PL EN


2013 | 56/112 z. 2 | 197-209
Article title

Literatura w audiowizualnym typie kultury

Authors
Content
Title variants
EN
Literature in the Audiovisual Culture
Languages of publication
PL
Abstracts
EN
The article shows that the biggest beneficiary of possibilities opened by infrastructure of information society is not contemporary literary avant-garde (hypertexts, electronic literature etc.) but popular literature ingrained in the very centre of social communication. Authors like Dehnel and Witkowski through their media activity, writing features in newspapers, blogging, using Facebook, organizing events in public space etc. blur the line between book and media environment and create interactive, transmedia literary space. Literature goes beyond books and libraries, like previously visual arts left traditional space of museum. Texts go out of books, enter a public space, meet people, connect with other media, setting up literary database scattered throughout the culture, which can be used in a different ways.
Year
Volume
Pages
197-209
Physical description
Dates
published
2013
Contributors
  • Uniwerstet Jagielloński
References
  • Castells Manuel (2003), Galaktyka Internetu, tłum. T. Hornowskiego, Dom Wydawniczy Rebis, Poznań.
  • Castells Manuel (2007), Społeczeństwo sieci, przekł. M. Marody, red. nauk. M. Marody, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
  • Chojnacki Robert (2012), Połaskotać małpę w kąpieli, rozmowę przeprowadziła M. I. Niemczyńska, „Gazeta Wyborcza”, http://wyborcza.pl/1,75475,11353371,Polaskotac_malpe_w_kapieli.html
  • Debray Régis (2010), Wprowadzenie do mediologii, przeł. A. Kapciak, Oficyna Naukowa, Warszawa.
  • Dehnel Jacek (2009), Dandys, rozmowę przeprowadziła K. Sulej, „Wysokie Obcasy” nr 45, s. 30.
  • Dehnel Jacek (2010), Gdańsk okiem sceptyka, rozmowę przeprowadził Bartosz Wasilewski. Do odsłuchania na stronie internetowej radia: www.polskieradio. pl/10/485/Artykul/263778,Gdansk-okiem-sceptyka.
  • Dehnel Jacek (2012), Kebab, czyli obiady jak u mamy, www.ksiazki.wp.pl/tytul,Kebab czyli-obiady-jak-u-mamy,wid,18440,felieton.html
  • Hopfinger Maryla (1985), Kultura współczesna — audiowizualność, Państwowy Instytut Wydawniczy, Warszawa.
  • Hopfinger Maryla (1997), Kultura audiowizualna u progu XXI wieku, Instytut Badań Literackich PAN, Warszawa.
  • Hopfinger Maryla (2003), Doświadczenie audiowizualne. O mediach w kulturze współczesnej, Wydawnictwo Sic!, Warszawa.
  • Jenkins Henry (2007), Kultura konwergencji. Zderzenie starych i nowych mediów, przeł. M. Bernatowicz, M. Filiciak, Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, Warszawa.
  • Kluszczyński Ryszard Waldemar (2010), Sztuka interaktywna. Od dzieła-instrumentu do interaktywnego spektaklu, Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, Warszawa.
  • Lash Scott, Lury Celia (2011), Globalny przemysł kulturowy. Medializacja rzeczy, przekład J. Majmurek, R. Mitoraj, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków.
  • Manovich Lev (2006), Język nowych mediów, tłum. P. Cypryański, Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, Warszawa.
Document Type
Publication order reference
Identifiers
ISSN
0084-4446
YADDA identifier
bwmeta1.element.desklight-f32f4002-46ae-4c32-ab2b-1531c5f4fc5b
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.