • Gardner H., Inteligencje wielorakie, tłum. A. Jankowski, Poznań 2002.
  • Jędryczkowski J., Prezentacje multimedialne w procesie uczenia się studentów, Toruń 2005.
  • Jędryczkowski J., Rola i miejsce komunikatów niewerbalnych w systemie kształcenia na odległość, [w:] Media w edukacji – poglądy, zastosowania, społeczne spostrzeganie, red. B. Siemieniecki, T. Lewowicki, Toruń 2010, s. 135-147.
  • Jędryczkowski J., Realizacja e-learningowych modułów edukacyjnych z zastosowaniem technologii Flash - wyniki badań, [w:] Nowe media w edukacji, red. T. Lewowicki, B. Siemieniecki, Toruń 2012, s. 112-133.
  • Jędryczkowski J., Indywidualizacja procesu uczenia się, a formy komunikacji w e-learningowym module edukacyjnym (wyniki badań), [w:] Człowiek - Media – Edukacja, red. J. Morbitzer, E. Musiał, Kraków 2012, s. 174-192.
  • Jędryczkowski J., Interaktywny system pomocy w multimedialnym module edukacyjnym, [w:] Media - edukacja - kultura. W stronę edukacji medialnej, red. W. Skrzydlewski, S. Dylak, Poznań – Rzeszów 2012, s. 403-413.
  • Jędryczkowski J., Motywacja w procesie kształcenia na odległość, „General and Professional Education” 1/2013, s. 10.
  • Juszczyk S., Edukacja na odległość. Kodyfikacja pojęć, reguł i procesów, Toruń.
  • de Kerckhove D., Inteligencja otwarta, tłum. A. Hildebrandt, R. Glegoła,Warszawa 2001.
  • Kozielecki J., Koncepcje psychologiczne człowieka, Warszawa 2000.
  • Kruszewski K., Sztuka nauczania. Czynności nauczyciela, Warszawa 2002.
  • Leary M., Wywieranie wrażenia na innych. O sztuce autoprezentacji, tłum. A. Kacmajor, M. Kacmajor, Gdańsk 2005.
  • Merleau-Ponty M., Fenomenologia percepcji, tłum. M. Kowalska, J. Migasiński, Warszawa 2001.
  • Okoń W., Wprowadzenie do dydaktyki ogólnej, Warszawa 1999.
  • Papiernik J., Nowe technologie - aby jak najdłużej zachować niezależność, www.internet.senior.pl /153,0,Nowe-technologie-8211-aby-jak-najdluzej-zachowac-niezaleznosc,3790.html (10.10.2014).
  • Reeves B., Nass C., Media i ludzie, tłum. H. Szczerkowska, Warszawa 2000.
  • Sternberg R. J., Psychologia poznawcza, tłum. E. Czerniawska, A. Matczak, Warszawa 2001.
  • Strykowski W., Wstęp do teorii filmu dydaktycznego, Poznań 1977.
  • Tavris C., Wade C., Psychologia. Podejścia oraz koncepcje, tłum. J. Gilewicz, Poznań 1999.
  • Turos L., Andragogika ogólna, Warszawa 1999.
  • Włodarski Z., Psychologia uczenia się. t.1, Warszawa 1998.
  • Wygotski L. S., Myślenie i mowa, tłum. E. Flesznerowa, J. Fleszner, Warszawa 1989.
  • Zimbardo P. G., Psychologia i życie, tłum. E. Czerniawska, J. Łuczyński, J. Radzicki, J. Suchecki, Warszawa 1999.
  • Zimbardo P. G., Gerig R. J., Psychologia i życie, tłum. E. Czerniawska, M. Guzowska-Dąbrowska, A. Jaworska-Surma, J. Radzicki, Warszawa 2012.

Document Type

Publication order reference

Identifiers

ISBN
978-83-7842-189-4
ISSN
2084-2740

YADDA identifier

bwmeta1.element.desklight-f0257df9-ba5b-4b81-a0e2-42d3b9b08ae7
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.