Full-text resources of CEJSH and other databases are now available in the new Library of Science.
Visit https://bibliotekanauki.pl

PL EN


2013 | 40 | 2(T) WCZESNA DOROSŁOŚĆ PROBLEMY SPOŁECZNE, RYZYKO I ZASOBY ZDROWOTNE, ZATRUDNIENIE | 1-1

Article title

OD REDAKTORA

Selected contents from this journal

Title variants

EN
From Editor

Languages of publication

PL

Abstracts

PL
Przekazując Państwu do rąk zbiór tekstów poświęconych wczesnej dorosłości, mam nadzieję, że spotka się on z zainteresowaniem i życzliwym przyjęciem. W tym miejscu powinnam napisać: „mamy nadzieję”, ponieważ ten numer czasopisma „Polityka Społeczna” jest efektem pracy zespołowej. Tworzą go artykuły i prezentacje przedsięwzięć, w których problematyka dotycząca młodych dorosłych znajduje się w centrum uwagi. Wokół związanych z nią zagadnień zgromadziło się interdyscyplinarne grono stworzone przez badaczy, naukowców i praktyków społecznych na co dzień pracujących z osobami w wieku 18–35 lat, które mimo różnego typu trudności pragną realizować swoje życiowe cele. Tworzenie niniejszego numeru czasopisma miało także charakter celowy. Postawiliśmy sobie za zadanie osiągnięcie konkretnych rezultatów, takich jak: 1) zebranie danych dotyczących problematyki ryzyka i zasobów we wczesnej dorosłości; 2) analizę podejść teoretycznych opisujących ten okres rozwojowy, jego dynamikę, kryzysy i psychospołeczne prawidłowości; 3) zaprezentowanie ciekawych projektów będących w fazie realizacji, które powstały z myślą o problemach i potrzebach młodych dorosłych; 4) wskazanie na możliwość zastosowania nauki w praktyce oraz podanie udanych tego przykładów; 5) promocję interdyscyplinarnego i międzysektorowego podejścia do problemów społecznych i polityki społecznej, które przejawia się we współpracy nauki z praktyką oraz tworzeniu partnerstw podmiotów publicznych, prywatnych i społecznych. Realizacja tych celów zaowocowała satysfakcjonującą współpracą zespołu autorów i serią artykułów uporządkowaną w następujący sposób: – wprowadzenie w problematykę zbioru (w tym m.in. prezentacja projektu badawczego, w ramach którego powstał niniejszy numer); – teoretyczne podstawy prowadzonych badań i analiz (m.in. charakterystyka problemów wczesnej dorosłości ujętych w kategoriach teoretycznych proponowanych przez psychologię społeczną i psychologię rozwoju); – badania (w tej obszernej części prezentujemy wyniki badań dotyczące zagadnień zdrowia i jego zagrożeń we wczesnej dorosłości oraz, odnosząc się do sfery edukacji i wsparcia startu zawodowego, analizy poświęcone szansom edukacyjnym młodzieży startującej w dorosłość oraz efektywności form wsparcia zatrudnienia w postaci praktyk i stażu); – aplikacje (zawarte w tej części opracowania opisują ciekawe projekty adresowane do młodych dorosłych o różnego typu potrzebach życiowych; z jednej strony jest to oddolnie stworzony przez studentów projekt wsparcia własnego startu zawodowego w postaci uruchomienia organizacji opartej na tzw. modelu junior enterprise, a z drugiej – projekty o innowacyjnym charakterze, łączące naukę z praktyką, zaadresowane do młodych dorosłych, którzy funkcjonują w sytuacji podwyższonego ryzyka wykluczenia społecznego i poszukują pomocy w ponownym włączeniu w społeczną i zawodową sieć. Zachęcamy Państwa do lektury, proponując swoją wiedzę, przemyślenia i dzieląc się wątpliwościami. O ważności tematyki dotyczącej młodych dorosłych świadczyć dziś może liczba podejmowanych w tym obszarze dyskusji. Wiele z nich toczy się wokół zagrożeń. W numerze próbujemy także pokazać szanse i zasoby współczesnych młodych dorosłych w radzeniu sobie z wcale niełatwą rzeczywistością. Proponujemy Państwu artykuły, rekomendując zarazem naszą wspólną szansę na międzypokoleniowy dialog i współpracę, tak jak to miało miejsce podczas tworzenia tego zbioru.

Keywords

Contributors

  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu

References

Document Type

Publication order reference

Identifiers

YADDA identifier

bwmeta1.element.desklight-f728097e-7e3c-41f0-9885-7a9fe1271466
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.