PL EN


2013 | 6 | 241-261
Article title

Exploring identity construction: A case study from an online forum

Authors
Content
Title variants
Languages of publication
EN
Abstracts
EN
Without access to physical cues normally present in face-to-face interaction or extralinguistic information, like ethnographic background or physical attributes, multiple salient online identities, (collectively labelled as a personal identity cluster), can be crafted by exploiting the tools available within the online medium. By examining the language choices of a single participant to an online discussion board, it is shown how identity can be created through interaction, utilizing principles of emergence, indexicality (labels, stances), relationality (positive and negative), and positionality (temporary roles) and partialness. Identity, as described through the standpoint of sociocultural linguistics, is thereby a performance created for and modified through interaction with others. Examples from a case study are shown to validate and enrich this theoretical position.
PL
W komunikacji za pośrednictwem internetu uczestnicy muszą obejść się bez informacji pozajęzykowych, które są normalnie dostępne w komunikacji bezpośredniej, takich jak pochodzenie czy wygląd. Dlatego w kontekście komunikacji online możliwe jest tworzenie różnorakich tożsamości (zwanych zbiorczo zlepkami tożsamości osobowych) przy wykorzystaniu jedynie środków dostępnych w tym medium. Analizując wybory językowe jednego uczestnika forum dyskusyjnego, autorka pokazuje jak można skonstruować tożsamość poprzez interakcję. W swoich badaniach autorka używa pięciu reguł tworzenia takich tożsamości zaproponowanych przez Bucholtz i Hall w 2005: zasady pojawiania się, indeksowania (etykiet, podejścia), zależności (pozytywnej i negatywnej), reguły pozycyjności (tymczasowych ról) oraz zasady złożoności. Tożsamość, opisana z punktu widzenia lingwistyki socjo-kulturowej, jest więc definiowana jako produkt, który jest wynikiem komunikowania się z innymi. Przykłady zaczerpnięte z badań autorki nad internetowym forum dyskusyjnym potwierdzają tę teorię i oferują możliwości jej dalszego rozwinięcia.
DE
In der Online-Kommunikation, anders als es in der direkten Kommunikation der Fall ist, haben die Kommunikationspartner keine Informationen über ihre Herkunft oder das Aussehen. Aus diesem Grund entsteht die Notwendigkeit, in der Online-Kommunikation die Identität (auch Konglomerat von Identitäten genannt) mittels sprachlicher Mittel, die in der online Kommunikation zugänglich sind, auf unterschiedliche Art und Weise herzustellen. Die Autorin zeigt, wie man durch eine Online-Interaktion die Identität konstruieren kann, indem die Sprache eines Teilnehmers von Online-Diskussionsforum analysiert wird. Dabei bezieht sich die Autorin auf fünf Regeln der Identitätskonstruierung, die von Bucholtz und Hall (2005) entwickelt wurden, z. B. das Prinzip der Emergenz, der Indexikalität, der Relationalität, der Positionalität und der Komplexität. Aus der Perspektive der sozio-kulturellen Linguistik ist die Identität ein Produkt, das erst in der Interaktion entsteht. Die angeführten Beispiele bestätigen die Theorie und bieten die Möglichkeit ihrer weiteren Entwicklung.
Contributors
author
  • McMaster University
References
  • Antaki, C., Ardévol, E., Núñez, F., & Vayreda, A. (2005). “For she who knows who she is:” Managing Accountability in Online Forum Messages. Journal of Computer-Mediated Communication, 11(1), 114-132.
  • Austin, J. L. (1975). How to do things with words. Cambridge, MA: Harvard University Press.
  • Bakhtin, M./ Holquist, M. (1981). The dialogic imagination: Four essays. Austin, TX: University of Texas Press.
  • Baym, N. K. (1998). The emergence of on-line community. In S. Jones (Ed.), Cybersociety 2.0: Revisiting Computer-Mediated Community and Technology. Thousand Oaks, CA: Sage.
  • Blood, R. (2000). weblogs: a history and perspective. Retrieved from http://www.rebeccablood.net/essays/weblog_history.html
  • Bucholtz, M., & Hall, K. (2004a). Theorizing identity in language and sexuality research. Language in Society, 33(04), 469-515.
  • Bucholtz, M./ Hall, K. (2004b). Language and identity. In A. Duranti (Ed.), A Companion to Linguistic Anthropology (pp. 389-394). Wiley-Blackwell.
  • Bucholtz, M./ Hall, K. (2005). Identity and interaction: A sociocultural linguistic approach. Discourse studies, 585-614.
  • Bucholtz, M./ Hall, K. (2008). Finding identity: Theory and data. Multilingua - Journal of Cross-Cultural and Interlanguage Communication, 27(1-2), 151-163.
  • Canadian Broadcasting Company. (2009). CBC News - Calgary - Evolution classes optional under proposed law. Retrieved from http://www.cbc.ca/news/canada/calgary/story/2009/04/30/cgy-bill-evolution-law-alberta-classes-teachers.html
  • Canadian Broadcasting Company. (2012). CBC.ca - Submissions. Retrieved from http://www.cbc.ca/aboutcbc/discover/submissions.html
  • Cherny, L. (1999). Conversation and community: Chat in a virtual world.
  • CIRA. (2013). Canadian Internet Registration Authority - FACTBOOK 2013 | Canada Online. Retrieved from http://www.cira.ca/factbook/2013/canada-online.html
  • Eckert, P./ McConnell-Ginet, S. (1992). Think practically and look locally: language and gender as community-based practice. Annual Review of Anthropology, 11, 461-490.
  • Eckert, P./ McConnell-Ginet, S. (2003). Gender and language. Cambridge: Cambridge University Press.
  • Goffman, E. (1974). Frame Analysis: An Essay on the Organization of Experience. Harvard University Press.
  • Hymes, D. (1962). The ethnography of speaking. Anthropology and human behavior, 13(53), 11-74.
  • Labov, W. (1966). The social stratification of English in New York City. Washington, DC: Center for applied linguistics.
  • Milne, G. R./ Rohm, A. J./ Bahl, S. (2004). Consumer’s protection of online privacy and identity. Journal of Consumer Affairs, 38(2), 217-232.
  • National Center for Science Education. (2008). Kitzmiller v. Dover: Intelligent Design on Trial | NCSE. Retrieved from http://ncse.com/creationism/legal/intelligent-design-trial-kitzmiller-v-dover
  • Ochs, E. (1992). Indexing Gender. In A. Duranti (Ed.), Rethinking context: Language as an interactive phenonemon. Cambridge: Cambridge University Press.
  • Rowling, J. K. (1997). Harry Potter and the Socerer’s Stone. New York: Scholastic, Inc.
  • Sacks, H./ Schlegoff, E. A./ Jefferson, G. (1974). A simplest systematics for the organization of turn-taking for conversation. Language, 696-735.
  • Silverstein, M. (2003). Indexical order and the dialectics of sociolinguistic life. Language & Communication, 23(3), 193-229.
  • Subrahmanyam, K./ Greenfield, P. M./ Tynes, B. (2004). Constructing sexuality and identity in an online teen chat room. Applied Developmental Psychology, 651-666.
  • The Ottawa Citizen. (2006). Professor denied federal research funds for assuming evolution to be scientific fact. Retrieved from http://www.canada.com/ottawacitizen/news/story.html?id=fc342c6a-46b2-440d-ba22-7538fe21d275
  • White, P. R. R. (2003). Beyond modality and hedging: A dialogic view of the language of intersubjective stance. Text, 23 (2), 259-284.
Document Type
Publication order reference
Identifiers
ISSN
1899-0983
YADDA identifier
bwmeta1.element.desklight-f5104cfa-1b22-4a29-a46c-3cbcf6228ac3
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.