PL EN


1999 | 2 | 179-191
Article title

Strategie marketingowe firm z kapitałem rodzimym i zagranicznym (analiza porównawcza)

Authors
Content
Title variants
EN
Marketing strategies of firms with domestic and foreign capital (comparative analysis)
Languages of publication
PL
Abstracts
PL
Artykuł poświęcono przedstawieniu wyników badań porównawczych nad strategiami marketingowymi stosowanymi przez polskie przedsiębiorstwa (100 procent kapitału rodzimego) i przedsiębiorstwa z udziałem kapitału zagranicznego. Wyróżniono cztery podstawowe obszary problemów i odpowiadające im komponenty całościowej strategii marketingowej firmy: strategia kształtowania pola rynkowego, strategia nakierowana na nabywców, strategia nakierowana na konkurentów, strategie współdziałania z partnerami rynkowymi.
EN
The paper encompasses the comparative analysis of marketing strategies used by companies with domestic and foreign capital. A marketing strategy is understood as the ensemble of rules and activity methods that make a framework of market operating activities of a company. Taking into account a variety of elements of firm's closer environment four components have been distinguished: strategies shaping a market field, strategies influencing purchasers (or market stimulation and market division), strategies of competition and strategies influencing intermediaries. In general these research revealed that differences between marketing strategies used by the companies with domestic and foreign capital are of no importance from a statistical point of view. The differences in use of marketing strategies resolve themselves into three items. Firms with domestic capital rarely use mass marketing strategies and they much more frequently use differentiated marketing strategies. Companies with foreign capital preparing competition strategies more frequently use differentiation strategy and quite rarely strategy of "cost leadership".
Year
Issue
2
Pages
179-191
Physical description
Dates
published
1999
Contributors
author
  • Akademia Ekonomiczna, ul. Rakowicka 27, 31-510 Kraków
References
  • Becker J., Marketing-Konzeption, Grundlagen des strategischen Marketing-Managements, Vahlen, Monachium 1998.
  • Niestrój R., Zarządza nie marketingiem, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 1996.
  • Penc-Pietrzak T., Strategie biznesu i marketingu, Wydawnictwo Profesjonalnej Szkoły Biznesu, Kraków 1998.
Document Type
Publication order reference
Identifiers
YADDA identifier
bwmeta1.element.desklight-f0a76f1a-b74d-4a8a-8a37-ea6190a30784
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.