PL EN


2019 | 14 | 55-58
Article title

Praktyka wykonawcza muzyki religijnej wśród osadzonych w zakładach karnych na przykładzie więzienia w Słońsku. Refleksja kapelana - muzykologa

Authors
Content
Title variants
Languages of publication
PL
Abstracts
PL
Autor od trzynastu lat pracuje jako kapelan w zakładzie karnym. W artykule przedstawia i rozważa praktykowanie muzyki w warunkach izolacji penitencjarnej. Według niego najważniejsze zjawiska w muzyce występują na skrzyżowaniu dźwięku i ciszy/spokoju. Cisza i milczenie nie są tożsame; w języku niemieckim funkcjonują dwa różne słowa: „Stille” oraz „Schweigen ”. Muzyka zatem dzieje się nie między dźwiękami, ale między dźwiękami i ciszą. Dla ludzi żyjących w warunkach więziennych wyrażenie „milczenie” jest bardziej adekwatne dla określenia pauzy. Muzyczna pauza jest niezbędnym elementem tworzącym atmosferę modlitwy, zmniejszającym poziom niepokoju, eliminującym smutek i inne negatywne emocje. Osadzeni zazwyczaj śpiewają chętnie. Ich śpiew podczas liturgii i poza nią jest szczery, mimo, że nie zawsze idealny pod względem intonacji. Wykonywanie muzyki religijnej wśród więźniów powinno uwzględniać znaczącą rolę trzysekundowej granicy cierpliwości w tworzeniu pauzy/utrzymaniu ciszy.
DE
Die Aufführungspraxis religiöser Musik unter Gefangenen in Gefängnissen am Beispiel eines Gefängnisses in Słońsk. Die Reflexion eines Gefängnispfarrers und Musikwissenschaftlers Der Autor ist seit dreizehn Jahren als Gefängnispfarrer in einer Strafanstalt tätig. In dem vorgestellten Artikel reflektiert er die Musikausführung während der Gefängnisisolation. Die für ihn wichtigsten Phänomene der Musik treten in dem Gemisch von Klang und Stille/Schweigen auf. Die Musik wird nicht zwischen Klängen, sondern zwischen Klängen und Stille realisiert. Für Menschen in einem Gefängnis ist das Wort „Schweigen“ ein gutes Synonym für „Pause“. Eine musikalische Pause ist hierbei ein wichtiges Element, das die Entstehung eines Gebetsklimas beeinflusst, die Angststufe senkt, Depressionen beseitigt und andere schlechte Gefühle auslöst. Die Gefangenen singen meistens willig. Die Lieder während und außerhalb der Liturgie sind aufrichtig, wenn auch in Bezug auf die Intonation nicht immer perfekt. Bei der Aufführungspraxis religiöser Musik unter Gefangenen sollte die bedeutende Rolle der Drei-Sekunden-Geduldschwelle in der Schaffung von Pause/Schweigen berücksichtigt werden.
Year
Issue
14
Pages
55-58
Physical description
Contributors
author
  • Słońsk
References
Document Type
Publication order reference
Identifiers
YADDA identifier
bwmeta1.element.desklight-f1b803da-2978-4d1a-a3a2-5b280a79abfc
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.