PL EN


2016 | 22 | 101-118
Article title

Kwestia pojęciowej nieciągłości procesu nabywania dokładnych reprezentacji numerycznych w teorii bootstrappingu

Content
Title variants
Languages of publication
PL
Abstracts
PL
Artykuł poświęcony jest analizie kwestii nieciągłości pojęciowej w zaproponowanej przez Susan Carey teorii nabywania reprezentacji liczby dokładnej, tzw. bootstrapping theory. Pierwsza część tekstu stanowi przegląd głównych stanowisk arytmetyki kognitywnej, druga przedstawia kluczowe założenia procesu bootstrappingu, zaś część poświęcona jest krytycznej analizie pojęcia nieciągłości w zaproponowanej przez Carey teorii uczenia. Zgodnie z centralną tezą, proces bootstrappingu nie daje się ująć jako procedura kształtowania systemu reprezentacji, który byłby nieciągły względem wrodzonych systemów wiedzy rdzennej.
Year
Issue
22
Pages
101-118
Physical description
Dates
published
2017
Contributors
References
  • Burger G.A., Przygody barona Munchhausena, przeł. H. Januszewska, Nasza Księgarnia, Warszawa 1956.
  • Carey S., Evolutionary and Ontogenetic Foundations o f Arithmetic, „Mind and Language” 2001, nr 16(1), s. 37-55.
  • Carey S., Bootstrapping and the Origins o f Concepts, „Daedalus” 2004, nr 133(1), s. 59-68.
  • Carey S., The Origin o f Concepts, Oxford University Press, New York 2009.
  • Chomsky N., Language and Problems o f Knowledge, MIT Press, Cambridge 1988.
  • Feigenson L., Dehaene S., Spelke E., Core Systems o f Number, „Trends in Cognitive Sciences” 2004, nr 8(10), s. 307-314.
  • Fodor J.A., The Language o f Thought, Harvard University Press, Cambridge 1975.
  • Fodor J.A., On the Impossibility o f Acquiring “More Powerful" Structures: Fixation o f Belief and Concept Acquisition, (w:) M. Piatelli-Palmerini (red.), Language and Learning, Harvard University Press, Cambridge 1980, s. 142-162.
  • Gelman R., Gallistel C., The Child’s Understanding o f Number, Harvard University Press, Cambridge 1978.
  • Gallistel C., Gelman R., The What and How o f Counting, „Cognition” 1990, nr 44, s. 43-74.
  • Gelman R., Gallistel C., Language and the Origin o f Numerical Concepts, „Science” 2004, nr 306, s. 441-443.
  • Hauser M., Chomsky N., Fitch W., The Faculty o f Language: What Is It, Who Has It, and How Did It Evolve?, „Science” 2002, nr 298, s. 1569-1579. Izard V., Pica P., Spelke E., Dehaene S., Exact Equality and Successor Function: Two Key Concepts on the Path towards Understanding Exact Numbers, „Philosophical Psychology” 2008, nr 21(4), s. 491-505.
  • La Corre M., Carey S., One, Two, Three, Four, Nothing More: An Investigation o f the Conceptual Sources o f the Verbal Counting Principles, „Cognition” 2007, nr 105, s. 395-438.
  • Piazza M., Neurocognitive Start-up Tools for Symbolic Number Representations, „Trends in Cognitive Sciences” 2010, nr 14(12), s. 542-551.
  • Pica P., Lemer C., Izard V., Dehaene S., Exact and Approximate Arithmetic in an Amazonian Indigene Group, „Science” 2004, nr 306, s. 499-503.
  • Pica P., Lecomte A., Theoretical Implications o f the Study o f Numbers and Numerals in Mundurucu, „Philosophical Psychology” 2008, nr 21(4), s. 507-522.
  • Spalke E., Breinlinger K., Macomber J., Jacobson K., Origins o f Knowledge, „Psychological Review” 1992, nr 99(4), s. 605-632.
  • Spelke E., Core Knowledge, „American Psychologist” 2000, nr 55, s. 1233-1243.
  • Spelke E., Tsivkin S., Initial Knowledge and Conceptual Change: Space and Numer, (w:) M. Bowerman, S. Levinson, Language Acquisition and Conceptual Development, Cambridge University Press, Cambridge 2001, s. 70-97.
  • Spelke E., What Makes Us Smart? Core Knowledge and Natural Language, (w:) D. Gentner, S. Goldin-Meadow (red.), Language in Mind: Advances in the Investigation o f Language and Thought, MIT Press, Cambridge 2003, s. 277-311.
  • Sarnecka B.W., Learning to Represent Exact Numbers, „Synthese” 2015, s. 1-18.
  • Wynn K., Children’s Understanding o f Counting, „Cognition” 1990, nr 36, s. 155-193.
Document Type
Publication order reference
Identifiers
ISSN
1234-4087
YADDA identifier
bwmeta1.element.desklight-f26e11f2-7455-42b2-9d5b-601de4643091
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.