PL EN


2018 | 101-102 Kino europejskie XXI wieku | 223-2309
Article title

Wychodząc z ‘baserri’. Queerowe kino baskijskie dzisiaj

Title variants
EN
Out of the “Baserri”: Queer Basque Cinema Today
Languages of publication
PL
Abstracts
PL
W niniejszym artykule autorki przyglądają się temu, jak nowe kino baskijskie – zwłaszcza to realizowane w języku baskijskim – reprezentuje seks i miłość w obrębie społeczności LGBT. Agirre i Fresneda skupiają się na dwóch filmach: „Ander” (reż. Roberto Castón, 2009) – historii miłosnej między rolnikiem i jego imigranckim pomocnikiem, oraz „80 dni” (reż. José María Goenaga, Jon Garaño, 2010) – opowieści o romansie między dwiema starszymi kobietami, które przyjaźniły się w młodości. Agirre i Fresneda dowodzą, że tematyka gejowska zostaje w tych filmach spleciona z wyznacznikami tradycyjnej baskijskiej tożsamości, zwłaszcza tymi, które odnoszą się klasycznego konfliktu tożsamościowego wiążącego się z przynależnością do przestrzeni wiejskiej bądź miejskiej, a nawet prywatnej bądź publicznej, co jest symbolizowane przez „baserri” – tradycyjne baskijskie gospodarstwo wiejskie, które w obu filmach pełni kluczową rolę.
EN
In the article the authors look at how new Basque cinema – specifically that filmed in Basque language – has represented LGTB love and sex focusing on two films: “Ander” (dir. Roberto Castón, 2009), a love story between a farmer and his immigrant farmhand, and “80 Egunean” (“For 80 days”, dir. José María Goenaga and Jon Garaño, 2010), a romance between two elderly women who were friends in their adolescence. Agirre and Fresneda argue that gay themes are intertwined with traditionally Basque identity traits, especially those referring to the classical identity conflict between rural and urban identities, or even private and public spaces, symbolized by the “baserri” (the traditionally Basque farmhouse), a Basque symbol that plays a key role in both films.
Year
Pages
223-2309
Physical description
Contributors
author
  • Departamento de Comunicación Audiovisual, Universidad del País Vasco/Euskal Herriko Unibertsitatea
  • Departamento de Comunicación Audiovisual, Universidad del País Vasco/Euskal Herriko Unibertsitatea
References
  • Alguacil, J. Espacio público, ciudad y conjuntos históricos. Cuadernos 22, Consejería de Cultura de la Junta de Andalucía (2008), ISBN: 978-84-8226-824-6, pp. 167–185.
  • Bilbao Terreros, G. (2013) “Baserritarra : Identity, Violence and the Other in Post-Franco Basque Cinema”. Arizona Journal of Hispanic Cultural Studies, Volume 17. Pp. 9-28
  • Colmeiro, J. and Gabilondo, J. (2013) “Negotiating the Local and the Global”, in A Companion to Spanish Cinema (eds J. Labanyi and T. Pavlović), Oxford: Blackwell Publishing. Pp. 81-110
  • Davies, A. (2009). “Woman and Home: Gender and the Theorisation of Basque (National) Cinema”. Journal of Spanish Cultural Studies, 10: 3, pp. 359-372
  • de Pablo, S. (2012) The Basque Nation on-screen: cinema, nationalism and political violence. Reno: Center for Basque Studies
  • Francisco Amat, Andrea, and Lidón Moliner Miravet. "Porque la visibilidad importa: una propuesta para trabajar la diversidad sexual en la ESO a través de la educación en medios." (2011). Revista de Educación Inclusiva, Vol. 4, Nº. 2.
  • Medina, R. (2010). Ageing, lesbianism and heteronormativity in the Basque film In 80 days .
  • Mira, A. (2010). Después de Ellen: paradigmas de representación lésbica en las series de televisión actuales. Centro de estudios Andaluces.
  • Perriam, C. (2012). Spanish Queer Cinema. Edinburgh University Press.
  • Roldán Larreta, Carlos (1999). El cine del País Vasco: de Ama Lur (1968) a Airbag (1997) Donostia: Eusko Ikaskuntza.
  • Wallace, L. (2009). Lesbianism, Cinema, Space. New York: Routledge.
Document Type
Publication order reference
Identifiers
YADDA identifier
bwmeta1.element.desklight-f30ad6d5-b1e2-4671-8e43-2b073078df86
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.