Full-text resources of CEJSH and other databases are now available in the new Library of Science.
Visit https://bibliotekanauki.pl

PL EN


2016 | 43 | 9(510) | 15-23

Article title

GŁÓWNE BARIERY WDROŻENIA DUALNEGO SYSTEMU KSZTAŁCENIA ZAWODOWEGO W POLSCE

Selected contents from this journal

Title variants

EN
THE MAIN BARRIERS OF IMPLEMENTATION OF DUAL VOCATIONAL EDUCATION SYSTEM IN POLAND

Languages of publication

PL

Abstracts

PL
W artykule analizuje się główne przyczyny szybko rosnącego bezrobocia młodzieży w Polsce. Autor prezentuje oryginalny projekt wdrożenia dualnego systemu kształcenia zawodowego, który integruje kształcenie teoretyczne i praktyczne na stanowiskach pracy. Artykuł zawiera analizę głównych przesłanek wdrożenia systemu kształcenia dualnego, główne elementy programu i etapy jego wdrożenia w Polsce oraz trzy główne bariery jego wdrożenia w Polsce: (1) niskiej motywacji młodzieży, (2) braku zintegrowanego systemu finansowania i (3) bariery instytucjonalne.
EN
The paper deals with evolution of application of dual education system of education in Poland during last decade. The scale of application this system declined during last decade. The author tries to explain what are the factors expansible for this decline. The paper deals with three barriers of application of dual system in Poland: lack of motivation, lack of cooperation schools with employers and institutional factors.

Year

Volume

43

Issue

Pages

15-23

Physical description

Contributors

  • Instytut Pracy i Spraw Socjalnych

References

  • Block A. (2014), Finansowanie edukacji zawodowej na poziomach ISED 3 i 4 w Niemczech, w: U. Sztanderska, E. Drogosz-Zabłocka (red.), Koszty edukacji ponadgimnazjalnej i policealnej, IBE, Warszawa.
  • CBOS (2013), Plany, dążenia i aspiracje życiowe młodzieży, oprac. A. Sęk, Warszawa.
  • GUS (1939), Mały Rocznik Statystyczny 1939, Warszawa.
  • GUS (2005), Ścieżki edukacyjne Polaków, Warszawa.
  • GUS (z lat 1995–2015), Roczniki Statystyczne, Warszawa.
  • GUS (z lat 1999–2016), Oświata i wychowanie w roku szkolnym 1998/99; 1999/2000; 2000/2001; 2005/2006; 2010/2011, 2014/2015, Warszawa.
  • GUS (z lat 2000–2016), Małe Roczniki Statystyczne, Warszawa.
  • GUS (z lat 2012–2015), Badanie aktywności ekonomicznej ludności Polski, IV kwartał, Warszawa.
  • GUS (2016a), Badanie popytu na pracę w 2014 i 2015 r., Warszawa.
  • GUS (2016b), Biuletyn Statystyczny nr 5, Warszawa.
  • Jeruszka U. (2000), Dualny system kształcenia zawodowego w Szwajcarii, w: U. Jeruszka (red.), Efektywność kształcenia zawodowego, IPiSS, Warszawa.
  • Jeruszka U. (2002), Efektywność kształcenia szkolnego w aspekcie zatrudnienia, w: U. Jeruszka (red.), Unowocześnienie metod i form kształcenia zawodowego w Polsce, IPiSS, Warszawa.
  • Kabaj M. (2000), Efektywność kształcenia zawodowego w wybranych krajach. Przewaga systemu dualnego, w: U. Jeruszka (red.), Efektywność kształcenia zawodowego, IPiSS, Warszawa.
  • Kabaj M. (2012a), Wpływ systemów kształcenia zawodowego na zatrudnienie i bezrobocie młodzieży, IPiSS, Warszawa.
  • Kabaj M. (2012b), Metody, formy i środki unowocześnienia funkcjonowania Centrów Kształcenia Praktycznego, w: U. Jeruszka (red.), Unowocześnienie metod i form kształcenia zawodowego w Polsce, IPiSS, Warszawa.
  • Kocór M., Strzebońska A. (2011), Jakich pracowników potrzebują polscy pracodawcy?, PARP, Warszawa.
  • Kosakowska J., Stępnikowski A. (2014), Finansowanie nauki zawodu u pracodawcy. Przykład rzemiosła w Polsce, w: U. Sztanderska, E. Drogosz-Zabłocka (red.), Koszty edukacji ponadgimnazjalnej i policealnej, IBE, Warszawa.
  • Krahelska H. (1928), Praca dzieci i młodzieży w Polsce, IGS, Warszawa.
  • Krahelska H. (1934), Odpłatność pracy jako jedyna racjonalna podstawa zatrudnienia młodzieży, IGS, Warszawa.
  • Kwiatkowski S. (2006), Kształcenie zawodowe – wyzwania, priorytety, standardy, IBE, Warszawa.
  • MEN (2016), Ksz­tałcenie zawodowe dla rynku pracy – system dualny, materiał powielany na konferencję w dniu 24 czerwca, Wałbrzych.
  • Mlonek K. (1996), Młodzież na rynku pracy w Polsce w świetle badań, KUP, Warszawa.
  • Montowska M. (2011), By „zawodówki” nie świeciły pustkami, raport 02–03/2011, „Wiadomości Gospodarcze”, Polsko-Niemiecka Izba Przemysłowo-Handlowa, Warszawa.
  • Montowska M. (2013), Kształcenie w cenie, „Wiadomości Gospodarcze”, nr 3–4, Polsko-Niemiecka Izba Przemysłowo-Handlowa, Warszawa.
  • Niedobór talentów (2015), coroczny raport Manpower Group, http://www.manpowergroup.pl/repository/Raporty/Niedobor/PL/2015_Talent_Shortage_Survey_lo_res.pdf [dostęp 1.07.2016].
  • OECD (2008), Employment Outlook (1992–1998), Paris.
  • Polakowski M. (2012), Młodzi Polacy: problemy edukacji i zatrudnienia, Fundacja F. Eberta we współpracy z Fundacją ICRA, Warszawa.
  • Prószyński M. (2004), Czy gospodarka będzie partnerem edukacji zawodowej, „Rynek Pracy”, nr 5.
  • Stępnikowski A. (2012), Efektywność zatrudnieniowa pracowników młodocianych w kontekście wydatków Funduszu Pracy, ZRP, Warszawa.
  • Strategia rozwoju kraju 2007–2015 (2006), dokument przyjęty przez Radę Ministrów 29 listopada, MRR, Warszawa.
  • Związek Rzemiosła Polskiego (2016), Raport na temat działalności edukacyjnej rzemiosła, Warszawa.

Document Type

Publication order reference

Identifiers

YADDA identifier

bwmeta1.element.desklight-f2feb155-aec6-4e82-beba-c8600b196315
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.