Full-text resources of CEJSH and other databases are now available in the new Library of Science.
Visit https://bibliotekanauki.pl

PL EN


2018 | 1(55) | 136-151

Article title

Istota i motywy zawierania aliansów strategicznych przez miasta na międzynarodowym rynku spotkań

Content

Title variants

EN
The Nature and Motives Behind Strategic Alliances Between Cities On the International Meeting Market

Languages of publication

PL EN

Abstracts

PL
Międzynarodowy rynek spotkań, jak i globalną gospodarkę, charakteryzuje stale rosnący poziom konkurencji. Szeroko stosowaną przez przedsiębiorstwa strategią umacniania swojej pozycji rynkowej jest zawieranie aliansów strategicznych. Praktykę tę od niedawna zauważono także wśród miast funkcjonujących w przemyśle spotkań. W artykule zaprezentowano wyniki badania istoty, motywów oraz efektów zawierania aliansu strategicznego przez miasta na globalnym rynku spotkań, bazując na działaniach prowadzonych przez Wiedeń i Barcelonę.
EN
The international meeting market, just as the global economy, is characterized by a constantly growing competition level. Enterprises frequently use a strategy of strengthening their market position by forming strategic alliances. Lately this practice was also noticed among cities operating in the meeting industry. The author presents the results of researching the nature, motives, and effects of forming strategic alliances by cities on the global meeting market, based on the operations conducted by Vienna and Barcelona.

Year

Issue

Pages

136-151

Physical description

Contributors

  • Poznań Convention Bureau – Poznańska Lokalna Organizacja Turystyczna

References

  • Barnes T., Raynor, S., Bacchus, J. (2012), A new typology of forms of international collaboration, “Journal of Strategy and Management”, No. 5(1).
  • Borodako K., Berbeka J., Rudnicki M. (2015), Zarządzanie innowacjami w przemyśle spotkań, C.H. Beck Warszawa.
  • Bradley F. (2005), International Marketing Strategy, Pearson Education, Harlow.
  • Brown R., Gutterman A. (2009), A short course in international business plans, World Trade Press Petaluma, Calif.
  • Celuch K. (2014), Przemysł spotkań: wiedza, produkt, motywacja, Akademia Finansów i Biznesu Vistula, Warszawa.
  • Celuch K. (2015), Międzynarodowy przemysł spotkań jako przykład działań na rzecz intensyfikacji wykorzystania przestrzeni turystycznej, „Zeszyty Naukowe Uczelni Vistula”, nr 40.
  • Cieślikowski K. (2015a), Business Tourism as Innovative Product for Destinations, “Innovative (Eco-) Technology, Entrepreneurship and Regional Development”, March 4, Kauno, Lithuania.
  • Cieślikowski K. (2015b), Zarządzanie turystyką biznesową: wybrane aspekty globalne i lokalne. Wydawnictwo Akademii Wychowania Fizycznego, Katowice.
  • Cheng-Jui Lu A. (2003), International Airline Alliances, Kluwer Law International, The Hague.
  • Child J., Faulkner D., Tallman S. (2005), Cooperative strategy, Oxford University Press, Oxford.
  • Crotts J.C., Buhalis D., March R. (Ed.) (2000), Global Alliances in Tourism and Hospitality Management, The Haworth Hospitality Press, New York.
  • Cygler J. (2002), Alianse strategiczne, Difin, Warszawa.
  • Das T. (1987), Strategic planning and individual temporal orientation, “Strategic Management Journal”, No. 8(2).
  • Das T.K. (2015), Managing multipartner strategic alliances, IAP, Information Age Publishing, Inc., Charlotte, NC.
  • Das T., Teng B. (2000), A Resource-Based Theory of Strategic Alliances, “Journal of Management”, No. 26(1).
  • Das T.K., Teng B.S. (2015), Alliance constellations. A Social Exchange Perspective, (w:) Das T.K. (Ed.) Managing Multipartner Strategic Alliance, Information Age Publishing, Inc., Charlotte.
  • Davidson R., Cope B. (2003), Turystyka biznesowa: konferencje, podróż e motywacyjne, wystawy, turystyka korporacyjna, Polska Organizacja Turystyczna, Warszawa.
  • Dickson P.H., Weaver K.M. (2012), Alliance formation and structure choice, (w:) Das T.K. (Ed.), Management Dynamics in Strategic Alliances, Information Age Publishing, Inc., Charlotte.
  • Dooms M. (2010), Crafting the Integrative Value Proposition for Large Scale Transport Infrastructure Hubs, ASP, Bruxelles.
  • Elmuti D., Kathawala Y. (2001), An overview of strategic alliances, “Management Decision”, Vol. 39, Iss. 3.
  • Evans N., Campbell D., Stonehouse G. (2012), Strategic Management for Travel and Tourism, Butterworth and Heinemann, New York.
  • Gomes E., Weber Y., Brown C., Tarba S. (2011), Mergers, acquisitions and strategic alliances, Palgrave Macmillan, Basingstoke.
  • Gorynia M., Kasprzyk M. (2014), Ewolucja i zdolności adaptacyjne aliansów strategicznych. „Przegląd Organizacji”, nr 2.
  • Gulati R. (1998), Alliances and networks. “Strategic Management Journal”, No. 19(4).
  • Gulati R. (2007), Managing Network Resources, Oxford University Press, Oxford.
  • Hilte C., Mardjan M. (2007), An overview of alliance forms: towards a unified typology, Business Management Support Foundation, http://www.bm-support.org/pdfdocs/bms_alliancepaper.pdf [dostęp: 01.09. 2017].
  • Hitt M., Ireland R., Hoskisson R. (2012), Strategic management, South-Western Cengage Learning, Mason.
  • Hunt S., Lambe C., Wittmann C. (2002), A Theory and Model of Business Alliance Success, “Journal of Relationship Marketing”, No. 1(1).
  • ICCA, (2016), ICCA Statistics Report. Country and City Rankings, ICCA, Amsterdam.
  • ICCA, (2017), International association meetings: Bidding and Decision-making, ICCA, Amsterdam.
  • Kauser S., Shaw V. (2004), International Strategic Alliances, “Journal of Global Marketing”, No. 17(2-3).
  • Kuosa T. (2016), Evolution of Strategic Foresight, Routledge, Oxon.
  • Maitland R., Ritchie B. (2009), City tourism, CABI, Cambridge.
  • Martyniak Z. (1976), Elementy metodologii organizowania, PWN, Warszawa.
  • McCartney, G. (2008), The CAT (Casino Tourism) and the MICE (Meetings, Incentives, Conventions, Exhibitions): Key Development Considerations for the Convention and Exhibition Industry in Macao. “Journal of Convention & Event Tourism”, No. 9(4).
  • Means G., Faulkner M. (2000), Strategic Innovation In The New Economy. “Journal of Business Strategy”, No. 21(3).
  • Oczkowska R. (2006), Joint venture jako alians przedsiębiorstw na rynku międzynarodowym – rozważania terminologiczno-definicyjne, „Zeszyty Naukowe Akademii Ekonomicznej w Krakowie”, nr 720.
  • Piechota N. (2015), Convention Bureaux jako instytucje wpływające na konkurencyjność miast – ujęcie teoretyczne, „Zeszyty Naukowe Uczelni Vistula”, nr 40.
  • Piechota N. (2016), Instytucjonalne przesłanki istnienia convention bureau, „Ekonomiczne Problemy Turystyki”, nr 1(33).
  • Piechota N., Zmyślony P. (2016), Competitiveness of Polish cities in the international meetings market, (w:) Dias F. (Ed.), A pathway for the new generaton of tourism research – Proceedings of the EATSA Conference 2016, APTUR – Associação Portuguesa de Turismologia.
  • Pierścionek Z. (2006), Strategie konkurencji i rozwoju przedsiębiorstwa, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
  • Pietruszka-Ortyl A. (2007), Przyczynek do teorii tworzenia aliansów strategicznych przedsiębiorstw, „Zeszyty Naukowe Akademii Ekonomicznej w Krakowie”, nr 747.
  • Polonsky M., Lefroy K., Garma R. and Chia N. (2011), Strategic and tactical alliances: Do environmental non-profits manage them differently?, “Australasian Marketing Journal (AMJ)”, No. 19(1).
  • Rahman N., Korn H. (2010), Alliance structuring behavior: relative influence of alliance type and specific alliance experience, “Management Decision”, No. 48(5).
  • Reichel A. (2010), Alliances, (w:) Pizam A. (Ed.), International Encyclopedia of Hospitality Management, Elsevier Limited, Oxford.
  • Roberts A., Wallace W. (2015), Alliances and Partnerships, Edinburgh Business School, Edinburgh.
  • Rogers T. (2013), Conferences and conventions: a global industry, Routledge, Abingdon.
  • Russo M., Cesarani M. (2017), Strategic Alliance Success Factors: A Literature Review on Alliance Lifecycle, “International Journal of Business Administration”, No. 8(3).
  • Sassen S. (2005), The global city: introducing a concept, “Brown Journal of World Affairs”, No. 11(2).
  • Segil L. (2008), Strategische Allianzen: systematische Planung und Durchführung von Unternehmensallianzen, Midas Verlag AG, St. Gallen/Zurich.
  • Shipton N.J., O’Crowley M. (2011), An Investigation on Two Strategic Alliances in the Business and Convention Industry: BCGA and FCCI, “Journal of Tourism Challenges and Trends”, No. 4(2).
  • Snyman J.A. (2015), Hotel Industry: Forming a Strategic Alliance with Tourism Service Providers. (w:) Gursoy D., Saayman M., Sotiriadis M. (Eds.), Collaboration in Tourism Businesses and Destinations: A Handbook, Emerald Group Publishing, Limited Bingley.
  • Swaim R.W. (2010), The Strategic Drucker: Growth Strategies and Marketing Insights from the Works of Peter Drucker, John Wiley & Sons, San Francisco.
  • Swarbrooke J., Horner S. (2001), Business Travel and Tourism, Buterworth-Heinemann, Oxford.
  • Teng B.S., Das T.K. (2008), Governance structure choice in strategic alliances: The roles of alliance objectives, alliance management experience, and international partners. “Management Decision”, No. 46(5).
  • Tjemkes B., Vos P., Burgers K. (2017), Strategic alliance management, Routledge, London.
  • Todeva E., Knoke D. (2005), Strategic alliances and models of collaboration, „Management Decision”, No. 43 (1).
  • Wright G.H., Carruthers J. (2000), Strategic alliances and relationships between organisations in the public sector, (w:) ANZMAC 2000. Visionary Marketing for the 21th Century: Facing the Challenge, School of Marketing and Management, Griffith University – Gold Coast, 28th November – 1st December, http://eprints.uwe.ac.uk/15591 [dostęp: 03. 09. 2017].
  • van Gils A., Zwart P. (2009), Alliance Formation Motives in SMEs. An Explorative Conjoint Analysis Study, “International Small Business Journal”, No. 27(1).
  • Varadarajan R.R., Cunningham M.H. (1995), Strategic Alliances: A Synthesis of Conceptual Foundations, “Journal of the Academy of Marketing Science”, No. 23(4).
  • Vyas N.M., Shelburn W.L., Rogers D.C. (1995), An analysis of strategic alliances: forms, functions and framework, “Journal of Business & Industrial Marketing”, Vol. 10, Iss. 3.
  • Zakaria R., Genc O. (2017), Alliances to Acquisitions: A Road Map to Advance the Field of Strategic Management, (w:) Cooper C.L., Finkelstein, S. (Eds.), Advances in Mergers and Acquisitions (Advances in Mergers and Acquisitions), Emerald Publishing Limited, Bingley.
  • Zhang X.Q. (2011), The Economic Role of Cities, United Nations Human Settlements Programme by UN-HABITAT.
  • Ziggers G.W. (2017), Embracing the Portfolio Perspective on Alliance Constellations, (w:) Das T.K. (Ed.), Managing Alliance Portfolios and Networks, Information Age Publishing, Inc., Charlotte.
  • Zmyślony P., Leszczyński G. (2014), Identyfikacja sieci powiązań w miejskiej turystyce biznesowej, „Studia Oeconomica Posnaniensia”, Vol. 2, No. 3(264).
  • Zmyślony P., Piechota N. (2014), Znaczenie przemysłu spotkań w kształtowaniu potencjału turystycznego miast, (w:) Celuch K. (red.). Zarządzanie i organizacja przemysłu spotkań w Polsce. Teoria i praktyka, Szkoła Główna Rekreacji i Turystyki w Warszawie, Warszawa.
  • Zmyślony P. (2015), Funkcja turystyczna w procesie internacjonalizacji miast, Wydawnictwo Proksenia, Poznań.
  • Association Meetings International (2013), Rival cities win joint bid, http://www.meetpie.com/ami/news/NewsDetails.aspx?newsid=17778 [dostęp: 28.11.2017].
  • Austria Center Vienna (2013), Gastroenterology Congress: 2014-2019 in Vienna and Barcelona. Internationales Amtssitz und Konferenzzentrum Wien, https://www.acv.at/presse/Gastroenterology_Congress.pdf?5i85ar [dostęp: 29.11.2017].
  • Colston P. (2015), Joint EFORT bid lands congresses for Vienna and Barcelona, https://www.c-mw.net/joint-efort-bid-lands-congresses-for-vienna-and-barcelona/ [dostęp: 26.11.2017].
  • Colston P. (2016), ESTRO picks ‘Coopetition’ offer from Barcelona and Vienna, Conference and Meetings World, https://www.c-mw.net/estro-picks-copetition-offerfrom-barcelona-and-vienna/ [dostęp: 28.11.2017].
  • Conexo (2015), Barcelona y Viena se alternarán como sede del Congreso de Medicina Nuclear Europea en los próximos seis años, http://www.nexotur.com/noticia/75955/CONEXO/Barcelona-y-Viena-se-alternar&aacuten-como-sede-del-Congreso-de-Medicina-Nuclear-Europea-en-los-pr&oacuteximos-seis-a&ntildeos.html [dostęp: 23.11.2017].
  • Conexo (2017), Barcelona y Viena amplían su acuerdo con un congreso, http://www.nexotur.com/noticia/94859/CONEXO/Barcelona-y-Viena-amplian-su-acuerdocon-un-congreso.html [dostęp: 23.11.2017].
  • Conference and Meetings World (2013), Barcelona and Vienna joint bid secures Gastroenterology conference until 2019, https://www.c-mw.net/barcelona-and-viennajoint-bid-secures-gastroenterology-conference-until-2019/ [dostęp: 24.11.2017].
  • Efetur (2013), Viena, la reina de los congresos, http://www.efetur.com/noticia/viena-la-reina-de-los-congresos/ [dostęp: 27.11.2017].
  • Europa Press (2012), Barcelona y Viena volverán a promocionarse de manera conjunta en una feria comercial de China, http://www.europapress.es/turismo/corporativo/noticia-barcelona-viena-volveran-promocionarse-manera-conjunta-feriacomercial-china-20120801174918.html [dostęp: 23.11.2017].
  • Giné B. (2015), Congreso Europeo de Medicina Nuclear en Barcelona y Viena, https://www.captio.net/blog/congreso-europeo-de-medicina-nuclear-en-barcelona-yviena [dostęp: 27.11.2017].
  • Hosteltur (2014), Barcelona y Viena, un ejemplo de cooperación en el turismo de negocios, https://www.hosteltur.com/143850_barcelona-viena-ejemplo-cooperacionturismo-negocios.html [dostęp: 28.11.2017]
  • Hosteltur (2015), Barcelona capta un megacongreso médico para 2016 y 2019, https://www.hosteltur.com/110468_barcelona-capta-megacongreso-medico-2016-2019.html [dostęp: 26.11.2017].
  • HQ. The Association Magazine (2016), ESTRO picks Coopetition offer from Barcelona and Vienna, http://www.meetingmediagroup.com/article/estro-picks-coopetitionoffer-from-barcelona-and-vienna [dostęp: 27.11.2017].
  • Investing.com (2012), Barcelona y Viena se promocionan como ciudades congresos en Asia y EEUU, https://es.investing.com/news/noticias-del-mercado-de-valores/barcelona-y-viena-se-promocionan-como-ciudades-congresos-en-asia-yeeuu-144865 [dostęp: 26.11.2017].
  • MICE BTN (2015), EANM gives Barcelona and Vienna two wins each, http://impactpub.com.au/micebtn/86-news/mice-news/15911-eanm-gives-barcelona-and-viennatwo-wins-each [dostęp: 30.11.2017].
  • Mutschlechner Ch. (2016), Reduce the risk of Losing – bid with your competition, ICCA World, http://www.iccaworld.com/dbs/uk_ireland/files/winter%20debate%202016/The%20Barcalona [dostęp: 23.11.2017].
  • Santos I. (2014), ¿Qué reporta al territorio el turismo de negocios?, http://www.territorioymarketing.com/que-reporta-al-territorio-el-turismo-de-negocios [dostęp: 29.11.2017].
  • Spain Travel Business (2015), Barcelona & Viena: dos destinos, una candidatura, http://www.spaintravelbusiness.com/barcelona-viena-dos-destinos-una-candidatura/ [dostęp: 27.11.2017].
  • Suárez E. (2015), Barcelona captures a medical megacongreso for 2016 and 2019, http://spaintrips.org/barcelona-captures-a-medical-megacongreso-for-2016-and-2019/366 [dostęp: 29.11.2017].
  • TMF (2015), Barcelona welcomes the EFORT Annual Congresses, http://www.tmf-dialogue.net/barcelona-welcomes-the-efort-annual-congresses.html [dostęp: 25.11.2017].
  • Travel Daily News (2014), 2nd place in AIBTM Innovation Award for joint venture between Vienna and Barcelona convention bureaus, https://www.traveldailynews.
  • com/post/2nd-place-in-aibtm-innovation-award-for-joint-venture-between-vienna-and-barcelona-convention-bureaus-61659 [dostęp: 25.11.2017].
  • Vienna Convention Bureau (2017), European Association of Nuclear Medicine extends cooperation with Vienna and Barcelona until 2026, https://www.vienna.convention.at/en/news/2017/eanm [dostęp: 23.11.2017].
  • UNWTO (2014), AM Reports, Volume seven – Global Report on the Meetings Industry, http://cf.cdn.unwto.org/sites/all/files/pdf/am_8_meetings_ing-red.pdf [dostęp: 25.11.2017].

Document Type

Publication order reference

Identifiers

YADDA identifier

bwmeta1.element.desklight-f525b08e-1352-458c-aa94-55b980c2e768
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.