PL EN


2017 | 17 | 2 | 56-59
Article title

Impulses of neoparadigmatic pedagogy. Guidelines for educational theory and practice

Content
Title variants
PL
Impulsy pedagogiki nowoparadygmatycznej. Wskazówki dla teorii i praktyki edukacyjnej
Languages of publication
EN
Abstracts
EN
Problem and Aim. Reflections on the nature, needs, the world of values, abilities, power of the mind and consciousness, and the comprehensive development of man are often present in modern science. Holistic, subjective, personalistic approaches to the human being as a bodily and spiritual being encourage researchers to look for pedagogical inspiration in mathematics and natural sciences. Method. Analytical review of the monograph Pedagogika nowoparadygmatyczna. W poszukiwaniu nowych inspiracji i aplikacji pedagogicznych (Neoparadigmatic pedagogy. In search of new inspiration and educational applications) by Wojciech Cynarski, Wojciech Blazejewski, Wojciech Pasterniak, as well as other works in philosophy and psychology. The author tries to answer questions about modern and efficient possibilities of educating and upbringing in relation to the civilisation challenges of the 21st century. Results. The author emphasizes the role of teachers supporting the development of students’ rational, emotional and spiritual intelligence. The text contains numerous references to quantum physics and its impact on training, therapy and other areas of human existence. The theoretical analyses are accompanied by references to the educational practice.
PL
Tło. Współczesna szkoła powinna nadążać za intensywnie następującymi zmianami cywilizacyjnymi. Nauczyciele ponoszą częściową odpowiedzialność za to, jaką wiedzą o życiu i świecie dysponują uczniowie, jakie reprezentują postawy. Tak zwane pokolenie sieci, inaczej niż poprzednie, uczy się, spędza swój czas wolny. Dlatego poszukuje się jeszcze bardziej efektywnych rozwiązań w obszarze szeroko pojętej edukacji. Metoda. Jednym z ważnych głosów w dyskusji na ten temat jest monografia zatytułowana Pedagogika nowoparadygmatyczna. W poszukiwaniu nowych inspiracji i aplikacji pedagogicznych Wojciecha Cynarskiego, Wojciecha Błażejewskiego, Wojciecha Pasterniaka, do której ustosunkowuje się autorka artykułu w formie analizy krytycznej. Wyniki. Autorka artykułu wskazuje na nowoczesne możliwości kształcenia i wychowania człowieka. Szczególnie dla niej interesujące wydają się być odwołania do fizyki kwantowej i jej wpływu na trening, terapię oraz inne obszary ludzkiej egzystencji.
Year
Volume
17
Issue
2
Pages
56-59
Physical description
Contributors
  • University of Zielona Gora, Zielona Gora (Poland)
References
Document Type
Publication order reference
Identifiers
YADDA identifier
bwmeta1.element.desklight-f39abf37-8ea8-4d27-a979-0e4bbbdc2921
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.