Full-text resources of CEJSH and other databases are now available in the new Library of Science.
Visit https://bibliotekanauki.pl

PL EN


2019 | vol. 63, nr 7 | 7-24

Article title

Entrepreneurial intentions of Polish and Czech students – comparative studies

Content

Title variants

PL
Intencje przedsiębiorcze polskich i czeskich studentów – studia porównanwcze

Languages of publication

EN

Abstracts

EN
The purpose of the article is to identify and analyse the factors influencing the entrepreneurial intentions of students at the Faculty of Economics, Management and Tourism of Wrocław University of Economics (FEMT) and the Technical University of Liberec (TUL). The research hypothesis adopted in the study stated that despite the geographical proximity of the carried out social functions, there occurs a large variety of motivation, personality and cultural factors influencing the entrepreneurial intentions of students from FEMT and TUL. The presented layout of the article and the applied research methods, such as the subject literature overview, descriptive and comparative analysis and survey research conducted using CAWI (Computer-Assisted Web Interview) method were used to achieve the defined objective and to verify the hypothesis. The analysis and interpretation of the research material allowed to confirm the adopted research hypothesis.
PL
Cele artykułu stanowią identyfikacja i analiza czynników kształtujących intencje przedsiębiorcze studentów Wydziału Ekonomii, Zarządzania i Turystyki Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu (WEZiT) oraz Uniwersytetu Technicznego w Libercu (TUL). Hipotezą badawczą opracowania stało się stwierdzenie wskazujące, że mimo bliskości geograficznej sprawowanych funkcji społecznych występuje duże zróżnicowanie czynników motywacyjno-osobowościowych i kulturowych kształtujących intencje przedsiębiorcze studentów WEZiT i TUL. Osiągnięciu wyznaczonego celu oraz weryfikacji postawionej hipotezy podporządkowano układ artykułu oraz wykorzystane metody badawcze, obejmujące: studia literatury tematu, analizę opisową i porównawczą oraz przeprowadzone metodą CAWI (Computer-Assisted Web Interview) badania sondażowe. Analiza i interpretacja materiału badawczego pozwoliły na potwierdzenie przyjętej hipotezy badawczej.

References

  • Bae, T. J., Qian, S., Miao, C., & Fiet, J. O. (2014). The relationship between entrepreneurship education and entrepreneurial intentions: A meta-analytic review, Entrepreneurship Theory and Practice, 38(2), 217-254. DOI: 10.1111/etap.12095
  • Bławat, F. (2003). Przedsiębiorca w teorii przedsiębiorczości i praktyce małych firm. Gdańsk: Gdańsk Scientific Society.
  • Cantillon, R. (1938). Ogólne rozważania nad naturalnymi prawami handlu. Warsaw: Warsaw School of Economics − Typesetting “Polish Library”.
  • Drucker, P. (1973). Management. Tasks, responsibilities, practices. New York: Harper Colophon Books.
  • Drucker, P. (1992). Innowacja i przedsiębiorczość. Praktyka i zasady. Warsaw: PWE.
  • Europe’s hidden entrepreneurs entrepreneurial employee activity and competitiveness in Europe. (2016). Cologne/Geneva: The World Economic Forum.
  • GUESS. (2016). Report for the Czech Republic (2016): Student entrepreneurship in the Czech Republic. Antlova, K., & Rydvalova, P., Liberec: Technical University of Liberec. Retrieved from http://www.guesssurvey.org/resources/nat_2016/GUESSS-Report(CZ)final.pdf
  • GUESS. (2017). Global University entrepreneurial spirit students’ survey 16’ Poland. Lewandowska, A., Chrostowska-Siwek, I., & Tylczyński, Ł., Poznań: Institute of Family Business. Retrieved from http://www.guesssurvey.org/resources/nat_2016/GUESSS_Report_2016_Poland.pdf
  • Hayton, J. C., George, G., & Zahra, S. A. (2002). National culture and entrepreneurship: A review of behavioural research. Entrepreneurship Theory and Practice, 26(4), 33-52. DOI: 10.1177/104225870202600403
  • Hofstede, G. (1980). Culture’s consequences: International differences in work related values. Beverly Hills, CA: Sage Publications.
  • Hofstede, G. (2011), Dimensionalizing cultures: The Hofstede model in context. Online Readings in Psychology and Culture, 2(1), 1-26. DOI: 10.9707/2307-0919.1014
  • Hofstede-insights. (2019). Retrieved from https://www.hofstede-insights.com/country-comparison/czech-republic,poland
  • Karabulut, A. T. (2016). Personality traits on entrepreneurial intention. Procedia-Social and Behavioural Sciences, 229, 12-21. DOI: 10.1016/j.sbspro.2016.07.109
  • Krueger, N. (2009). Entrepreneurial intentions are dead: Long live entrepreneurial intentions. In A. L., Carsrud, & M. Brännback (Eds.), Understanding the Entrepreneurial Mind, International Studies in Entrepreneurship, 24, 51-72. DOI: 10.1007/978-3-319-45544-0
  • Kurczewska, A. (2010), Problemy pomiaru intencji przedsiębiorczych (Problems of measuring entrepreneurial intentions), E-mentor, 4(36), 12-16.
  • Linan, F. (2008). Skill and value perceptions: how do they affect entrepreneurial intentions? International Entrepreneurship and Management Journal, 4(3), 257-272. DOI: 10.1007/s11365-008-0093-0
  • Łuczak, M. (2003). Przedsiębiorczość w zarządzaniu firmą. Warsaw: Higher School of Economics in Warsaw Press.
  • Łuczka, T., & Rembiasz, M. (2016). Badanie postaw przedsiębiorczych studentów – wybrane aspekty teoretyczne i empiryczne. Horyzonty Wychowania, 15(34), 27-47. DOI: 10.17399/HW.2016.153402
  • Mueller, S. L., Thomas, A. S. (2001). Culture and entrepreneurial potential: A nine country study of locus of control and innovativeness, Journal of Business Venturing, 16(1), 51-75. DOI: 10.1016/S0883-9026(99)00039-7
  • Nowiński, W., Haddoud, M. Y., Lančarič, D., Egerová, D., & Czeglédi, C. (2019). The impact of entrepreneurship education, entrepreneurial self-efficacy and gender on entrepreneurial intentions of university students in the Visegrad countries. Studies in Higher Education, 44(2), 361-379. DOI: 10.1080/03075079.2017.1365359
  • Nwankwo, B. E., Kanu, G. C., Marire, M. I., Balogun, S. K., & Uhiara, A. C. (2012). Gender-role orientation and self-efficacy as correlates of entrepreneurial intention. European Journal of Business and Social Sciences, 1(6), 9-26. DOI: 10.1142/S108494670800082X
  • PARP. (2011). Przedsiębiorczość kobiet w Polsce. Retrieved from https://www.parp.gov.pl/files/74/81/469/12839.pdf
  • Peters, M., Sigl, C., & Strobl, A. (2006), Die Einstellung zum Unternehmertum aus Sicht zukünftiger Universitätsabsolventen. Zeitschrift für KMU und Entrepreneurship, 4, 291-308.
  • Piasecki, B. (Ed.). (2001). Ekonomika i zarządzanie małą firmą. Warsaw-Łódź: Polish Scientific Publishers PWN.
  • Piróg, D. (2014). Uwarunkowania przedsiębiorczości absolwentów szkół wyższych: założenia teoretyczne i stan rzeczywisty. Przedsiębiorczość – Edukacja, 10, 306-315.
  • Pruett, M., Shinnar, R., Toney, B., Llopis, F., & Fox, J. (2009). Explaining entrepreneurial intentions of university students: A cross-cultural study. International Journal of Entrepreneurial Behaviour & Research, 15(6), 571-594. DOI: 10.1108/13552550910995443
  • QAA. (2018). Enterprise and entrepreneurship education: Guidance for UK higher education providers. Retrieved from https://www.qaa.ac.uk/docs/qaas/enhancement-and-development/enterprise-and-entrpreneurship-education-2018.pdf?sfvrsn=15f1f981_8
  • Rauch, A., & Hulsink, W. (2015). Putting entrepreneurship education where the intention to act lies: An investigation into the impact of entrepreneurship education on entrepreneurial behaviour. Academy of Management Learning & Education, 14(2), 187-204. DOI: 10.5465/amle.2012.0293
  • Say, J. B. (1960). Traktat o ekonomii politycznej. Warsaw: PWN.
  • Schumpeter, J. (1960). Teoria rozwoju gospodarczego. Warsaw: PWN.
  • Shook, C. L., Priem, R. L., & McGee, J. E. (2003). Venture creation and the enterprising individual: A review and synthesis, Journal of Management, 29(3), 379-399. DOI: 10.1016/S0149-2063_03_00016-3
  • Shultz, T. R. (1980). Development of the concept of intention. In W. A. Collins (Ed.). Development of cognition affect, and social relations. The Minnesota Symposia on Child Psychology, 13, pp. 131-164.
  • Thompson, E. (2009). Individual Entrepreneurial Intent: Construct Clarification and Development of an Internationally Reliable Metric. Entrepreneurship Theory and Practice, 33(3), 669-694. DOI: 10.1111/j.1540-6520.2009.00321.x
  • Tsai, K. H., Chang, H. C., & Peng, C. Y. (2016). Extending the link between entrepreneurial selfefficacy and intention: a moderated mediation model. International Entrepreneurship and Management Journal, 12(2), 445-463. DOI: 10.1007/s11365-014-0351-2

Document Type

Publication order reference

Identifiers

YADDA identifier

bwmeta1.element.desklight-f0a858f5-a8bf-4e25-98cf-91d161d10ae8
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.