PL EN


2016 | 53 | 99-106
Article title

Ocena materiałów reklamowych przeznaczonych dla backpackerów na przykładzie wydawnictw australijskich i polskich

Content
Title variants
EN
Evaluation of backpacker-oriented advertising materials published in Australia and Poland
Languages of publication
PL EN
Abstracts
EN
Background. Backpacking is a relatively new way of travelling (dates back to the 1990s). Therefore academic interest in backpacker tourism has grown since the beginning of the 21st century. In Australia the sector dedicated to the needs and expectations of one of the Australian tourism pillars, i.e. backpacking, operates very effectively. Among the available proposals there are mainly offers made by hostels, travel agencies, clubs or recreation places. In Poland, however, what is advertised are activities that are offered, e.g. hiking, skiing, agro-tourism or culture-oriented tourism and particular tourism products, e.g. theme trails dedicated to e.g. backpackers. Folders, brochures and leaflets remain the most frequent means of advertising. The aim of the article is to evaluate the advertising materials affecting the induction of response desired by the target audience – backpackers. Material and methods. Expert evaluation method was used to analyze the advertising materials available in the years 2014–2015. Results and conclusion. The analysis and evaluation of selected publications allowed observing the most important similarities and differences in selection methods and the level of application of crucial elements by Australian and Polish publishers.
Year
Volume
53
Pages
99-106
Physical description
Dates
published
2016-08-31
Contributors
  • Akademia Wychowania Fizycznego we Wrocławiu
  • Uniwersytet Ekonomiczny we Wrocławiu
References
  • Benedikt A. (2015), Komunikacja wizerunkowa w reklamie, Astrum, Wrocław.
  • Białecki K.P. (1992), Marketing producenta i eksportera, Poltext, Warszawa.
  • Briggs S. (2003), Marketing w turystyce, PWE, Warszawa.
  • Cohen E. (2004), Backpacking: Diversity and Change, [w:] Richards G., Wilson J. (red.), The Global Nomad, Channel View, Clevedon, 50.
  • Dziedzic E. (1998), Obszar recepcji turystycznej jako przedmiot zarządzania strategicznego, SGH, Warszawa.
  • Hannam K., Ateljevic I. (2008), Backpacker tourism, Channel View Publications, Clevedon.
  • Jabłonkowska J.B. (2014), Backpacking a dwa pokolenia turystów – wstęp do badań nad definicją, Rozprawy Naukowe AWF Wrocław, 46, 37–45.
  • Kaczmarek J., Stasiak A., Włodarczyk B. (2005), Produkt turystyczny, PWE, Warszawa.
  • Kotler Ph., Saunders J., Wong V. (2002), Marketing. Podręcznik europejski, PWE, Warszawa.
  • Kruczek Z., Walas B. (2010), Promocja i informacja w turystyce, Proksenia, Kraków.
  • Kwarciak B. (1999), Co trzeba wiedzieć o reklamie, Profesjonalna Szkoła Biznesu, Kraków.
  • Loker-Murphy L., Pearce P.L. (1995), Young Budget Travelers: Backpackers in Australia, Annals of Tourism Research, 22 (4), 819–843.
  • Panasiuk A. (red.) (2005), Marketing usług turys­tycznych, PWN, Warszawa.
  • Patyra A., Dłużewska A. (2015), Backpacking – historia, ramy, rozwój, Turystyka Kulturowa, 11, 40–54.
  • Sanchez J., Callrisa L., Rodriguez R.M. (2006), Perceived value of purchase of a tourism product, Tourism Management, 27 (3), 394–409.
  • The Future of Backpacking (2013), European Tourism Futures Institute, Leeuwarden, http://toerismenoordnederland.nl/wp-content/uploads/The-Future-of-Backpacking.pdf [dostęp: 09.05.2016].
  • Urry J. (2007), Spojrzenie turysty, PWN, Warszawa.
  • Wiza A. (2014), Backpacking w perspektywie odległych miejsc i kultur poznawanego świata oraz siebie, Turystyka Kulturowa, 11, 38–52.
  • Woodside G.A., Lysonski S. (1989), A general model of travel destination choice, Journal of Travel Research, 27 (4), 8–14.
  • Backpackers in Paradise, YHA & VIP Discounts Apply (2014).
  • Guide to Backpacking. Australia. The Golden Backpacks (2013).
  • Karkonosze, Urząd Powiatu Jeleniogórskiego (2015).
  • Szlak Zabytków Techniki Województwa Śląskiego, Urząd Marszałkowski Województwa Śląs­kiego (2014).
  • Szlaki Kulturowe na Dolnym Śląsku, Urząd Marszałkowski Województwa Dolnośląskiego (2014).
  • South Australia. Backpacker’s Handbook, HWR Media & Communications (2013).
Document Type
Publication order reference
Identifiers
YADDA identifier
bwmeta1.element.desklight-f515ead7-65a7-4e67-bc9f-09094f731464
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.