PL EN


2011 | 17 | 129-143
Article title

Wpływ światowego kryzysu gospodarczego na brazylijski i meksykański przemysł samochodowy

Content
Title variants
EN
The impact of the world economic crisis on Brazilian and Mexican automobile industry
Languages of publication
PL
Abstracts
EN
The aim of the study is to analyze the process of economic growth and changes of Brazilian and Mexican automobile industry in years 2000–2010. Special attention was paid to the situation of those industries in the years of global economic crisis and to strategies of dealing with the production and sales slump at the turn of years 2008–2009. The analysis confirmed disparities between Brazilian and Mexican automobile industries’ response to global economic crisis. The Mexican automobile sector was strongly affected by the slump in demand for new cars on the USA market whereas the Brazilian automobile sector experienced only a small production slowdown as the national demand for new cars soared.
Keywords
Contributors
  • Zakład Geografii Społeczno-Ekonomicznej, Instytut Geografii, Uniwersytet Pedagogiczny, Kraków , mwojt@up.krakow.pl
References
  • Alvarez L., Rueda I., Simon N., Castellanos J., 2009, Effects of the world economic crisis on the automobile industry based in Mexico, Paper presented at 17 Colloquium International GERPISA, June 17–19, Paris, ss. 19, http://www.gerpisa.univevry.fr/rencontre/17.rencontre/GERPISAJune2009/ Colloquium/contributions.html
  • AMIA2009, 2010, AMIA-Boletin de Prensa, Asociacion Mexicana de la Industria Automotriz – AMIA, Mexico. http://www.amia.com.mx/prensa/
  • ANFAVEA 2009, 2010, ANFAVEA – Tabelas Estatisticas,Associaçăo Nacional dos Fabricantes de Veículos Automotores – ANFAVEA, Săo Paulo. http://www.anfavea.com.br/tabelas.html
  • Berry S., Grilli V., Lopez de Silanes F., 1992, The automobile industry and the Mexico – US free trade agreement, National Bureau of Economic Research Working Papers Series, no 4152, Cambridge, s. 75.
  • Carrillo J., 2000, The integration of the Mexican Automobile Industry to the USA: between polices and corporate strategies, Actes du GERPISA, no. 28, s. 55–77.
  • Carrillo J., Contreras O., Garcia H., 2009, The automobile industry in Mexico: Confronting the current crisis, Paper presented at 17 Colloquium International GERPISA, June 17–19, Paris, s. 22. http:// www.gerpisa.univevry.fr/rencontre/17.rencontre/GERPISAJune2009/Colloquium/contributions.html
  • Foreign Direct Investment, 2010, Foreign Direct Investment in Latin America and the Caribbean 2009, United Nations Economic Commission for Latin America and the Caribbean – ECLAC, Santiago de Chile, s. 156.
  • Salerno S.M., Arbix G., 2010, Economic growth, social development and crisis management: recent evolution of the auto industry in Brazil, Paper presented at 18 Colloquium International GERPISA, June 9–11, Berlin, s. 28. http://gerpisa.org/en/node/963.
  • Wójtowicz M., 2008, Rozwój przemysłu samochodowego w Brazylii w latach 1957–2005, [w:] Procesy transformacji układów przestrzennych przemysłu na tle zmieniającego się otoczenia, red. Z. Zioło, T. Rachwał, Prace Komisji Geografii Przemysłu PTG, nr 10, Warszawa–Kraków, s. 140–153.
  • Wójtowicz M., 2009, Wpływ globalizacji i integracji w ramach MERCOSUR na wymianę handlową produktów przemysłu samochodowego Brazylii w latach 1990–2006, [w:] Wpływ procesów globalizacji i integracji europejskiej na transformację struktur przemysłowych, red. Z. Zioło, T. Rachwał, Prace Komisji Geografii Przemysłu PTG, nr 12, Warszawa–Kraków, s. 63–77.
Document Type
Publication order reference
Identifiers
YADDA identifier
bwmeta1.element.desklight-f779b94c-0b3f-4d1d-9c31-d2e63ddd283c
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.