Full-text resources of CEJSH and other databases are now available in the new Library of Science.
Visit https://bibliotekanauki.pl

PL EN


2017 | 2 | 197-208

Article title

Kary i nagrody stosowane przez rodziców a samoocena młodzieży

Authors

Content

Title variants

EN
Rewards and penalties used by parents and self-esteem of youth

Languages of publication

PL

Abstracts

PL
Samoocena jest jedną z podstawowych potrzeb każdej jednostki. Może być również cennym zasobem pozwalającym jednostce na samorealizację. Celem badań było przedstawienie związków między samooceną oraz poszczególnymi karami i nagrodami. Analiza odpowiedzi udzielonych przez gimnazjalistów w kwestionariuszu ankiety wskazuje na ważną rolę wzmocnień pozytywnych w kształtowaniu poczucia własnej wartości tej grupy respondentów.
EN
Self-esteem is one of elementary needs of each individual. It can be also a precious resource, that allows self-realization. The main goal of research was to present relations between selfesteem and specific penalties and rewards. Analysis of answers granted by respondents in questionary shows significant meaning of positive reinforcments in shaping high self-esteem in tested group.

Year

Issue

2

Pages

197-208

Physical description

Contributors

  • Uniwersytet Zielonogórski

References

  • Crocker, J., Knight, K. M. (2005). Contingencies of Self-Worth. Current Directions in Psychological Science, 14 (4), 200–203.
  • Chmieleńska, J. (1974). Kara w wychowaniu. Warszawa: PHIP.
  • Halpin, G., Halpin., G., Whiddon., T. (1980). The Relationship of perceived Parental Behaviors to Locus of Control and Self-Esteem among American Indian and White Children. PsychologicalReports, 48 (1).
  • Kotaman, H., (2016). Impact of rewarding and parenting styles on young children’s cheating behavior,European Journal of Developmental Psychology, 14 (2).
  • Lazaratou, H., Stavropoulos, V., Charbilas, D., Soldatou, A., Dikeos, D. (2015). Self-esteem of Greek Adolescents: Changes in a Decade of Socioeconomic Hardship. Adolescent Psychiatry. 5 (1),3–11.
  • Łaguna, M., Lachowicz-Tabaczek, K., Dzwonkowska, I. (2007). Psychologia Społeczna tom 2. Skala samooceny SES Morrisa Rosenberga – polska adaptacja metody. Warszawa: Scholar.
  • Łobocki, M. (2005). Teoria wychowania w zarysie. Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”.
  • Mika, S. (1969). Skuteczność kar w wychowaniu. Warszawa: PWN.
  • Mulyadi, S., Rahardjo, W., Basuki, A.M. (2016). The role of Parent-Child Relationship, Self-Esteem, Academic Self-Efficacy to Academic Stress. Procedia – Social and Behavioral Sciences, 217 (2).
  • Ostaszewski, P. (2000). Procesy warunkowania. W: J. Strelau (red.), Psychologia. Podręcznik akademicki. Tom 2: Psychologia ogólna. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
  • Pilch, T., Bauman, T. (1995). Zasady badań pedagogicznych, Warszawa: ŻAK.
  • Pomykało, W. (1997). Nagrody i kary. W: Encyklopedia pedagogiczna, red. W. Pomykało, Warszawa: FI.
  • Przetacznikowa, M., Włodarski, Z. (1979). Psychologia wychowawcza. Warszawa: PWN.
  • Reese, E., Bird, A., Tripp, G. (2007). Children’s Self-esteem and Moral Self Links to parent-Child Conversations Regarding Emotion, Review of Social Development, 16 (3).
  • Reykowski, J. (1977). Z zagadnień psychologii motywacji. Warszawa: WSIP.
  • Yang, A. (2011). The impact of parental self-esteem and parental rearing behavior on adolescent attachment to parents. Interpersona: An International Journal on Personal Relationships, (5).

Document Type

Publication order reference

Identifiers

YADDA identifier

bwmeta1.element.desklight-f759cc83-430f-46ca-87ba-b03e74513a9a
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.