PL EN


2016 | 3/2016 (62), t.2 | 172-186
Article title

The Analytical Hierarchy Process: An Optimal Methodology for Research in Entrepreneurship

Content
Title variants
PL
Metoda Analytical Hierarchy Process – optymalna metodologia badań przedsiębiorczości
Languages of publication
PL
Abstracts
PL
W artykule zaproponowano metodę Analytical Hierarchy Process (AHP) jako narzędzie matematyczne służące do badania przedsiębiorczości. Podano przykład jej zastosowania, w którym wskazano wymogi, jakie powinna spełniać polityka państwa, aby wspierać tworzenie nowych przedsiębiorstw. Artykuł opiera się na modelu AHP w celu zaprezentowania ilościowych i jakościowych podstaw analitycznych pozwalających na określenie alternatyw najlepiej spełniających kryteria osiągania wielorakich celów. Wyniki wskazują na priorytetowe traktowanie polityki państwa, która według grupy meksykańskich akademickich inkubatorów przedsiębiorczości w najlepszy sposób wspiera tworzenie nowych przedsiębiorstw. Badania w dziedzinie przedsiębiorczości należy uzupełnić narzędziami analitycznymi uwzględniającymi element subiektywności. Zastosowanie modeli AHP umożliwia dokonanie dokładniejszej oceny poprzez wybór alternatyw spełniających ustalone kryteria, aby osiągnąć zakładany cel. Przeprowadzone badania dowodzą metodologicznej wyższości zastosowania procesu hierarchicznej analizy alternatyw w oparciu o analizę matematyczną. Wyniki wykorzystanych scenariuszy ukazują AHP jako cenne narzędzie rozwiązywania problemów związanych z relacjami między zmiennymi jakościowymi i ilościowymi występującymi w ramach przedsiębiorczości.
EN
The paper proposes the Analytical Hierarchy Process (AHP) as a mathematical tool for research into entrepreneurship through an example of its application, where the expected requirements of government policies to promote the creation of startups are identified. The study is structured on the AHP model in order to demonstrate quantitative and qualitative analytical foundations so as to determine alternatives that best fit the criteria to achieve multiple objectives. The results show the priority of government policies that best promote the creation of startups according to the directors of a set of Mexican University Business Incubators (UBIs). Research in entrepreneurship should be complemented with analytical tools that consider subjective judgments. The proposal of applying AHP models allows the obtaining refined assessments by selecting alternatives that meet the established criteria in order to reach an objective. This research provides evidence regarding the methodological advantage represented in the process of the hierarchy of alternatives based on mathematical analysis. The results of the applied scenarios exhibit AHP as a valuable resource in resolving problems that include relations between the qualitative and quantitative variables involved in the entrepreneurial framework.
Year
Pages
172-186
Physical description
Dates
published
2016-12-01
online
2016-12-01
Contributors
  • Economic Sciences, Autonomous Metropolitan University
  • Economic Sciences, Autonomous Metropolitan University
  • Economics and Innovation, Autonomous Metropolitan University
References
  • Aernoudt, R. (2004). Incubators: Tool for Entrepreneurship? Small Business Economics, 23(2), 127–135.
  • Aerts, K., Matthyssens, P. and Vandenbempt, K. (2007). Critical Role and Screening Practices of European Business Incubators. Technovation, 27(5), 254-267.
  • Bergerk, A. and Norrman, C. (2008). Incubator Best Practice: A Framework. Technovation, 28(1–2), 20–28.
  • Carayannis, E. and Von Zedtwitz, M. (2005). Architecting gloCal (Global-Local), Real- Virtual Incubator Networks (G-RVINS) as Catalysts and Accelerators of Entrepreneurship in Transitioning and Developing Economies: Lessons Learned and Best Practices from Current Development and Business Incubation. Technovation, 25(2),95–110.
  • Chang, D.Y. (1996). Applications of the Extent Analysis Method on Fuzzy AHP. Journal of European Operational Research, 95(3), 649–655.
  • Chee Yew Wong. (2009). Explaining the Competitive Advantage of Logistics Service Providers: A Resource-Based View Approach. Journal of International Production Economics, 128(1), 51–67.
  • Grimaldi, R. and Grandi, A. (2005). Business Incubators and New Venture Creation: An Assessment Incubating Models. Technovation, 25(2), 111–121.
  • Kwong, C. (2002). A fuzzy AHP Approach to the Determination of Importance Weights of Customer Requirements in Quality Function Deployment. Journal of Intelligent Manufacturing, 13(5), 367–377.
  • Metin, C. (2007). Application of Fuzzy Extended AHP Methodology on Shipping Registry Selection: The Case of Turkish Maritime Industry. Expert Systems with Applications, 36(1), 190–198.
  • Mikhailov, L. (2003). Evaluation of Services Using a Fuzzy Analytic Hierarchy Process. Applied Soft Computing, 5(1), 23–33.
  • Osorio, J.C. and Orejuela, J.P. (2008). El Proceso de Análisis Jerárquico (AHP) y la toma de decisiones multicriterio. Ejemplo de aplicación. Scientia et Technica, 39(2), 247–252.
  • Pacheco, J.F. and Contreras, E. (2008). Manual metodológico de evaluación multicriterio para programas y proyectos. Santiago de Chile: Naciones Unidas.
  • Pi-Fang Hsu. (2008). Optimizing Resource-Based Allocation for Senior Citizen Housing to Ensure a Competitive Advantage Using the Analytic Hierarchy Process. Building and Environment, 43(1), 90–97.
  • Piñeiro, C. (2003). La evaluación de inversiones en tecnologías de la información. Aplicaciones a la teoría de la decisión multicriterio. Revista Galega de Economía, 12(1), 1–18.
  • Radas, S. and Bozié, L. (2009). The Antecedents of SME Innovativeness in an Emerging Transition Economy. Technovation, 29(6–7), 438–450.
  • Radosevic, S. and Myrzakhmet, M. (2009). Between Vision and Reality: Promoting Innovation through Technoparks in an Emerging Economy. Technovation, 2 (10), 645–656.
  • Saaty, T. (1977). A Scaling Method for Priorities in Hierarchical Structures. Journal of Mathematical Psychology, 15(3), 234–281.
  • Schumpeter, J. (1934). Teoría del desenvolvimiento económico, Una investigación sobre ganancias, capital, crédito, interés y ciclo económico. México: Fondo de cultura económica.
  • Somsuk, N. and Laosirihongthong, T. (2014). A Fuzzy AHP to Prioritize Enabling Factors for Strategic Management of University Business Incubators: Resource-Based View. Technological Forecasting & Social Change, 85, 198–210.
  • Wong, P.K., Ho, Y.P. and Autio, E. (2005). Entrepreneurship, Innovation and Economic Growth: Evidence from GEM data. Small Business Economics, 24(3), 335–350.
Document Type
Publication order reference
Identifiers
ISSN
1644-9584
YADDA identifier
bwmeta1.element.desklight-f5fc73ab-f147-4349-b2cf-76159f64805b
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.