Full-text resources of CEJSH and other databases are now available in the new Library of Science.
Visit https://bibliotekanauki.pl

PL EN


2019 | 10 | 117 - 128

Article title

Przedsiębiorstwa rodzinne w gospodarce Polski i Hiszpanii

Content

Title variants

EN
The position of family businesses in the economy

Languages of publication

PL EN

Abstracts

PL
Celem artykułu jest przedstawienie firm istoty funkcjonowania firm rodzinnych w gospodarce Polski i Hiszpanii. Problematyka związana z tego typu podmiotami nabiera coraz większego znaczenia – dostrzega się ich znaczny udział w tworzeniu PKB, tworzeniu miejsc pracy czy też realizacji funkcji przedsiębiorczych. Niniejsza praca jest teoretycznym opisem istoty funkcjonowania przedsiębiorstw rodzinnych. Na podstawie literatury polsko i obcojęzycznej dokonano oceny wpływu tego typu jednostek na polską gospodarkę, opisano stan firm rodzinnych w ocenie ich właścicieli natomiast osobne miejsce poświęcono problematyce firm rodzinnych w Hiszpanii.
EN
The purpose of this article is to present family businesses as an important element of the economy. The topic related to this type of entities is becoming more and more important – their significant share in generating GDP, creating jobs or implementing entrepreneurial functions has been noticed. This article constitutes a theoretical description of functioning of family enterprises. On the basis of Polish and foreign literature, an assessment of the impact of such entities on the Polish economy was made, the condition of family enterprises in the assessment of their owners was described, while a separate place was devoted to the problems of family businesses in Spain.

Year

Issue

10

Pages

117 - 128

Physical description

Dates

published
2019

Contributors

author
  • Akademia im. Jakuba z Paradyża w Gorzowie Wlkp.

References

  • Adamczyk, J, Gierczak, A. i Zabój, M. (2000). Rozwój i funkcjonowanie small business'u w Polsce ze szczególnym uwzględnieniem regionu południowo-wschodniego w okresie transformacji 1989-1999. Rzeszów: Politechnika Rzeszowska.
  • Białasiewicz, M. (2009). Konkurencyjność przedsiębiorstw- istota i podejścia do strategii konkurencji. W: M. Białasiewicz (red.), Uwarunkowania i sposoby wzrostu konkurencyjności przedsiębiorstw. Szczecin: Uniwersytet Szczeciński.
  • Czternasty, W. (1994). Małe przedsiębiorstwa w Polsce na tle przeobrażeń systemowych. Poznań: Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej w Poznaniu.
  • Donnelley, R. G. (2002). The family business. W: C. E. Aronoff, J. H. Astrachan i J. L. Ward (red.), Family Business Sourcebook. Family Entreprise Publishers, Georgia.
  • ESADE. (2006). Radiografía de la Empresa Familiar Española: Fortalezas y Riesgos. Madrid: Instituto de la Empresa Familiar.
  • Firmy rodzinne w Polsce i Hiszpanii (2017). Toruń: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika.
  • Jędrzejczak-Gas, J. (2003). Małe i średnie przedsiębiorstwa jako czynnik rozwoju współczesnych gospodarek. W: Nierówności Społeczne a Wzrost Gospodarczy, 2, s. 223-230.
  • KPMG. (2018). Barometr firm rodzinnych. Warszawa: KPMG Poland.
  • Krupski, R. (1998). Rodzaje strategii przedsiębiorstwa. W: R. Krupski (red.), Zarządzanie strategiczne. Wrocław: Wydawnictwo AE.
  • Lewandowska, A., Więcek-Janka, E., Hadryś-Nowak, A. i Wojewoda, M. (2016). Model 5 poziomów definicyjnych firm rodzinnych. Podstawy metodyczne i wyniki badań firm rodzinnych w Polsce. Poznań: Instytut Biznesu Rodzinnego.
  • Mandl, I. (2008). Overview of Family Business Relevants Issues. Contract No. 30-CE0164021/00-51. Final Report. Wiedeń: KMU Forschung Austria, Wiedeń.
  • PARP. (2012). Firma w rodzinie czy rodzina w firmie. Metodologia wsparcia firm rodzinnych, Warszawa: Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości.
  • PARP. (2017). Raport z badania Global Entrepreneurship Monitor Polska. Warszawa: PARP.
  • PARP. (2018). Raport z badania Global Entrepreneurship Monitor Polska 2017/2018. Warszawa: PARP.
  • Peters, T. J. i Waterman, R. W. (1998). Auf der Suche nach dem Spitzenleistung. Landsberg/Lech, Verlag moderne Industrie.
  • Robak, E. (2018). Postrzeganie firm rodzinnych i ich atrakcyjności jako pracodawców przez przedstawicieli najmłodszych pokoleń na rynku pracy. Przedsiębiorczość i Zarządzanie, t. 19, z. 7, cz. 2, s. 455-469.
  • Shanker, M. C. i Astrachan, J. H. (1996). Myths and Realities: Family Businesses’ Contribution to the US Economy – A Framework for Assessing Family Business Statistics. Family Business Review, vol. 9, iss. 2, pp. 107-123. https://doi.org/10.1111/j.1741-6248.1996.00107.x
  • Sułkowski, Ł. (2004), Organizacja a rodzina, więzi familijne w życiu gospodarczym. Toruń: TNOIK.
  • Zięba, K. (2011). Rola firm rodzinnych w kształtowaniu postaw przedsiębiorczych. Nierówności Społeczne a Wzrost Gospodarczy, z. 20, s. 159-176.

Document Type

Publication order reference

Identifiers

YADDA identifier

bwmeta1.element.desklight-f0c96e8a-04c6-4ecd-8a29-d83a969d4826
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.