PL EN


2012 | 1(20) | 87-98
Article title

Typologia czynników motywujących do podróżowania

Authors
Content
Title variants
EN
Typology of travel motivation factors
Languages of publication
PL
Abstracts
PL
W artykule przedstawiono dyskusję wokół podstawowych pojęć z zakresu motywacji turystycznej i teorii czynników motywujących do podróżowania. Zaprezentowano nowe ich ujęcie w postaci koncepcji trychotomii czynników motywacji turystycznej. W tej koncepcji wyróżniono trzy grupy czynników: 1) motywatory, które gdy występują, wywołują chęć, skłonność do podjęcia aktywności turystycznej; 2) czynniki higieny - gdy nie występują, wywołują niechęć do uczestnictwa w turystyce; 3) demotywatory - gdy się pojawiają, powodują negatywne nastawienie do aktywności turystycznej. Sektory ich oddziaływania na atrakcyjność turystyczną destynacji (obszaru recepcji turystycznej) różnią się diametralnie, chociaż występują one równocześnie w regionie turystycznym (destynacji). Dlatego też koncepcja ta stanowi dyrektywę metodologiczną, sugerującą rozszerzenie pola analizy prowadzonych badań na czynniki motywacji turystycznej, mające charakter destymulant badanego zjawiska.
EN
The author discusses basic ideas related to tourist motivation and the theoretical aspect of travel motivation factors. They are presented from a new perspective, in a three-part structure. As part of the concept, three groups of factors have been distinguished: 1) motivators, which, if present, evoke willingness or inclination to initiate a tourist activity; 2) hygiene factors—if absent, they evoke reluctance to travel; 3) de-motivators—if present, they cause negative attitude towards tourist activity. Areas of their impact on touristic value of a destination (place visited by tourists) are totally different, although they occur simultaneously in a given tourist region (destination). That is why this concept serves as a methodological directive, which suggests that the scope of the study should be expanded to include de-motivating factors related to the investigated phenomenon.
Year
Issue
Pages
87-98
Physical description
Dates
printed
2016-06
Contributors
  • Małopolska Wyższa Szkoła Ekonomiczna w Tarnowie, Wydział Zarządzania i Turystyki, 33-100 Tarnów, ul. Szeroka 9
References
  • Armstrong M., Zarządzanie zasobami ludzkimi, Wyd. Profesjonalnej Szkoły Biznesu, Kraków 2006. ISBN 83-85441-15-8.
  • Crompton J.L., Why People Go on Pleasure Vacation, "Annals of Tourism Research" 1979, no. 6(4).
  • Dann G.M.S., Anomie, Ego-enhancement and Tourism, "Annals of Tourism Research" 1977, no. 4, s. 184-194.
  • Gange M., Deci E.L., Self-determination Theoryand Work Motivation, "Journal of Organizational Behavior" 2005, no. 26, s. 331-362.
  • Gaworecki W., Turystyka, PWE, Warszawa 2000. ISBN 83-208-1281-X.
  • Hellwig Z., Zastosowanie metody taksonomicznej do typologicznego podziału krajów ze względu na poziom ich rozwoju oraz zasoby i strukturę wykwalifikowanych kadr, "Przegląd Statystyczny" 1968, nr 4.
  • Hudson S., Tourism and Hospitality Marketing: A Global Perspective, Sage, London (etc.) 2008. ISBN 978-1-4129-4687-2.
  • Iwasiewicz A., Metody statystyczne w zarządzaniu jakością [online, dostęp 5.06.2012], StatSoft Polska, 2000. Dostępny w Internecie: http://www.statsoft.pl/czytelnia/jakosc/jametstaty- styczne2.pdf.
  • Kocowski T., Potrzeby człowieka: koncepcja systemowa, Zakład Narodowy im. Ossolińskich, Wrocław 1982. ISBN 83-04-00968-4.
  • Krippendorf J., The Holiday Makers, Heinemann, London 1987. ISBN 043491083X.
  • Łukaszewski W., Motywacja w najważniejszych systemach teoretycznych. W: W. Strelau (red.), Psychologia: podręcznik akademicki, t. 2, Psychologia ogólna, GWP, Gdańsk 2000. ISBN 83-87957-05-4.
  • McIntosh R.W.,Goeldner Ch.R., Tourism: Principles, Practices, Philosophy, John Wiley & Sons, New York 1986.
  • Meger Z., Motywacja w nauczaniu zdalnym, "E-mentor" 2008, nr 4(26).
  • Middleton V.T.C., Marketing w turystyce, Polska Agencja Promocji Turystyki, Warszawa 1996. ISBN 83-86800-25-9.
  • Nawrot Ł., Konkurencyjność regionu turystycznego - ujęcie teoretyczne. W: A. Rapacz (red.), Gospodarka turystyczna w regionie: przedsiębiorstwo, samorząd, współpraca, Wyższa Szkoła Zarządzania Gospodarką Regionalną i Turystyką, Jelenia Góra-Kielce 2006. ISBN 83-923997-0-6.
  • Ostrowski D., Zachowania konsumentów usług turystycznych. W: D. Dudkiewicz (red.), Marketing usług turystycznych, AlmaMer Wyższa Szkoła Ekonomiczna, Warszawa 2007. ISBN 978-83-60197-47-9.
  • Rheinberg F., Psychologia motywacji, WAM, Kraków 2006. ISBN 83-7318-640-9.
  • Rudnicki L., Styl życia jako czynnik kształtujący zachowanie konsumenta na rynku turystycznym, "Zeszyty Naukowe Małopolskiej Wyższej Szkoły Ekonomicznej w Tarnowie" 2009, nr 3(14).
  • Winiarski R., Zdebski J., Psychologia turystyki, Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, Warszawa 2008. ISBN 978-83-60501-08-5.
  • Żemła M., Konkurencyjność obszaru recepcji turystycznej - najważniejsze modele i metody badawcze, "Problemy Turystyki" 2006, nr 1-4, s. 25-42.
Document Type
Publication order reference
Identifiers
YADDA identifier
bwmeta1.element.desklight-f02a29b2-c842-49d9-a731-14f5d5a0ed42
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.