Full-text resources of CEJSH and other databases are now available in the new Library of Science.
Visit https://bibliotekanauki.pl

PL EN


Journal

2019 | 9 | 201-219

Article title

Postrzeganie problemu porażki życiowej w ujęciu czeskiej młodzieży akademickiej

Authors

Content

Title variants

Perception Of The Problem Of Life Failure In The Perspective Of The Czech Academic Students

Languages of publication

PL

Abstracts

Uderzającą cechą dzisiejszej rzeczywistości są szybkie zmiany w przestrzeni społecznej, które przejawiają się w rozwoju elementów indywidualizmu i propagowaniu kultu sukcesu, szczególnie wśród młodego pokolenia. Upowszechnia się proces osiągania za wszelką cenę własnych celów z nieliczeniem się z pragnieniami i ambicjami innych osób. Gorzej jednak jeżeli uderzają w człowieka różnego rodzaju porażki życiowe, na które ludzie z takim stylem życia są nieprzygotowani. Autor artykułu pragnie ukazać na podstawie własnych badań, w jakim stopniu czeska młodzież akademicka podchodzi do porażek życiowych.
The striking feature of today’s reality is rapid changes in the social space that manifest themselves in the development of elements of individualism and propagating the cult of success, especially among the younger generation. The process of achieving their own goals at all costs is becoming widespread, with the lack of desires and ambitions of other people. Worse, however, if they hit people with various types of life failures, for which people with such a lifestyle are unprepared. The author of the article would like to show, based on his own research, to what extent Czech academic youth is approaching life’s failures.

Journal

Year

Issue

9

Pages

201-219

Physical description

Contributors

  • Uniwersytet Jana Kochanowskiego w Kielcach

References

  • Batory A., Brygoła E., Oleś P., Odsłony tożsamości, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2016.
  • Bogunia-Borowska M., Fundamenty dobrego społeczeństwa. Wartości, Wydawnictwo Znak, Kraków 2015.
  • Czerwińska-Jasiewicz M., Psychologia rozwoju młodzieży w kontekście biegu życia ludzkiego, Wydawnictwo Difin, Warszawa 2015.
  • Fortuna P.., Pozytywna psychologia porażki. Jak z cytryny zrobić lemoniadę, Wydawnictwo Psychologiczne, Sopot 2017.
  • Łączek Ł., Społeczne i edukacyjne uwarunkowania sukcesu życiowego młodzieży, Wydawnictwo Uniwersytetu Jana Kochanowskiego, Kielce 2014.
  • Marody M., Jednostka po nowoczesności. Perspektywa socjologiczna, Wydawnictwo Naukowe Scholar, Warszawa 2015.
  • Schulte-Markwort M., Wypalone dzieci. O presji osiągnięć i pogoni za sukcesem, Dobra Literatura, Słupsk 2017.
  • Seligman M.E.P., Prawdziwe szczęście. Psychologia pozytywna a urzeczywistnienie naszych możliwości trwałego spełnienia, Wydawnictwo Media Rodzina, Poznań 2005.
  • Seredyńska A., Mechanizmy obronne jako wskaźnik stylu osobowości. Charakterystyka psychometryczna narzędzia badawczego, Akademia Ignatianum, Wydawnictwo WAM, Kraków 2016.
  • Szpitalak M., Nie taki pesymizm zły, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków.
  • Wojciszke B., Człowiek wśród ludzi. Zarys psychologii społecznej, Wydawnictwo Naukowe Scholar, Warszawa 2006.
  • https://regvssp.msmt.cz/registrvssp/cvslist.aspx [dostęp: 12 maja 2019 r.]
  • https://repozytorium.amu.edu.pl/bitstream/10593/12971/1/Kwiek_IBE_Czechy_2015.pdf [dostęp: 12 maja 2019 r.]
  • http://www.eurodesk.pl/eurostudia/czechy [dostęp: 12 maja 2019 r.]
  • http://www.mzv.cz/warsaw/pl/informacje_o_rcz/historia/index.html [dostęp: 12 maja 2019 r.].
  • https://www.mzv.cz/warsaw/pl/informacje_o_rcz/index.html [dostęp: 12 maja 2019 r.]
  • http://www.mzv.cz/warsaw/pl/informacje_o_rcz/kraj_i_jego_mieszkancy/index.html [dostęp: 12 maja 2019 r.]
  • http://www.msmt.cz/vzdelavani/vysoke-skolstvi/monitorovaci-ukazatele [dostęp: 16 czerwca 2019 r.]
  • http://www.zlin.eu/historie-a-soucasnost-zlina-cl-5.html [dostęp: 16 czerwca 2019 r.]

Document Type

Publication order reference

YADDA identifier

bwmeta1.element.desklight-f4b6321b-acce-4918-a177-3d634b1c84ce
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.