Full-text resources of CEJSH and other databases are now available in the new Library of Science.
Visit https://bibliotekanauki.pl

PL EN


Journal

2009 | 38 | 203-213

Article title

Mózgowe mechanizmy percepcji emocji generowanych przez muzykę. Przegląd literatury

Content

Title variants

EN
Brain Mechanisms of Perception of Emotions Produced by Music. A Survey of Literature

Languages of publication

PL

Abstracts

PL
Celem niniejszego artykułu jest prezentacja badań dotyczących korelatów neuronalnych leżących u podstaw percepcji emocji generowanych przez muzykę. Terapia muzyczna jest z powodzeniem wykorzystywana w rehabilitacji pacjentów z autyzmem, afazją, zaburzeniami zachowania i emocji, depresją, chorobą Parkinsona, lecz mechanizmy warunkujące jej skuteczność do niedawna nie były dobrze poznane. Rozwój technik neuroobrazowania mózgu przyczynił się do uzupełniania naszej wiedzy. Obecnie wiadomo, że muzyka silnie oddziałuje na mózgowy system nagrody, przyczyniając się do regulacji emocji, a także działa stymulująco na komunikacje werbalną i pozawerbalną. W pracy omówiono również lateralizację emocji generowanych przez muzykę. Na zakończenie artykułu sformułowano wnioski dla praktyki klinicznej.
EN
The following article aims to present the research on the neural basis underlying the perception of music emotions. Music therapy is successfully used within patients with autism, aphasia, depression, Parkinson Disease, behavioral and emotional impairments, but there is little knowledge concerning the mechanism conditioning its effectiveness. The development of neuroimaging methods has contributed to the incrementation of our knowledge. Currently, it is known that music affects the reward system, contributing to the regulation of emotions and stimulate verbal and non-verbal communication. This article also discusses the lateralization of emotions generated by music. At the end the conclusions for the clinical applications has been formulated.

Keywords

Journal

Year

Volume

38

Pages

203-213

Physical description

Dates

published
2009-01-01

Contributors

  • Instytut Fizjologii i Patologii Słuchu, Warszawa
  • Wydział Psychologii, Uniwersytet Warszawski

References

  • Adachi M., Trehub S. E., 1998, Children’s expression of emotion in song, „Psychology of Music” 26, s. 133–153.
  • Baumgartner T., Lutz K., Schmidt C. F., Jancke L., 2006, The emotional power of music: how music enhances the feeling of affective pictures, „Brain Res”, 1075 , s. 151–164.
  • Blond A. J, Zatorre R. J., 2001, Intensely pleasurable responses to music correlate with activity in brain regions implicated in reward and emotion „Washington University School of Medicine”, July 16, (1), St. Louis.
  • Bryden M., Ley R. G., Sugarman J., 1982, A left-ear advantage for identifying the emotional quality of tonal sequences, „Neuropsychologia” 20 (1), s. 83–87.
  • Cunningham J. G., Smith R., 1988, Developmental change in the understanding of affective meaning in music, „Motivation and Emotion” 12, s. 399–413.
  • Damasio A. R., Everitt B. J., Bishop D., 1996, The somatic marker hypothesis and the possible functions of the prefrontal cortex. Philosophical transactions, „Biological Sciences” 351 (1346), 1413–1420.
  • Delviva M., Igliozzi R., Tancredi R., Brizzolara D., 2006, Spatial and motion integration in children with autism, „Vision Research”, 46 (8–9), s. 1242–1252.
  • Fritz T., Jentschke S., Gosselin N., Sammler D., Peretz I., Turner R., Friederici A. D., Koelsch S., 2009, Universal recognition of three basic emotions in music, „Current Biology” 19 (7), s. 573–576.
  • Guétin S., Soua B., Voiriot G., Picot M., Hérisson C., 2009, The effect of music therapy on mood and anxiety–depression: An observational study in institutionalised patients with traumatic brain injury, „Annals of Physical and Rehabilitation Medicine” 52 (1).
  • Herzyk A., 2005, Wprowadzenie do neuropsychologii klinicznej, Wyd. Nauk. Scholar, Warszawa.
  • Janiszewski M., 1993, Muzykoterapia aktywna, Wyd. Nauk. PWN, Warszawa–Łódź 1993.
  • Juslin P. N., Sloboda J. A., 2001, Music and Emotion: Theory and Research, Oxford Univ. Press, USA.
  • Kaplan R. S., Steele A. L., 2005, An analysis of music therapy program goals and outcomes for clients with diagnoses on the autism spectrum, „Journal of Music Therapy” 42 (1), s. 2–19.
  • Khalfa S., Roy M., Rainville P., Dalla Bella S., Peretz I., 2008, Role of tempo entrainment in psychophysiological differentiation of happy and sad music?, „International Journal of Psychophysiology”, vol. 68, s. 17–26.
  • Koelsch S., 2010, Towards a neural basis of music-evoked emotions, „Trends in Cognitive Sciences” 14 (3), s. 131–137.
  • Koelsch S., Fritz T., Schulze K., Alsop D., Schlaug G., 2005, Adults and children processing music: An fMRI study, „NeuroImage” 25 (4), s. 1068–1076.
  • Masataka N., 1999, Preference for infant-directed singing in 2-day-old hearing infants of deaf parents, „Developmental Psychology” 35, s. 1001–1005.
  • Menon V., Levitin D. J., 2005, The rewards of music listening: Response and physiological connectivity of themesolimbic system, „NeuroImage” 28 (1), s. 175–184.
  • Molnar-Szakacs I., Overy K., 2006, Music and mirror neurons: From motion to ‘e’motion, „Social Cognitive and Affective Neuroscience” 1, s. 235–241.
  • Pąchalska M., 1999, Afazjologia, Wyd. Nauk. PWN, Warszawa.
  • Peretz I., 1998, Music and emotion: perceptual determinants, immediacy, and isolation after brain damage, „Cognition” 68 (2), s. 111–141.
  • Peretz I., Gagnon L., 1999, Dissociation between recognition and emotional judgment for melodies, „Neurocase”, vol. 5, s. 21–30.
  • Peretz I., Gosselin N., Belin P., Zatorre R. J., Plailly J., Tillmann B., 2009, Music Lexical Networks, „Annals of the New York Academy of Sciences” 1169 (1), s. 256–265.
  • Perkins T., Stokes M., McGillivray J., Bittar R., 2010, Mirror neuron dysfunction in autism spectrum disorders, „Journal of Clinical Neuroscience” 17 (10), s. 1239–1243.
  • Rickard N. S., 2004, Intense emotional responses to music: A test of the physiological arousal hypothesis, „Psychology of Music” 32, s. 371–388.
  • Rizzolatti G., Fabbri-Destro M., 2010, Encyclopedia of Behavioral Neuroscience, Elsevier.
  • Sacks O., 2008, Muzykofilia. Opowieści o muzyce i mózgu, Warszawa.
  • Schmidt L. A., Trainor L. J., 2001, Frontal brain electrical activity (EEG) distinguishes valence and intensity of musical emotions, „Cognition and Emotion” 15, s. 487–500.
  • Tricht, M. J., Smeding, H. M., Speelman, J. D., & Schmand, B. A. (2010), Impaired emotion recognition in music in Parkinson’s disease, „Brain and Cognition” 74 (1), 58–65.
  • Trainor L. J., Heinmiller B. M., 1998, The development of evaluative responses to music: Infants prefer to listen to consonance over dissonance, „Infant Behavior and Development” 21, s. 77–88.
  • Trehub S. E., Schellenberg E. G., Kamenetsky S. B., 1999, Infants’ and adults’ perception of scale structure, „Journal of Experimental Psychology: Human Perception and Performance”, 25, s. 965–975.
  • Tricht M. J., Smeding H. M., Speelman J. D., Schmand B. A., 2010, Impaired emotion recognition in music in Parkinson’s disease, „Brain and Cognition” 74 (1), s. 58–65.
  • Zatorre R., Peretz I. (Eds.), 2001, The Biological Foundations of Music, „Annals of the New York Academy Sciences” vol. 930.

Document Type

Publication order reference

Identifiers

YADDA identifier

bwmeta1.element.desklight-f1832339-a512-4565-848f-508883c2f84a
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.